Welke mac kies ik het best?

hallo iedereen,

ik ga volgend jaar multimedia doen + ook zelf muziek componeren en ook een stevige brok videobewerking. mijn vraag is: welke mac koop ik het best?
ik had gedacht aan een powermac G5 22,3 of 22,7.
ik ga zeker photoshop, flash, dreamweaver,en naar het schijnt ook nog heel zware programma’s ivm webdesign.
ik ben ook van plan om Final Cut kopen.

dus aub help mij want ik weet niet goed wat te kiezen!

alvast bedankt

wouter

Ik zou voor de iMac G5 gaan, die zal op jouw terrein aan al je eissen voldoen. Tenzij je met Apple Motion gaat werken maar dat lijkt me sterk.

Ik zou dan voor 20" gaan en 1gb aan ram geheugen, en als je echt heel veel video editing ook een 400gb hardeschijf.

Als het echt zwaar wordt, zeker een powermac.. ik denk dat de 2.3GHz wel zal voldoen :)

Hetgene ik ook zou doen is eig het volgende: ik zou mijn pc verkopen (eig een game pc) en dus soms ook wel eens een spelletje spelen op mijn nieuwe mac. ik had ook gedacht aan 2 GB ram geheugen.

zou een powermac 2*2.3GHZ dan een goede keuze zijn

ps ik ben van plan er tamelijk zware progs op te late draaie dus hij zal het zeker aan moete kunne

greetzzz

Als je volgend jaar multimedia gaat doen, zou je dan niet beter een eindje wachten? Eer je dure software koopt zoals final cut, moet je eens navragen aan die school waar je gaat studeren welke programma's zij allemaal gebruiken. Ik denk namelijk niet dat ze daar final cut gebruiken maar eerder een eigen avid studio hebben of werken met het audioprogramma Nuendo. En dat draait allemaal op Windows (ik weet niet als er een mac-variant van is). Natuurlijk kan je programma's als Photoshop en Dreamweaver natuurlijk ook op een mac laten draaien en zijn die bestanden uitwisselbaar met windows maar daarvoor zou ik nog niet meteen zo'n dure machiene gaan kopen. Een iMac kan dit evenzeer goed aan.

Die zware progs waarover je spreekt wat zijn dat dan?

Btw: je moet niet veel verwachten van die spelletjes op de mac, een mac is daarvoor niet echt gemaakt. Vandaar dat er maar zéér weinig (geen) games eerst op OSX uitkomen en dan pas op Windows.

Het is goed om nu al te beginnen je te oriënteren, maar je aankoop tot het laatste moment uit te stellen. Ten eerste vanwege de educatieve korting die je van Apple krijgt als je aan je opleiding bent begonnen (is volgend jaar het volgend schooljaar of het volgend kalenderjaar?), ten tweede omdat in de tussentijd wel eens nieuwe, snellere (etc) modellen op de markt kunnen komen. En als je je die niet kunt veroorloven, zal vast de mac van je keuze nu ofwel in de uitverkoop gaan ofwel tweedehands te koop zijn.

Overigens welkom in dit forum!

Doe inderdaad eerst onderzoek naar de programma's e.d. Bij mij op school is er ook een multimedia gedeelte en werken uistluitend met pc's..

kijk dus wel uit voordat je een miskoop doet

ik ken mensen die dus multimedia doen en die zegt dat ze zowel mac als pc's gebruiken. volgens dat ik vernomen heb, gebruiken ze flash mx 2004, photoshop, dreamweaver, indesigne.

ik ga ook lesse videobewerking volgen en daarin gebruiken ze final cut.

dus kzou graag al ne goeie mac emme die veel aankan want kheb mij ne miskoop gdaan me ne pc en kzou da liever niemer tegekome

Aaah ok.. In dit geval lijkt me een dual 2.3 dan wel voldoende.. (als ik de minimum specs mag geloven) maar als je je budget zou kunnnen strekken voor een dual 2.7 zou [b:0a78a4ea08]ik[/b:0a78a4ea08] dit zeker doen

[quote:1e1961009b="WouterReyntjens"]ik ken mensen die dus multimedia doen en die zegt dat ze zowel mac als pc's gebruiken. volgens dat ik vernomen heb, gebruiken ze flash mx 2004, photoshop, dreamweaver, indesigne.

ik ga ook lesse videobewerking volgen en daarin gebruiken ze final cut.

dus kzou graag al ne goeie mac emme die veel aankan want kheb mij ne miskoop gdaan me ne pc en kzou da liever niemer tegekome[/quote:1e1961009b]

Dan zijn idd veeleisende programma’s, ook ik zou voor de dual 2.7 gaan zoals JM-Y zegt, dan ben je wel voor enkele jaren zoet!!!

zou ne 2*2.3GHZ ook volstaan of toch zeker ne 2.7GHZ neme?

nog 3 xtra vraagjes:

-nemen jullie (degene die een mac hebben) zo een applecare pakket?
-kzen wel nog ma 16 kan ik dan eig kans make om die studentenkorting te kunne gebruike?
-heeft er iem een 20 inch scherm (van die nieuwe), kan je me dan eens zeggen wat je er van vindt? want ik heb nu een gewoon scherm (ne 17 inch) maar kzou da mss graag ook nog wille kopen binne een paar jaar

ik zou ook voor de 2 keer 2,7 GHZ powermac gaan. weet je zeker dat je de 20 inch wilt of ga je voor een groter beeldscherm? :wink:

bij een appleverdeler kan je het zeker gedaan krijgen om van die studenten korting te genieten, bij de apple store weet ik niet zeker.

zou een powermac 2*2 of 2*2.3 volstaan voor wat videobewerking en een hoop webdesign?

Ja dat volstaat ik doe dat soort dingen zelfs op een iMac G5 1.8 en ik gebruik ook motion dus een dual 2.3 moet zeker volstaan. Je zou zelfs met de iMac G5 al goed uit de weg kunnen als prijs een bepalende factor is. De 2GB ram zou ik wel zeker kopen want die zal je nodig hebben in motion wat je zowiezo ook zal gebruiken.