Welke mac is op dit moment het kopen waard?

Nu de intel mac's op de markt verschenen zijn, is het aanbod uitgebreider geworden. Daarom mijn vraag: Wat biedt en intel mac meer dan een gewone mac ? (wat intel mac's zijn een stuk duurder)

Voorlopig: sneller en trager.

ze zijn evenduur, ze zijn sneller (met universal apps) en het is natuurlijk de toekomst..

Mijn sugestie s van op dit moment nog te w8n met een Intel mac maar ook met een PowerPC mac. (als je tenminste nog ff kan/wil w8n). Beiden hebben namelijk hun voordelen en nadelen op dit moment, de ene niet meer of andere.

Het antwoord op deze vraag kon je natuurlijk nergens op dit forum vinden :?

[quote:d537ca48d6]Welke mac is op dit moment het kopen waard?[/quote:d537ca48d6]Als je er nog geen hebt, vrijwel elke! Kijk beter even naar je budget, in plaats van naar je dromen. Een beetje uitgebreide tweedehands kan je meer macplezier per euro geven dan een nieuwe. Lenen voor een computer is een van de stomste dingen die je kunt doen.

Heel simpel gezegd heeft de Intel op dit moment alleen maar nadelen. Lang niet alles draait erop. De voordelen merk je pas over een jaar of 2, als alle software is omgezet naar Intel. Tot die tijd zit je met een machine die niet alles kan. Terwijl als je nu een G4 of G5 koopt, je een machine hebt die gerust nog 5 jaar vooruit kan.

[quote:37bab2ff1d="unSOUND"]De voordelen merk je pas over een jaar of 2, als alle software is omgezet naar Intel. [/quote:37bab2ff1d] Vind ik wel heel ruim ingeschat. (ahoewel... office kan wel een tijdje duren)

Intelmacs zijn helemaal niet duurder. En welke mac de moeite waard is hangt er natuurlijk vanaf wat je er mee gaat doen. Als je alleen maar Pro-aps draait koop je de snelste G5 die er nu te koop is en je kunt nog tijden vooruit, als je alleen maar wilt rommelen met iApps, internetten, mailen etc dan is een DualCore iMac prachtig. Heb je geen vette bankrekening dan kun je zelfs met een Mini nog tijdenlang door.

Kortom: how should I know…

Ik heb zelf een Intel iMac en ik gebruik al redelijk veel programma's die al Universal/Intel zijn.

De universal programma’s komen wel veel sneller dan ik verwacht (ik denk ook dat 2 jaar redelijk ruim is ingeschat) had en diegene die nog alleen voor PowerPC zijn draaien vaak ook goed.
Bij de wat minder vragende programma’s merk je vaak niets van de snelheid.

Wat voor mij een reden was om een Intel te kopen is omdat Apple hiermee verder gaat en ik niet om de 2 jaar een nieuwe computer kan kopen. Het voordeel van een Intel is inderdaad dat universal programma’s veel sneller draaien.

Ik dacht trouwens dat Office in maart 2006 ook met een Universal binary klaar was?

[quote:c7f8278795="Guido4ever"]Ik dacht trouwens dat Office in maart 2006 ook met een Universal binary klaar was?[/quote:c7f8278795] Nee, dat is een rosetta-geoptimaliseerde versie.

[quote:fdae236a40="Elmo1608"][quote:fdae236a40="Guido4ever"]Ik dacht trouwens dat Office in maart 2006 ook met een Universal binary klaar was?[/quote:fdae236a40] Nee, dat is een rosetta-geoptimaliseerde versie.[/quote:fdae236a40]

Ach ik denk dat je nu een foutje maakte, je bedoelde maart 2007? vista duurt toch ook zo lang.

Voor wie nog steeds twijfelt. Apple store heeft de G5 iMac 20" met 200E verlaagt Hij kost nu 1589E.

:expressionless:

Die 20" is inderdaad goedkoper! Dat is zeker een hele goede deal, de machine is ontzettend snel, en voorlopig sneller met de pro applicaties, totdat die ook geoptimaliseerd zijn voor intel.

Mijn advies is koop een door ontwikkelde machine i.p.v. een nieuwe intel.
Ik ben benieuwd of de dealers ook voor deze prijs kunnen gaan leveren.

[quote:072d6d0689="unSOUND"]Heel simpel gezegd heeft de Intel op dit moment alleen maar nadelen. Lang niet alles draait erop. De voordelen merk je pas over een jaar of 2, als alle software is omgezet naar Intel. Tot die tijd zit je met een machine die niet alles kan. Terwijl als je nu een G4 of G5 koopt, je een machine hebt die gerust nog 5 jaar vooruit kan.[/quote:072d6d0689]

Heb jij aandelen in de G4/G5 productielijn of zo? Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat de intels op dit moment alleen maar nadelen hebben. Het hangt er maar net vanaf wat je op dat ding wil doen en in hoeverre je het bezwaarlijk vindt om eventueel een applicatie onder rosetta te draaien.

Ik heb persoonlijk nog geen mac, maar degene die ik zal aanschaffen is afhankelijk van mijn behoeften en het aanbod. En als ik morgen een mac nodig heb en de applicaties die ik wil draaien zijn op beide platforms native beschikbaar dan kies ik voor een intel. Het is maar net wat je nodig hebt of wat je wilt.

Ik heb geen aandelen nee, maar ik heb ook niet de roze Intel-bril op die Steve jullie graag op zet. Dus vergeef me dat ik mensen wijs op de huidige nadelen van een Intel. Als mensen een objectieve keuze moet maken moet je ook de nadelen weten.

[quote:d926e13f50="unSOUND"]Ik heb geen aandelen nee, maar ik heb ook niet de roze Intel-bril op die Steve jullie graag op zet. Dus vergeef me dat ik mensen wijs op de huidige nadelen van een Intel. Als mensen een objectieve keuze moet maken moet je ook de nadelen weten.[/quote:d926e13f50]

Ik ben het met je eens dat bij een objectieve keuze zowel de voor- als nadelen in ogenschouw moeten worden genomen. Als ik jouw berichten lees over intel macs, dan lijkt het er op dat deze volgens jou alleen maar nadelen hebben.

De voordelen zijn altijd al 50 keer voorbij gekomen voor ik überhaupt iets post. Als ik merk dat men zijn lippen op elkaar houdt over de nadelen schrijf ik die er bij... Die voordelen hoef ik dan niet meer te plaatsen lijkt me.

Ik denk ook dat men de vraag moet omdraaien… “Waarom zou je geen iMac G5 kopen ?” Zijn er echt steekhoudende argumenten om geen G5 te nemen ?

Heb zelf de Imac g5 (2.1) versie bijna een maand in huis gehad. En heb deze kunnen ruilen met een intel mac. Kan alles draaien wat ik al draaide. Het voelt allemaal wat frisser aan. Alles start heerlijk snel op. Zelfs het opstarten is een genot. Een goeie 20 seconden en alles staat op het scherm :)

Als het budget het toelaat dan ging ik voor de intel mac.
Vind het zelf ook wel leuk om samen met apple in een nieuw avontuur te springen… Het intel avontuur.

Heb zelf nog niet 1 nadeel kunnen vinden van m’n huidge intel imac. Ga voor het avontuur :slight_smile:

Ik heb inmiddels zat dingen gevonden/gelezen die niet werken:

• EyeTV
• Virtual PC
• QuickTime plugins ( een aantal in ieder geval niet )
• Apple’s eigen Pro-apps ( Final Cut, DVD Studio, Motion… )