Welke muis voor videobewerking?

Ik ben op zoek naar een goede muis voor het werken met Final Cut Pro. (Binnenkort komt mijn G5 eraan) Ideeën, ervaringen, suggesties?

Bedankt,

Wolf

Als je een goede investering wilt doen in ee muis probeer dan eens een tekentablet. Ik werk sinds een aantal jaar met een Wacom Graphire 2 voor onder andere grafisch vormegeven. Doordat je met een pen werkt kun je heel secuur werken. Het is even wennen, maar als je de smaak eenmaal te pakken hebt, wil je niet anders! Succes ermee.

Dank je, ik heb in het verleden met een tablet van Trust gewerkt. Dat ging aardig, totdat ie steeds vastliep, uit zichzelf dingen aanklikte etc. Sindsdien geen pen meer gebruikt. Hoe zit het overigens met de rechtermuisklik met zo'n pen? (Op die van mij zat wel iets maar dat werkte niet lekker...)

Probeer de fijne muizen van Logitech, preciezer dan die van Apple en je hebt meer knoppen (nooit meer control-klikken voor een contextueel menu!).

Verder is een Contour Shuttle Pro misschien handig. Ik gebruik hem zelf in Final Cut Pro en After Effects.

Interessant artikel over tablet in de nieuwste macfan (nr.51).

Denk dat ik een ‘kleintje’ zal aanschaffen.

Davedive

Bedankt, mannen, ik zal me er eens in verdiepen. Nog een bepaald type Logitec muis, Zakalwe?

Ik vind persoonlijk de Wheel Mouse serie (heet tegenwoordig MX300) het fijnst, niet te groot, geschikt voor linker en rechterhanden, precies, etc.

Maar je moet gewoon eens naar een winkel gaan waar ze er een paar van hebben en kijken welke je het fijnst in de hand vind liggen.

De wheel mouse optical scrollt ook prettig vind ik. Ligt lekker in (mijn) de hand en heeft goede, eenvoudige software. Niet duur: 24 Euri ofzo. Het enige nadeel vind ik dat de muis licht grijs is en mijn iMac wit. Maar daar valt mee te leven.

Dick

[quote:ee9b633c42="Dick de Roos"]Het enige nadeel vind ik dat de muis licht grijs is en mijn iMac wit.[/quote:ee9b633c42]

Ik heb ze ook wel eens in het wit gezien. Ik heb zelf de zwarte, licht-blauwe, blauwe en rode wheel mouse optical en een grijze MX. Ook een Mouseman optical dual (met 2 ledjes) en verschillende Microsoft optische muizen.

Erg handig ding voor audio/video bewerking is de SpaceShuttle

http://www.contouravs.com/cav_products.html

[quote:3ef8569235="colpolyp"]Erg handig ding voor audio/video bewerking is de SpaceShuttle

http://www.contouravs.com/cav_products.html[/quote:3ef8569235]

Ja, ik heb in het verleden wel eens gekeken naar zo’n apparaat maar de reviews waren niet overweldigend. Zijn die dingen wel echt frame-nauwkeurig? Heb je er zelf één? Wat vind je zelf dan nog grote voordelen?

Heb zelf de Cordless Mouseman Optical wat betreft in gebruik niks anders dan lof echt een nadeel batterijen verbruik.

[quote:fb7a7fc302="colpolyp"]Erg handig ding voor audio/video bewerking is de SpaceShuttle

http://www.contouravs.com/cav_products.html[/quote:fb7a7fc302]

Dit is zeker boven een muis aan te raden.

[quote:d5f4b9b423="Wolf"]Ja, ik heb in het verleden wel eens gekeken naar zo'n apparaat maar de reviews waren niet overweldigend. Zijn die dingen wel echt frame-nauwkeurig? Heb je er zelf één? Wat vind je zelf dan nog grote voordelen?[/quote:d5f4b9b423]

Ik heb zelf de spaceshuttle (de simpelste dus). Ik vind het superhandig, je kan elke toets toewijzen aan een actie op dat ding. Dus als je nu met de pijltjes toetsen frame-nauwkeurig werkt, kan je de pijltjes toetsen toewijzen aan de jog of de shuttle en dat gaat heerlijk. Ik gebruik de jog om zelf 4 maten naar links/rechts te schuiven in Logic Audio, en een aantal sneltoetsen heb ik op de buttons gezet.

Het voordeel vind ik dat ik rechts muis, en links de shuttle heb, daarmee ontlast ik mijn rechter-arm, en bovendien kan ik sneller werken.

Ook in Safari en Finder gebruik ik de shuttle in mijn linkerhand om omhoog/omlaag te scrollen, veel lekkerder dan het scrollwheel op de muis.

[quote:6213c5d129="colpolyp"] Ik heb zelf de spaceshuttle (de simpelste dus). Ik vind het superhandig, je kan elke toets toewijzen aan een actie op dat ding. Dus als je nu met de pijltjes toetsen frame-nauwkeurig werkt, kan je de pijltjes toetsen toewijzen aan de jog of de shuttle en dat gaat heerlijk. Ik gebruik de jog om zelf 4 maten naar links/rechts te schuiven in Logic Audio, en een aantal sneltoetsen heb ik op de buttons gezet.

Het voordeel vind ik dat ik rechts muis, en links de shuttle heb, daarmee ontlast ik mijn rechter-arm, en bovendien kan ik sneller werken.

Ook in Safari en Finder gebruik ik de shuttle in mijn linkerhand om omhoog/omlaag te scrollen, veel lekkerder dan het scrollwheel op de muis.[/quote:6213c5d129]

Bedankt voor de reactie, ik zal er eens naar kijken. Ik heb in ieder geval al een optical muis van Logitech gekocht (met draadje, want dat gedoe met batterijen opladen lijkt me niks). Als ik weer wat geld bij elkaar heb, koop ik misschien ook de shuttle. (want die G5 die ik hopelijk deze week kan ophalen, is natuurlijk een rib uit m’n lijf… Maar voor de dual 2.0 ga ik graag met 1 rib minder verder!)