welke ibook moet ik nemen?

Ik zit nu al een beetje rond te kijke en een beetje te vergelijken voor een nieuwe notebook voor volgend jaar. Ik heb mijn ogen laten vallen op de ibook 12" (ik wil sowieso van windows af) wil hem graan gebruiken voor men studie bedrijfskunde, maar wat is de beste samenstelling qua (ram) geheugen etc bijv. Als ik op de applestore pagina kijk kan ik bijv men hardeschijf verhogen naar zeg maar 60gyg. Werkt de ibook dan nog wel functioneel met 256 ram geheugen etc. Of treden er dan complicaties op?

PS: Ik ben totaal niet bekend met apple pc´s.

Ik zou er in ieder geval wat meer Ram geheugen in (laten) stoppen. Bij voorkeur 512 erbij. Ik weet niet of je heftige dingen moet doen voor je studie. Maar als het ophoudt bij rapporten schrijven, presentaties en wat excelwerk zou dat genoeg moeten zijn.

Voor zover ik weet is er geen samenhang tussen de grote van je harde schijf en de hoeveelheid Ram.

probeer deze eens:

iBook 12"
• 768 MB DDR266 SDRAM (256 MB ingebouwd en 512 MB SO-DIMM-sleuf)
• 80 GB Ultra ATA-schijf
• DVD/CD-RW
• Bluetooth-module
• AirPort Extreme Card
• Toetsenbord & Mac OS
• 1,2-GHz PowerPC G4
• 12,1-inch TFT-beeldscherm
• Twee USB-poorten
• FireWire-poort
• Lichtnetadapter
• Batterij
Meestal verzendklaar:
3 dagen
Gratis geleverd
Prijs: Eur 1.122,31
BTW: Eur 235,69
Subtotaal: Eur 1.358,00

beter iets meer geld uitgeven dan het je later beklagen :smiley:

Kijk ook eens naar de 14" als je dit als je enige computer gaat gebruiken:

iBook 14"
• 768 MB DDR266 SDRAM (256 MB ingebouwd en 512 MB SO-DIMM-sleuf)
• 80 GB Ultra ATA-schijf
• DVD-R/CD-RW
• AirPort Extreme Card
• Bluetooth-module
• Toetsenbord & Mac OS
• 1,33-GHz PowerPC G4
• 14,1-inch TFT-beeldscherm
• Twee USB-poorten
• FireWire-poort
• Lichtnetadapter
• Batterij
Meestal verzendklaar:
5 dagen
Gratis geleverd
Prijs: Eur 1.502,48
BTW: Eur 315,52
Subtotaal: Eur 1.818,00

of koop mss een PowerBookje, die zijn ook leuk hoor, als het 12" mag zijn, mss deze:

Powerbook 12"
• 768 MB DDR333 SDRAM (256 MB ingebouwd en 512 MB in SO-DIMM-sleuf)
• Ultra ATA-schijf van 100 GB (5400 rpm)
• SuperDrive (dvd±r-/cd-rw-eenheid) met 8-voudige snelheid
• AirPort Extreme-kaart
• Toetsenbord & Mac OS
• 1,5 GHz PowerPC G4
• 12,1-inch TFT-beeldscherm
• NVIDIA GeForce FX Go 5200 - 64 MB DDR
• Interne 56K-modem
• Lichtnetadapter
• Batterij
Meestal verzendklaar:
3 dagen
Gratis geleverd
Prijs: Eur 1.602,47
BTW: Eur 336,52
Subtotaal: Eur 1.938,99

alvast veel succes bij deze moeilijke keuze! :smiley:

Welke iBook? De ge-update. Die zou er nu snel aan moeten komen. Nog ff geduld. Je kan 'm uitbreiden zoals je wilt. Een van de Apple cliché's is, dat de hardware naadloos op elkaar aansluit, dus lekkere HD erin, extra geheugen (altijd doen!), BT, WiFi, kan allemaal. Geheugen kan je makkelijk zelf inbouwen. Gewoon bij de PC boer het juiste RAM halen (weet ff zo snel niet wat het precies is, maar dat is uit te vogelen). Eén aantekening bij het RAM-geheugen, mocht je na het inbouwen van geheugen ineens bizarre crashes krijgen (ja, dat kan een Mac ook!), dan is het geheugen brak. Verder is een iBook natuurlijk een hele goeie keuze. :wink: Wil je nog wat leren over Mac OS X, surf dan naar www.xvsxp.com Daar vind je vergelijkingen, met plaatjes, tussen XP en X. Een natuurlijk is er de cursus van [url=http://www.macmiep.nl]MacMiep![/url]

Ik gebruik ook een iBook 12" voor m'n studie, 712mb ram, 60gb harde schijf. Heb hem altijd bij me, perfect ding. Midden in de kantine inloggen op het wifi netwerk ipv in een overvolle mediatheek op een te trage windows computer te moeten werken.

Ok, nou een aantal vragen over de software: 1: Ik ontwerp graag hierbij maak ik gebruik van Coreldraw 12 Paint, kan Coreldraw op apple computers draaien en kan hij het trekken als ik de standaard apple 12" neem maar dan met 60 gyg? 2: Daarnaast gebruik ik hem voor presentaties, typwerk en excelwerk. Nou heb ik al office 2004 gedownload mocht het zo ver komen dat ik een apple koop (wat er nu aan zit te komen), wat voor office software zouden jullie mij adviseren? 3: Games: Ik hou er op den duur wel is van om een spelletje te spelen, ik speel veel Fifa 2005, kan Fifa 2005 (gebrande) op apple computers draaien? 4: Wat voor software zouden jullie aanschaffen om je apple helemaal optimaal te maken?

[quote:664068a187="Statics"]Het is eigenlijk puur bedoeld voor presentaties, typwerk en excelwerk, daarnaast vind ik het leuk om te ontwerpen bijv van logo´s en websites ik gebruik voor het ontwerpen het programma coreldraw 12 paint (wel de gebrande) werkt coreldraw op apple computers?, en wat zouden jullie mij aanrade als office software dus presentaties, typwerk en excelwerk? Ik heb wel de gebrande office 2004, ik werk nu het liefst op men windows xp pc met MS office, wat zouden jullie mij aanraden?[/quote:664068a187]

voor die presentaties zou ik zeker eens kijken naar keynote, welke in het pakket iWork zit. Ik heb voor een aantal presentaties keynote gebruikt en het is een feest om gebruik te maken van dat programma, het werkt zeer gemakkelijk eer je door hebt hoe het werkt. Maar geen nood, er zitten boekjes bij met uitleg over de programma’s. Voor de rest kan je best Office for mac gebruiken, want ik vind pages wel leuk om mee te werken, maar het is toch nog niet wat het moet zijn vind ik. (office for mac is er wel alleen in het Engels :frowning: wel met Nederlandse dictionary hoor)

Ik zou wachten tot de update en dan de 12´´ kopen. Lijkt mij een prima ding !!!

Wat bedoelen jullie apple gebruikers met een update?

Een update betekent meestal dat een model (zoals bijvoorbeeld de iBook in het algemeen of de PowerMac in het algemeen) extra dingen erbij krijgt. Bij de iBook zitten we nu bijvoorbeeld te wachten op snellere processors, meer geheugen (standaard 512 MB ram), een scrolling trackpad, et cetera. Of dit ook uitkomt, is een kwestie van geduld. Maar de update zit er wel aan te komen, want ze zijn al een tijd niet geupdate.

Er zijn veel mensen die verwachten dat hij op 7juli uitkomt, dus wacht inderdaad nog even met het aankopen van je iBook, dat kan je veeel geld besparen.

[quote:ff46e1419d="ifeelfine"]Een update betekent meestal dat een model (zoals bijvoorbeeld de iBook in het algemeen of de PowerMac in het algemeen) extra dingen erbij krijgt. Bij de iBook zitten we nu bijvoorbeeld te wachten op snellere processors, meer geheugen (standaard 512 MB ram), een scrolling trackpad, et cetera. Of dit ook uitkomt, is een kwestie van geduld. Maar de update zit er wel aan te komen, want ze zijn al een tijd niet geupdate.[/quote:ff46e1419d] En vergeet een snellere grafische kaart niet. iBook/iMac/pbook/mini/eMac/PM G5 update = nieuwe versie van een Mac Software update = gratis nieuwe versies van het OS, QuickTime, iTunes e.d. Upgrade = software update waarvoor je moet dokken. Verwarrend? Welnee...