welke laptop kies ik ?

ik twijfel zoals de meeste denk ik tussen een ibook en een powerbook :?

nou ik ga het gebruiken voor office , lichte fotobeserking met ps ellements , internet sites maken met freeway en dreamweaver en af en toe een spellejte maar het hoeven geen super graphics te zijn :wink: :?

nou twijfel tussen de 14 inch ieboek en de 12 pawaboek , het moet alle bovenstaande dingen vlot kunnen doen.

ieboek:

• 1,256 GB DDR266 SDRAM (256 MB ingebouwd en 1 GB in SO-DIMM-sleuf)
• 60GB Ultra ATA drive
• Dvd-r/cd-rw
• AirPort Extreme Card
• Bluetooth-module
• Toetsenbord & Mac OS
• 1,2-GHz PowerPC G4
• 14,1-inch TFT-beeldscherm
• Twee USB-poorten
• FireWire-poort
• Lichtnetadapter
• Batterij

Prijs: Eur 2.072,73
BTW: Eur 435,27
Subtotaal: Eur 2.508,00

pawaboek:

1,256 GB DDR333 SDRAM (256 MB ingebouwd en 1 GB in SO-DIMM-sleuf)
• Ultra ATA-schijf van 80 GB (5400 rpm)
• Toetsenbord & Mac OS
• 1,33 GHz PowerPC G4
• 12,1-inch TFT-beeldscherm
• NVIDIA GeForce FX Go 5200 - 64 MB DDR
• Interne 56K-modem
• Lichtnetadapter
• Batterij

Prijs: Eur 2.479,00
BTW: Eur 520,59
Subtotaal: Eur 2.999,59

natuurlijk is het wel allemaal erg duur … dus ik wil het zo goedkoop morgenlijk houden maar ik wil wel alles degelijk kunnen uitvoeren
heb trouwens net een nieuwe windows pc gekocht (sorry mensen maar ik kan niet anders door school) en dat koste me wel erg veel geld

Ik zou de iBook kiezen, websites maken op een 12 inch, ik moet er niet aan denken. Ook het prijskaartje niet vergeten! Jouw school verplicht je toch geen PC te kopen. Ik zeg altijd op mijn school, als ze willen dat ik op PC werk zal mvr Depoorter me er ééntje cadeau moeten doen. (nota voor de Nederlandse lezers, mvr Depoorter is de minister van onderwijs)

Ik zou in ieder geval niet je geheugen bij de apple store kopen... DAt scheelt al een paar honderd euro opp 1 Gb

de grote van het scherm maakt niets uit bij deze twee, want ze hebben de zelfde resolutie, dus er past het zelfde op het scherm het word alleen wat uitvergroot. maar ik zou voor de ibook gaan als ik jou was, want €500 prijs verschil vind ik nog al wat, en zo als je al aan geefd ga je wat de powerbook extra heefd tog niet gebruiken.

PowerBook....

Heeft snellere processor, snellere harddisk en daar kan je een groter scherm op aansluiten (t/m Cinema 23") om prettiger thuis te werken en voor onderweg is 12" voldoende.

Lijkt mij dat prijsverschil wel waard.

Ik gebruik mijn ibook voor zelvde zaaken wat jij er me wilt me doen en nog wat meer. Ik zou zekers voor het ibook gaan. Het prijs + het scherm is grooter en alles draait echt zonder probelemen bij mij. Ik heb een g4 933mhz 14 inch 564mb ram

kan je op een ibook dan geen scherm aansluiten ?

zodat het beeld op de ibook weergeeft op de monitor ?

Ik zou ook voor iBook gaan, koop van dat verschil een leuke iPod en dan heb je echt nog veel meer plezier aan! Als de iBook nog G3 was, had ik je ook PB aangeraden... Succes!

[quote:35d8d3c6c1="Neo_Piko"]kan je op een ibook dan geen scherm aansluiten ? zodat het beeld op de ibook weergeeft op de monitor ?[/quote:35d8d3c6c1]

Jawel! Dat kan wel.
Een nadeel, je kan niet met de gesloten iBook doorwerken op de monitor.
Maar dat is niet iets waarvan ik denk: shit had ik maar een PB.

[edit] Oh ja Apple tft display kun je niet aansluiten op de iBook :cry:

Dat schijn je weer te kunnen hacken. Ander voordeel van de iBook is dat de batterij langer meegaat.

[quote:c55d0b968e="vogel"]Dat schijn je weer te kunnen hacken.[/quote:c55d0b968e]

Kan inderdaad met een programma geactiveerd worden, ik geloof dat het “clamshell mode” is ofzo, als een iBook dicht kan functioneren? Het is echter absoluut niet aan te raden. De iBook is niet ontworpen om dicht te functioneren en een deel van de koeling vind plaats via de bovenkant.

Ik vind dit een eigenaardige discussie aan het worden. Geeft toe 'Kan ik met mijn laptop werken als hij nog gesloten is?', ??? dan ben je toch sowieso beter af met een desktop.

Dat was niet de vraag, de vraag ging over welke laptop zou voor mij (Neo_Piko) voldoen?

[quote:2fb9f01747="angorawol"]Dat was niet de vraag, de vraag ging over welke laptop zou voor mij (Neo_Piko) voldoen?[/quote:2fb9f01747]

Verderop vraagt Neo_Piko of je op het tweede scherm het beeld van de iBook weer kunt geven. Dit is dus de z.g. “Mirror” mode, welke standaard ook de enige mode is (althans, wel bij mijn 2001 model). De mirror mode is een tamelijk nutteloze optie als je toch naar het scherm van de iBook zelf blijft kijken, dus ik neem aan dat hij dit wil weten om op zijn “vaste werkplek” eventueel een exterm scherm en misschien zelfs toetsenbord aan te sluiten aan de iBook. In dat geval is het natuurlijk het mooiste als je de iBook helemaal dicht kunt klappen en er inderdaad een soort desktop van kunt maken. In dat laatste geval leek het me wel zo handig even te melden dat de iBook hier eigenlijk niet zo geschikt voor is omdat er dan problemen -kunnen- ontstaan i.v.m. warmte-ontwikkeling.

ik zou denk ik of voor een 12" iBook gaan.. of voor de powerbook.... maar absoluut niet voor een 14" iBook.. zelfde resolutie dus in feite is het scherm minder scherp. en je kan er niet meer op kwijt.. het is alleen maar groter uitgebeeld.. dus als je slechte ogen hebt ok.. maar anders zou ik toch echt voor een 12" gaan.

ik heb zelf een 12" PoBo en ik ben blij dat ik niet voor de iBook ben gegaan… want deze is net iets compacter/steviger (dit is Alu en scheurt tenminste niet zoals de plastic iBook bij mij wel deed(bij normaal gebruik)) en hij is veel gelikter. zonder externe speakers is het geluid van de Powerbook ook veel vetter! waar een iBook als een opgefokte koptelefoon klinkt is iedereen verbaasd van het geluid wat uit de Powerbook komt.

ik zou er trouwens ook nog geen 1GB module in zetten… die zijn nu nog veel te duur,… en voor wat jij er mee gaat doen is het niet echt nodig. gewoon 512 bij de standaard 256 en dan ben je rond de 100 euro kwijt ipv 400 ofzo… scheelt weer 300 euro… :slight_smile: ik heb zelf in totaal 768MB in mijn PoBo en dat is voldoende om half studioMX open te hebben en half Adobe CS terwijl ik op de achtergrond ook nog een filmpje draai :slight_smile:

als je ook nog wilt wat iruben aangeeft in het bericht hierboven,… dan zou ik helemaal voor een powerbook kiezen, want een iBook kan niet dichtgeklapt werken… iig niet standaard en [b:37ff968998]dat[/b:37ff968998] is in dit geval niet voor niets… :slight_smile:

dus… of helemaal aangeklede 12" iBook of een 12" powerbook… :slight_smile:

hmmm een pawaboek heeft wel een betere processor enzo .... hmm ik vond 14 inch net ideaal .... 15 vind ik te groot en 12 net iets te klein maar een powerbook gaat dan wel weer langer , maar dan is de verlijding weer gtoot zoals hierboven verteld word om van die 500 euro verschil een ipod te kopen :| maar ik ga geen 1 gig ram nemen maar we 750 mb lijkt me wel wat beter en is weer goedkoper

hmm nu twijfel ik weer lol

Ik zit met exact de zelfde afweging een 15" pb of een 14" ibook en wil er ongeveer het zefde mee doen mijn afweging voor een Ibook te kiezen is als volgt: Ik heb her en der gelezen dat de G5 PB is voorzien voor einde 2004 dus het lijkt me zonde om nu 3000 euro in een machine te investeren en daar over een half jaar spijd van te hebben. Over het algemeen blijft een machine 3 jaar vers dus als over 3 jaar de tweede generatie G5 PB z'n kinderziektes heeft overwonnen wordt het top model weer interessant.

Ik ga denk ik een proberen om een vorige generatie ibook (Tot 933mhz) te vinden die worden hier (frankrijk)voor nog geen 1000 euro er uit gegooit, dus dan kom ik met alles erop en eraan op nog geen1500 euro.