Welke monitor bij Macbook Pro M1

Hoi,

Ik heb een Macbook Pro 1. Ik wil er eigenlijk een AOC scherm aan koppelen. Het gaat mij niet om een speciaal scherm, het mag een eenvoudig scherm zijn. Maar ik stel mijn vraag met name op welke aansluitingen ik moet letten. Display Port, of HDMI ?

Dank voor jullie hulp.

Ik zou altijd kiezen voor een displayport aansluiting. Let wel op dat je daarvoor een aparte USB-C naar DisplayPort kabel moet aanschaffen.

Dan heb je echter wel de beschikking over de maximale resoluties bij de hoogst mogelijke refresh rates.

Nextweb op 26 februari 2021 om 19:06

Maar ik stel mijn vraag met name op welke aansluitingen ik moet letten. Display Port, of HDMI ?

Kies een scherm met een USB-C ingang.

Dan kun je je MacBook Pro M1 opladen via je monitor, via dezelfde USB-C kabel. En dan heb je geen aparte video adapter nodig (alleen de USB-C kabel die bij de monitor zit).

AOC schermen met USB-C ingang

Meer schermen met USB-C ingang

Dat zou inderdaad een nóg betere (en slimmere) keuze zijn. Ik vraag me alleen af of deze monitoren gelijk een stuk duurder zijn dan de gangbare modellen voor slechts een paar honderd euro

<p class="cite">TheBigZ op 26 februari 2021 om 22:09</p>
Nextweb op 26 februari 2021 om 19:06

Maar ik stel mijn vraag met name op welke aansluitingen ik moet letten. Display Port, of HDMI ?

Kies een scherm met een USB-C ingang.

Dan kun je je MacBook Pro M1 opladen via je monitor, via dezelfde USB-C kabel. En dan heb je geen aparte video adapter nodig (alleen de USB-C kabel die bij de monitor zit).

AOC schermen met USB-C ingang

Meer schermen met USB-C ingang

Houd rekening dat een Macbook Pro 16" meer stroom kan verbruiken dan een 13" model. Dus dat:

1. Je monitor via USB-C uberhaupt stroom kan leveren
  2. Je USB-C monitor ook voldoende stroom kan leveren en jij niet na 2-3-4 uur werk of gamen alsnog zonder stroom komt te zitten. :wink:
Rickje op 27 februari 2021 om 08:25

Houd rekening dat een Macbook Pro 16″ meer stroom kan verbruiken dan een 13″ model.

De topicstarter heeft een 13" MBP M1.

Dank jullie wel voor de goede tips !

Night op 27 februari 2021 om 01:07

Dat zou inderdaad een nóg betere (en slimmere) keuze zijn. Ik vraag me alleen af of deze monitoren gelijk een stuk duurder zijn dan de gangbare modellen voor slechts een paar honderd euro

Een paar jaar geleden trof je USB-C ingangen alleen aan bij duurdere monitoren voor de zakelijke markt. Maar je ziet USB-C tegenwoordig steeds meer aanwezig op monitoren, ook de goedkopere. Zie die links hierboven naar de Tweakers pricewatch voor prijzen.

Een mooi formaat/resolutie combinatie zijn bijvoorbeeld 34" breedbeeld monitoren met USB-C. Deze monitoren kun je namelijk uitstekend “ongeschaald” (110 dpi) gebruiken.

<p class="cite">TheBigZ op 27 februari 2021 om 08:31</p>
Rickje op 27 februari 2021 om 08:25

Houd rekening dat een Macbook Pro 16″ meer stroom kan verbruiken dan een 13″ model.

De topicstarter heeft een 13″ MBP M1.

Goeie. Was nog vroeg voor mij vanmorgen :wink: