Welke MacMini?

Heb mijn broer bijna zover!!!! Hij wil een Apple kopen, niets dan problemen met zijn WindowsPC. Hij doet hoofdzakelijk alleen foto's opslaan en bekijken van de trips die hij maakt en heeft een routeplanner nodig. Voor de rest internet hij een beetje. Uit de oude PC komt een 80 GB schijf vrij die hij met een externe behuizing wil gaan gebruiken, hetzelfde geldt voor de DVD brander . Welke Mini is voor hem geschikt volgens de kenners hier? Ikzelf had de goedkoopste in gedachten maar misschien kunnen jullie me overtuigen om hem een andere te laten kopen. Hij wil tot max. €700,- gaan incl de routeplanner. De andere programma;s die hij "nodig" heeft heb ik wel.

Als je echt niet kan wachten zou ik er een kopen (een met superdrive is denk ik handig) anders zou ik wachten tot de intel versie. Goede kans dat hier een veel snellere Core Duo in gaat zitten en zeker is dat er een betere videokaart in zit.

Tja, morgen komt hij advies inwinnen :?

Nu doet de WindowsPC geen ene mallemoer meer en “zonder computer kan hij niet”! :wink:
Een Superdrive heeft hij eigenlijk al uit de oude PC, dus …
Ik dacht de 1.42 GHZ met 1GB
Maar ja, tis moelijk om een ander zijn geld uit te geven!?

Je hebt dus al extra schijfruimte en een Superdrive ( DVD-brander ), dus daar geld in steken hoeft niet. Het verschil tussen 1.25 en 1.42 Ghz is niet zo groot, dus het enigste wat je kan overhalen tot het middenmodel is de combinatie van Blauwtand en Luchthaven Extreem voor 100 euro meerprijs.

Gebruik je slechts één van die twee, dan kan je veel beter het instapmodel met 1 GB RAM ( bij de Pc-boer, stukken goedkoper ) halen, dan ben je pas 630 euro kwijt. Doe je er dan nog een bluetooth USB-stick bij ben je 660 euro kwijt.
Dan heb je dus:

1.25 Ghz G4 PPC
1 GB RAM
120 GB HD
Ati Radeon 9200
Combo-drive en DVD-brander
Blauwtand
Mac OSX 10.4 Tiger
Heel mooi design

Over die 1 GB? Gaan er 2 bankjes in of 1? Ik denk dat het de 1e wordt (op de site van Apple dan) USB-hub 2.0 heeft hij al, Exposé werkt hier toch ook op en al die andere snufjes. Kon hier op de site van Apple zo gauw niets vinden.

Een mini heeft 1 geheugen slot: dus het geheugen dat erin zit moet eruit worden gehaald en worden vervangen door het 1Gb reepje.

ja expose werkt ook wel ;)

[quote:34f090c7bd="René Duynhouwer"]Over die 1 GB? Gaan er 2 bankjes in of 1? Ik denk dat het de 1e wordt (op de site van Apple dan)[/quote:34f090c7bd] Soieso hoef je niet te twijfelen aan de site van :apple: hoor. Die weten het beter dan wij. [quote:34f090c7bd="René Duynhouwer"]USB-hub 2.0 heeft hij al[/quote:34f090c7bd] Dat is mooi, want 2 poorten is echt niet genoeg. Houdt je er ook rekening mee dat als je broer een ps2 toetsenbord/muis heeft dat die niet werken? Je hebt USB aansluiting nodig. [quote:34f090c7bd="René Duynhouwer"]Exposé werkt hier toch ook op en al die andere snufjes.[/quote:34f090c7bd] Tuurlijk, Tiger is Tiger. Elke Mac die Tiger heeft dezelfde mogelijkheden.

[quote:7f9d196302="roblemmen"][quote:7f9d196302="René Duynhouwer"]Over die 1 GB? Gaan er 2 bankjes in of 1? Ik denk dat het de 1e wordt (op de site van Apple dan)[/quote:7f9d196302] Soieso hoef je niet te twijfelen aan de site van :apple: hoor. Die weten het beter dan wij.

Voor het geval je zelf inbouwt, er zit 1 bankje in; het is goedkoper om zelf er een gig in te zetten maar dat is niet zo makkelijk als de gemiddelde pc kast.

[quote:7f9d196302=“René Duynhouwer”]Exposé werkt hier toch ook op en al die andere snufjes.[/quote:7f9d196302]
Tuurlijk, Tiger is Tiger. Elke Mac die Tiger heeft dezelfde mogelijkheden.[/quote:7f9d196302]

Behalve core image dan (oa dat watereffect als je een widget in dashboard gooit), dan werkt niet op de mini vanwege de videokaart. Voor de functies waar het hier om gaat dat echter alleen eye candy en niet echt extra functionaliteit ofzo.