Hoi allemaal,
Ik ben op zoek naar (een) computer(s) om thuis en onderweg mee te werken. Geld is geen doorslaggevende factor. Welke configuratie raden jullie aan:
De PB is voor gebruik in de huiskamer, op de bank en op universiteit. Naar verwachting circa 1 a 2 x per week onderweg. Applicaties: MS Office, Matlab, SPSS, VPC en verder iLife / internet
Het is mijn bedoeling beide in het komende halfjaar aan te schaffen. Momenteel heb ik een iBook G3 700 die tekenen van slijtage begint te vertonen maar in beginsel nog even mee kan. Wanneer zou ik het best tot aanschaf over kunnen gaan ivm updates? Hoe lang zal de huidige PB generatie G4 nog meegaan als er een G5 beschikbaar komt?
Als je het in de komende half jaar pas aanschaft zal ik nog even wachten totdat er een update komt van de iMac 20" & een nieuwe PB15" G5 inderdaad.
Het schijnt dat de iMac misschien een nieuwe videokaart krijgt, laten we het hopen. Ben zelf ook van plan om een iMac aan te schaffen maar zit te twijfelen tussen de iMac G5 20" of een Powermac G5 2x2ghz + enkele upgrades en 20" cinema display omdat je makkelijk de Powermac kan uitbreiden en er in mijn ogen toch meer aan hebt voor in de toekomst.
Nadeel van de iMac is dat je vast zit aan die videokaart en beperkt geheugen tot 2gb terwijl dat bij de powermac 8gb is.
Als geld echt geen rol speelt zou ik een dual Powermac G5 nemen + 20" cinema display en 15" powerbook G4/G5.
Je zegt niet echt waarom je wel of niet een aparte vaste computer erbij zou willen hebben. Ik werk bijna alleen maar met m'n Powerbook en voel niet de behoefte aan een vaste computer. Ik denk ook dat dat voornamelijk veel gedoe zou zijn met het heen en weer kopiëren van spullen en dergelijke.
15 inch werkt erg lekker en is zeker niet idioot groot ofzo. Maar als je 't ding echt vaak meesleept kan een 12 inch toch wat prettiger zijn, vooral ook omdat-ie langer met z’n accu doet. Wel mis je dan gigabit ethernet (geloof ik) en de PCMCIA poort, en voor thuis is het 12 inch scherm toch wat krap dus je zal sneller naar de externe monitor grijpen.
Ik zou in elk geval ook naar niet-Apple schermen kijken, want die Apple dingen zijn erg duur, zeker in verhouding met computers die eenzelfde grootte scherm ingebouwd hebben. (Je krijgt de computer er bijna bij cadeau.)
Als je nog een tijdje kan wachten is het misschien een idee te zien of er later dit jaar nog Powerbooks met een G5 komen. Zelf zou ik in elk geval wachten tot Tiger er is om te zien hoe belangrijk 64 bit support hiervoor is. Ik geloof niet dat Apple al binnenkort een uitsterfbeleid voor 32 bits begint maar je weet maar nooit met die boys uit Cupertino…
een 12 inch powerbook met een 20 inch scherm is super, lekker compact onderweg, super stil in de kamer, en mega scherm 12+20 als je thuis werkt. zelf heb ik 12+17 en dat is al helemaal geweldig :D
ja maar ewout, geld speelde geen rol,
dus doe dan gewoon het hele pakketje,
powerbookje 15 en 20 inch scherm,
met die prijsverlaging van vorige week helemaaaaal geen probleem meer...
Ik denk dat de 12" + Cinema Display de beste keuze is.
Ik heb naast mijn iMac G5 20" zelf een 15" notebook (geen Mac), maar ik vind hem toch te onhandig groot voor thuis op de bank, in het vliegtuig of de trein en om de hele dag mee te dragen op bijvoorbeeld een conferentie. De opvolger wordt dus zeker een 12" iBook of PowerBook. De 12" is een computer die erbij past in je tas, koffer of rugzak terwijl je voor zo’n 15" toch echt een aparte tas nodig hebt. Hoe mooi ook, de 17" is een desktop replacement notebook, niet een computer om fijn mee te nemen, behalve als het alleen maar van en naar de auto is. Dan is een kleinere notebook met zo’n mooie cinema display voor thuis een veel betere keus denk ik!
Ook al is geld voor jou geen doorslaggevende factor, voor je applicaties biedt de 12" PowerBook je op dit moment niet zo heel veel meer dan een 12" iBook. Ik zou voor een iBook gaan en het verschil uitgeven aan een mooiere monitor en geheugen, of even afwachten wat de PB upgrade gaat brengen.
Trouwens, de videokaart van de iMac G5 is prima geschikt voor de toepassingen die je noemt! Dus laat je niks wijsmaken wat dat betreft. Succes met de keuze!