Welke iMac G3 kan ik het beste kopen?

Ik wil als tweede computer een tweedehands iMac G3 aanschaffen, puur voor internet, email en wat tekstverwerking. meer niet. Gisteren heb ik al wat info op deze site hierover gekregen, waarvoor bedankt. Mijn keuze is nu gevallen op een 1. Imac DV SE 400 mhz, 640 mb, harde schijf 13 gb 2. iMac DV SE 400 mhz, 384 mb, harde schijf 80 gb

Ik wil er wel Tiger op draaien, als dat kan.

Beide ongeveer zelfde prijs. Voor welke kan ik het beste gaan, als snelheid het belangrijkst is?

Ik zou voor de eerste gaan hoor. Meer werkgeheugen is zeker handig. Zeker in vergelijking met opslag. En zoals je zelf al aanhaalt gaat ie enkel dienen voor war tekstverwerking, internet, ... Dus heb je helemaal geen massa's Gb's nodig. En moest je dan nog krap te komen zitten met je harde schijf kan je nog steeds opslaan via netwerk op je andere (hoofd)mac. Een externe schijf is dan ook nog mogelijk. En de prijzen van harde schijven vallen reuzegoed mee de laatste tijd. Ik zou zeker voor die met het meest werkgeheugen gaan dus. Die grote harde schijf heb je echt niet nodig waarvoor je die G3 wilt gaan gebruiken!

Groeten en succes met je aankoop,
iSander

bijde hebben voor en na delen maar ik zou echt voor de 2de gaan waar om er zit een grotere hd in! die ook sneller is dan het oude model wat de snelheid flink ten goed komt! Ja er zit minder ram in maar mac os draait wel goed met deze hoeveelheid ! Plus ram is veel makelijker te vervangen dan een HD! echt veel makelijker! kies die tweede en je krijgt zeker geen spijt hoewel.... je etaalt toch niet teveel he?

Ai, twee verschillende meningen. Prijs is overigens van beide ongeveer 190 Euro

Kheb nu geen persoonlijke ervaring met de G3 maar...

Een hardeschijf vervangen is toch makkelijker en sneller gedaan dan geheugen bijprikken? En harde schijven kosten toch bijna niks meer? In die eerste (met meeste werkgeheugen) kan je toch een hardeschijf bijplaatsen. Ik denk dat een hardeschijf van 80Gb 7200rpm 8mb cache net geen 40eur kost. En 80Gb?! Hoe ga je dat in hemelsnaam volkrijgen als het enkel wat tekstverwerking, mailen en surfen is? Nu beweer ik niet dat candykane z’n mening fout is. Een snelle hardeschijf zorgt inderdaad ook voor een sneller systeem. Maar ik zou toch voor de eerste gaan hoor… tenslotte is een schijfje bijkopen goedkoper in vergelijking met een latje geheugen.

idd. 1e met een nieuwe harde schijf !!!! (80Gb 7200rpm) of 2e met meer ram !!! (+512)

Ik zou voor de 2e gaan. Prima configuratie waarmee je door de grotere harde schijf heel goed kunt werken. Geheugen kan een bottleneck gaan vormen, maar dat heb je in een wip vervangen. Voor de harde schijf moet de kast open. Dus daarom de 2e.

IK zou de tweede pakken maar er dan meteen meer ram bij prikken. Lijkt mij het fijnste en ram in een G3 zetten kan echt iedereen is zooooooo simpel.

suc6 Sam

Ik zou gaan voor de tweede. Met zekerheid is de schrijf en leessnelheid van de 80GB HD veel beter. Progjes starten sneller op en het OS loopt soepeler, zelfs al heb je minder ram. Ik zou eventueel voor dit oudere type ram eens op de rommelmarkt op zoek gaan of naar een pc winkel die computers inruilt. Dan heb je voor mischien een 10tje een stripje van 256.

succes ermee

Ik zou gaan voor de 2e, maar ik zou daarbij wel even voor 50 euro (tweedehands) een 512 mb geheugen kaart kopen voor je iMac, ik heb zelf ook een Imac G3 DV SE ,en extra geheugen doet je iMac toch wel goed en het is heel makkelijk om eraan te komen.

Uit het andere topic van vriesela heb ik begrepen dat de Mac alleen bedoelt is voor internetten, emailen en tekstverwerken. Laat je dan niet gek maken want 384 ram is dan genoeg. Word een beetje moe van dat geroep dat een Mac niets zou doen met minder dan 512 ram. Natuurlijk, meer is beter en sneller en prettiger, maar de taken die vriesela wil, kunnen prima uitgevoerd worden op een Mac met 256 ram.

PC100/PC133 RAM is in verhouding duurder dan een harde schijfje, ik zou dus voor de eerst gaan!

Altijd interessant:

Sowieso wil je weten of de marktwaarde van degene die je nu op het oog hebt klopt:
Kijk voor reele markt waardes op http://macnews.de/index.php?_mcnpage=6731

Bij de site van tweedehandsmac.nl zijn ze vaak net eventjes te duur… vind ik dan.