Welke HD voor Video?

Ik wil voor m'n dual G5 een xtra HD (eventueel extern) voor videobewerking. Welke kan ik het beste aanschaffen ???

Koop een beetje goed merk met een langere garantieperiode. Door snelheid van SATA schijven die in de G5 passe maakt het aantal toeren niet zo veel meer uit (hij moet meer dan 3,5 mb per seconde aankunnen). Laat je adviseren door je dealer.

Dit schijnt een hele goede te zijn.

http://www.hitachigst.com/about/news/20030625.html

lees dit ook effe

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/configure_nle.html

gr

Ik heb zelf een externe maxtor (160Gb 7200RPM) firewire/USB (redelijke prijs en goede kwaliteit) Werkt perfect en tevens zeer geschikt voor backup door de meegeleverde backup software. (one-touch)

Onlangs leverde een aantal andere merken onlangs problemen met gebruik van OS X besturing systeem. (Ineens zomaar files kwijt!) Houdt hier dus rekening mee en download dus wel de laatste firmware om dit soort problemen te voorkomen. (deze kun je downloaden van de site van de fabrikant waarvan je de externe schijf aanschaft.

Succes… :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik overweeg een Seagate Baracuda 200 gb.

Die Seagate's zijn uitstekend. Een 200GB SATA xtra intern in je G5 is interessanter dan een xterne FW HD. Da's vooral voor de iMac / PB's e.d. goed handig. Als je eens een 'project' of '.mov' mee moet nemen brand je 't op een DVD-RW, toch?

Als je de hoogste snelheid zoekt, dan moet je voor de Raptor WD740GD van Western Digital gaan. Door z'n 10.000 toeren is ie significant sneller dan andere schijven. Nadeel is echter wel dat ie maar 74GB is (en groter niet vekrijgbaar is).

Zie voor meer info het verslag van een eigenaar of een review van een PC site. De WD740 is te koop voor zo’n € 250; veel geld voor 74GB maar dan heb je wel de snelste ATA schijf die er te koop is :slight_smile: .

Goed.... een draadje uit de oude doos.....

Ik heb een Single 1.6 Ghz G5.

Ik neem video op met een Miglia TV DVR kaart.

Maar: na een half uur non-stop opnemen raken beeld en geluid uit synch. Ik heb alle tips en trucs van het Miglia team geprobeerd, maar voorlopig blijft het probleem. Vroeger was het al na een minuut of 10, maar nu heb ik het al kunnen verbeteren door het materiaal naar een andere schijf te sturen. Blijkbaar scheelt het flink als je een andere schijf neemt dan waarop OS X staat.

Ik heb eerst nog een FireWire schijf geprobeerd, dat ging al iets beter, maar het ging stukken beter toen ik er een interne schijf bij zette. Maar deze is dus 7200 rpm… nu vraag ik me af: zou het nog beter gaan met een Raptor schijf ? Of worden dan andere delen van het systeem een bottleneck ?

In theorie denk ik van wel, maar zijn er ervaringen ?

Met TV kaarten heb ik op pc vaak zulke probs gehad, ook op snellere bakken. Op mac nog nooit TV-kaart gehad. 't is mogelijk dat je kaart een kleine afwijking heeft.

Nee, het is een typisch probleem wat alle kaarten en pogramma's hebben. Op het forum wordt dus ook vermeld dat je moet zorgen dat je computer genoeg rekenkracht heeft, en als je opneemt zonder compressie, moet je schijf het bij kunnen houden...

" en als je opneemt zonder compressie, moet je schijf het bij kunnen houden... "

Zou je ergens kunnen terugvinden wat de min. / max. data-doorvoer is van die TV DVR-kaart?

B.v.: een DV-camera via Firewire heeft een data-doorvoersnelheid van ± 3,5MB p/s.
Elke 7200rpm HD kan dat prima bijhouden.
Een HD met een 8MB cache zou het mooiste zijn, maar volgens mij hebben vrijwel alle S-ATA HD’s dat wel.

http://www.barefeats.com/boot02.html

Leesvoer