Welke mac?

Ik werk nu al een hele lange tijd met Windows, maar ik heb vorig weekend Mac OSX86 mogen bewonderen op mijn computer. En ik ben behoorlijk onder de indruk van het systeem. Nu zit ik te twijfelen of ik een Mac computer moet kopen.

• Ik wil een behoorlijk snelle computer
  • Ik gebruik grafische software nu voor hobby, over een tijdje misschien voor geld.
  • Ik heb niet heel veel geld voor een computer.

Ik zou graag willen weten welk systeem het beste is voor mij is, en hoe het zit met Windows programma’s draaien onder een Mac-systeem.

Over Windows-programma's op je Mac: Ik ben net een maandje geswitcht en je zult versteld staan hoeveel vervangers er zijn voor je Windows-programma's. Er zijn ontzettend veel sharewareprogrammaatjes in Apple-stijl: simpel in uiterlijk, onderliggende techniek dik in orde. Microsoft Office is te koop voor Mac, maar Pages van Apple werkt prettiger..

Als je niet veel geld hebt voor een computer zal je niet ver komen bij Apple..

Hoeveel geld wil je / kan je uitgeven?

[quote:52343ca6f8="hietahh"]Over Windows-programma's op je Mac: Ik ben net een maandje geswitcht en je zult versteld staan hoeveel vervangers er zijn voor je Windows-programma's. Er zijn ontzettend veel sharewareprogrammaatjes in Apple-stijl: simpel in uiterlijk, onderliggende techniek dik in orde. Microsoft Office is te koop voor Mac, maar Pages van Apple werkt prettiger..[/quote:52343ca6f8] *Is er ook een vervanger voor [url=http://www.teach2000.nl/]dit programma[/url]?*

[quote:f355311f60="GordonNL"]Als je niet veel geld hebt voor een computer zal je niet ver komen bij Apple..

Hoeveel geld wil je / kan je uitgeven?[/quote:f355311f60]
Ik wilde er eigelijk mee zeggen dat ik geen duizenden euro’s uit kan geven.

Mick... wacht even af. Dit jaar zal Apple haar complete hardwarelijn omzetten naar Intel processoren. Je zou in principe goed moeten kunnen werken met een 20 inch iMac waar behoorlijk wat RAM in zit. Kan alle grafische programma's aan en het scherm is 20 inch widescreen. De huidige Powermac's moeten nog worden omgezet. Wat voor een spec's deze machines krijgen is ongebekend. Wanneer deze machines worden voorzien van Intel processoren is ook onbekend. Wil je een Laptop dan is er de Macbook Pro. Nu nog alleen een 15 inch variant die een Intel processor heeft.

De iMacs zijn het voordeligste. Een Macbok Pro en een Intel Powermac zullen aanmerkelijk duurder zijn. Alle waar naar zijn geld.

Geef even een indicatie wat je te besteden hebt.

En is tweedehands een optie? Momenteel zijn er een aantal modellen die door de introductie van de intel Macs komende maanden behoorlijk in prijs zullen zakken. Alle G4 powermacs, de vroege iMac G5 bijvoorbeeld en de huidige powerbooks. Die kunnen voor jou misschien nog heel geschikt zijn.

[quote:8053e8535c=“mick124”]Is er ook een vervanger voor dit programma?*[/quote:8053e8535c]Ongetwijfeld.
Helemaal gelijkwaardig is het niet (tot nu toe gaat het alleen om woordenlijsten), maar toch wil ik Backpack als voorbeeld noemen, gemaakt door een aantal jonge leden van dit forum.
Overigens kun je Virtual PC installeren, waarmee je windows-software kunt draaien. Voor zware programma’s is het geen optie, maar zo’n overhoor-programma moet lukken.

[quote:9be8bead97="Elstar"]Geef even een indicatie wat je te besteden hebt.

En is tweedehands een optie? Momenteel zijn er een aantal modellen die door de introductie van de intel Macs komende maanden behoorlijk in prijs zullen zakken. Alle G4 powermacs, de vroege iMac G5 bijvoorbeeld en de huidige powerbooks. Die kunnen voor jou misschien nog heel geschikt zijn.[/quote:9be8bead97]
Een tweedehands lijkt mij niet echt een geschikte optie.
Mijn budget ligt ongeveer rond de 1000 euro.

Dan zou ik nog even doorsparen.... 1000 euro is voor eem machine die moet voldoen aan jouw eisen te weinig geld.

[quote:18a4736e21="mick124"][quote:18a4736e21="hietahh"]Over Windows-programma's op je Mac: Ik ben net een maandje geswitcht en je zult versteld staan hoeveel vervangers er zijn voor je Windows-programma's. Er zijn ontzettend veel sharewareprogrammaatjes in Apple-stijl: simpel in uiterlijk, onderliggende techniek dik in orde. Microsoft Office is te koop voor Mac, maar Pages van Apple werkt prettiger..[/quote:18a4736e21] *Is er ook een vervanger voor [url=http://www.teach2000.nl/]dit programma[/url]?*[/quote:18a4736e21]

Ik denk dat je op www.mammoetsoftware.com wel de oplossing zal vinden :slight_smile:
Het programma dat je zoekt noemt BackPack.

[quote:b3d53107a0="MacBjorn"]Dan zou ik nog even doorsparen.... 1000 euro is voor eem machine die moet voldoen aan jouw eisen te weinig geld.[/quote:b3d53107a0] Dan zou ik graag willen weten welke machine het beste is voor mij, en hoevel deze kost.

Het is met de overstap naar intel een beetje vreemd moment om op mac over te stappen. Keus in overvloed. En het is voor ons lastig om goed advies te geven. Zo zijn er 3 types laptop te krijgen en zijn er 2 versies van de iMac.

Voor een overzicht van prijs en type kun je het best bij Applestore kijken. Prijzen zijn eigenlijk overal gelijk.
Zo zie je dat je voor €1000 alleen de mac mini kunt kopen. Da’s een leuke huis- tuin en keuken-computer, maar niet geschikt voor wat jij wilt. Hetzelfde geld denk ik voor de iBook. Alle andere modellen zijn prima.

Dan hangt je keus af van mobiliteit (laptop of niet), scherm (bij grafische programma’s zou ik voor minstens 17" gaan) en prijs.
Over laptop heb je het niet gehad, verder valt vanwege prijs de powermac (vanaf 2069, excl. scherm) zowiezo af en blijft de iMac over. Ik zou voor de 20" gaan, maar ik kan me voorstellen dat dat buiten je budget valt. De 17" is ook prima, dan ben je voor 1379 klaar.

En toch zou ik ook eens op tweedehandsmac.nl kijken. Vergis je niet, macs blijven langer hun waarde houden dan pc’s.
Er zijn genoeg gekken die hun splinternieuwe, piekfijne iMac G5 al te koop zetten omdat ze nu per sé een nieuwe intel iMac willen hebben.

Er staat nu op TweedeHandsMac.nl een 2.0 Ghz 20" iMac (geen iSight) met 1024 MB voor 1250,-. Beetje onderhandelen en je hebt er een voor een leuke prijs.

Ook staat er een iMac 1.8 Ghz 17" met 1024 MB voor €1050, maar voor die €200 zou ik zeker voor de 20" gaan.

Een iMac is leuk voor Photoshop en doet het er zeker niet slecht op, maar als je er echt uren op zit per dag, is het fijner om te werken op een PowerMac. Deze zijn aanzienlijk duurder en dan heb je nog geen beeldscherm. Misschien heb je nog een (goed) beeldscherm…maar dan komt een PowerMac DP nog steeds boven de prijsklasse uit.

Voor het grafische werk is minstens 1 GB nodig, normaal is iets van 2 GB aan werkgeheugen handig voor grafisch werk.

No way dat ik mijn 2.0 Ghz 20" iMac (geen iSight) met 1024 MB ga verkopen voor 1250 or less, niet dat ik haar al verkoop. 2 maanden geleden kon ik er bv nog 1450 voor krijgen, vond ik toen al veels te weinig.

[quote:0a2285b01f="van-helden"]No way dat ik mijn 2.0 Ghz 20" iMac (geen iSight) met 1024 MB ga verkopen voor 1250 or less, niet dat ik haar al verkoop. 2 maanden geleden kon ik er bv nog 1450 voor krijgen, vond ik toen al veels te weinig.[/quote:0a2285b01f]

ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo’n slechte prijs. Vergeet niet dat er weer een nieuwe generatie voor de deur staat. Het is te zot voor woorden hoe duur apple’s tweedehands zijn

maar dat is mijn mening en helemaal off topic…

[quote:86f5336e9e="van-helden"]No way dat ik mijn 2.0 Ghz 20" iMac (geen iSight) met 1024 MB ga verkopen voor 1250 or less, niet dat ik haar al verkoop. 2 maanden geleden kon ik er bv nog 1450 voor krijgen, vond ik toen al veels te weinig.[/quote:86f5336e9e]

Oeps… :expressionless: