Welke hardware voor mijn netwerk?

Ik heb een vraag over het gebruik van Mac OS X server. Ik wil een eigen server neerzetten, maar vraag me af welke hardware is nodig heb. Ik wil Mac OS X server draaien als File-, Mail-, Print- en FTP-server. We zitten hier met 5-10 gebruikers (Op mac en pc). Het print en FTP gebeuren is niet heel intensief, maar het File en Mail gedeelte wel. Er komt best wat mail binnen (500-1000) en ook uit (+100)... De File-server is voor "intern" gebruik en betaat uit Artwork van klanten (oa drukwerk) en bijv. fonts, filemaker database...

En nu dan de vraag:
Heb ik “genoeg” aan een basis G5 (enkel 1.8 ) met een hoop Ram en HD-ruimte?
Of moet ik dan echt denken aan een (veel duurdere) X-Serve?

Wat bij serverbeginners nogal eens vergeten wordt is dat die platte laatjes als de X-serve ontworpen zijn om in een serverfarm in een 19"rack neergepoot te worden. Ze maken dan ook een enorme herrie en zijn daarom onwerkbaar in een ruimte die ze met andere toepassingen (zoals burowerk) moeten delen.

We hebben een aparte ruimte waar de server zo kunne nstaan, dus dat zou geen probleem zijn. Maar qua kosten zou ik liever ee n"goedkope" G5 hebben staan als die zou voldoen....

hey

Ik snap dat je voor de goedkope oplossing wil gaan, maar is dat ook de beste.???
Ik zou voor de xserve gaan, meer zekerheid, zowel voor hard en software.

greetzz

Wat je zo verteld zou door een Xserve op z'n slofjes te doen moeten zijn en misschien zou het inderdaad ook wel door een G5 powermac te doen zijn . Als je die volzet met Ram zou het helemaal geen probleem moeten zijn. Het mooie is natuurlijk van een Xserver dat ie er voor gemaakt is . Macosx server is wel de meest gebruikersvriendelijke die er bestaat maar daar is het prijsje ook wel naar zou ik zeggen

Voor veel minder geld heb je ook een Linux server staan die die taken die je noemt ook pijnloos zou kunnen doen . Alleen is qua gebruikers vriendelijkheid dat natuurlijk weer een stuk anders .

Macosx server : kun je met een beetje studie allemaal zelf doen
Linux : zul je je meer in moeten verdiepen maar kost een stuk minder.

Linux is goedkoper in de aanschaf ja, maar vergeet niet dat het beheren van een Linux machine veel meer tijd (lees: geld) kost dan een Mac OS X machine