Welke laptop

Beste OMT’ers,

Ik weet niet extreem veel van computers dus ik weet niet precies voor welke soort taken hoge RAM nodig is en voor wat een hoger aantal GHz van de CPU nodig en nuttig kan zijn.
Ik wil een Macbook kopen, het liefst voor zo min mogelijk geld. Ik surf voornamelijk op het web en kijk films etc. Ook doe ik aan tekstverwerken (wat elke Macbook wel kan volgens mij) Ik heb niet al te veel opslag nodig, dus geef ik de voorkeur aan een SSD, die is een stuk sneller heb ik begrepen, maar het nadeel is dat er voor dezelfde prijs minder opslag op kan. Dat is in mijn geval dus geen ramp. Ik zal mijn computer niet voor heel zware dingen gebruiken dus, behalve dat ik af en toe lichte spellen er op wil spelen. Denk hierbij aan Minecraft en Limbo bijvoorbeeld. Ik wil dat deze goed lopen, en dat is dan de max. wat ik van mijn laptop zou vragen. Zelf kwamen bij mij een paar opties naar boven:

-13 inch Macbook Air, bij aankoop upgraden naar benodigheden
-13 inch Macbook pro, na aankoop upgraden
-13 inch Macbook pro Retina, basismodel

Wat is de goede laptop voor mij en wat zou ik moeten upgraden (CPU of RAM?) eventueel?

Ik hecht wel wat waarde aan of ik het kan meenemen, en ik hoef geen dvd-drive.

Maak er dan in de titel wel Mac Book Pro van, want de MacBook wordt allang niet meer gemaakt, dat kan verwarrend werken… :wink:

je hebt de macbook air ook nog.

Ik bedoelde dit topic niet alleen voor mijn geval, ook voor anderen. Dus als mensen twijfelen tussen pro of air is “Pro” in de titel een beetje vaag. Ik zet wel neer “welke apple laptop”

De reden dat we hier juist geen verzameltopics voor maken lijkt me duidelijk… Het wordt een bende, zeker als mensen tegelijk dit soort vragen gaan stellen en de antwoorden door elkaar heen gaan lopen, of als iemand ( Ik noem een ernst. ) ineens een oude post naar boven gaat halen en beantwoorden, waarna je eerst 2 pagina’s lang een discussie krijgt over wiens vraag nu behandeld wordt…

En algemene wijsheden zijn er wel, maar die houden geen rekening met zaken als smaak, of het willen hebben om het hebben. Dus laten we dit soort topics meestal gewoon per persoon maken, zodat je gewoon een maatwerk-advies krijgt. Wat in de regel nog wel als gevaar heeft dat anderen nog wel eens vergeten rekening te houden met jouw persoonlijke situatie en budget, en gewoon overal de machine gaan adviseren die ZIJ graag hebben…

Och dikke faal van mijn kant; ik weet niet hoe je een post wijzigt, noch de titel… -.-’

Oke dan verander ik de topictitel wel en de openingspost.
Alleen is de vraag; hoe die ik dit?

Als je met je muis op je avatar komt verschijnt er een pijltje met een menu, daar kun je kiezen voor “bewerk”. :wink:

Bedankt, het is gelukt.
Nu weer on-topic aub :slight_smile:

Ik zou een Google Pixel kopen, en deze als hackmac draaien :wink:

Hmmm, ik geef maar weinig om een touch screen en sinds dat apparaat al 1300 euro is (als je hem over laat schepen) ga ik liever voor een legale versie van OS X, en een strakke Macbook…

Zoals jij je MacBook gaat gebruiken is een standaardmachine snel genoeg. Wil je hem uitbreiden denk dan vooral aan meer werkgeheugen, tweede is in plaats van de standaard harddisk een grotere als je veel videomateriaal wilt bewaren of een snelle SSD. Een SSD is zelf wel snel, maar je computer wordt niet heel veel sneller omdat voor veel bewerkingen het lezen/schrijven van data niet veel uitmaakt voor de snelheid die jij als gebruiker merkt.

Ik zou zeggen koop een Macbook Air 13inch basismodel. Prima voor wat jij er mee wilt gaan doen. Lekker licht dus goed te vervoeren. Ideale laptop for the job lijkt mij.

Lijkt mij ook goed inderdaad, maar kan die “kleine games” als minecraft etc. aan?

Ja hoor prima. En zolang je genoeg hebt aan 128gb aan ruimte (120gb dus) moet dat ook goed komen

Je moet er wel tegen kunnen dat de ventilatoren gaan loeien als een gek bij Minecraft en andere grafisch intensive taken, maar volgens mij gebeurt dat bij de meeste 13’’ MacBooks. Het spel draait echter vloeiend :slight_smile:

Zet je geluid wat harder, of muziek. :wink:

Bedankt! Dat loeien vind ik niet heel erg. Ik zal toch niet heel vaak zulke dingen spelen maar het is meer dat ik niet 1200+ euro uitgeef en dan alsnog niet de optie heb om spelletjes er op te kunnen draaien. Als ik MC speel zit ik toch met m’n koptelefoon op dus heb ik er ook niet zo’n last van. Ook zit ik dan aan een bureau dus maakt het maar weinig uit.

Bedankt voor jullie hulp!