Hallo,
Zit al een week het web af te zoeken naar een NAS. Globaal zijn dit mijn wensen:
[list=1]
iTunes server
Gezamenlijke netwerkschijf voor alle mac's in huis
Benaderbaar van buitenshuis
Time Machine
NZB downloaden
2 Bays.
[/list]
Ik kom nu op 3 modellen die me aanspreken:
[list=1]
Synology DS212j
Netgear ReadyNas Duo v2
Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 (4 bays maar vergelijkbare prijs)
[/list]
Qua configuratiesoftware ben ik erg gecharmeerd van de Synology.
Wie heeft er ervaringen met deze apparaten en welke zou je kiezen? Uiteraard zijn tips voor andere apparaten in de prijsklasse tot € 200,- ook welkom.
Ben een newbie wat betreft NAS. Heb recent een Synology DS212j aangeschaft. Ik ben erg te spreken over de gebruiksvriendelijkheid van de software. Het apparaat werkt erg stil en heeft een vrij snelle respons. Ik gebruik hem momenteel voor backups die ik periodiek door ChronoSync laat uitvoeren. Ook TimeMachine backups werken prima.
Er zijn genoeg reviews te vinden over de DS212j en die zijn vrijwel allemaal zeer positief.
Ik heb ervaring met beide merken. Er is voor de Netgears heel wat software te krijgen voor extra functionaliteiten maar de gebruikssoftware van Synology is echt veel beter. En met beter bedoel gemakkelijker in gebruik, overzichtelijker. En alles wat je wilt zit er standaard op.
Bedankt voor jullie reacties.
Het beeld dat ik heb, komt ook uit jullie reacties naar voren; Synology heeft de meest gelikte interface en is het makkelijkst te beheren. Precies waar ik van hou bij Apple. Ben benieuwd of er nog andere meningen zijn. Denk dat het anders toch de Synology DS212j wordt.
Ik zou kiezen voor NETGEAR ReadyNAS Duo v2. Ik (IT-er) gebruik zowel thuis als op de zaak ReadyNAS met Mac. Redenen: betere Apple ondersteuning (AFP, TimeMachine), mooie en gelikte nieuwe interface, 'Made For Mac' certificaat en goede performance. Een fantastische plugin is het gratis PLEX: stream media lokaal en over het web naar je Macs, IOS-devices, Samsung TV's etc. Eenvoudig te installeren en vreselijk gelikte interface. Review: http://www.legionhardware.com/articles_pages/netgear_readynas_duo_v2,12.html
[quote=Bigrick url=http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-nas-zou-je-kiezen-synology-of-netgear#post-2421712 time=1340379193] Redenen: betere Apple ondersteuning (AFP, TimeMachine), ...[/quote]
Beter dan wat? Synology heeft uitstekende ondersteuning van AFP en Time Machine.
Mijn ervaring is dat bij elke update van OSX er kleine wijzigingen zijn aan het Apple File Protocol. Dat gaat nu al 5 jaar zo. Het Readynas engineering team is sneller met updates (google maar eens op Netatalk 2.2 probleem bijvoorbeeld, of TimeMachine support). Dat komt denk ik omdat er veel Netgear apparaten zakelijk worden ingezet terwijl synology vooral aan consumenten wordt verkocht. De prioriteit ligt anders blijkbaar, of het aantal engineers wat op zo'n klus zit. Verder vind ik het Readynas OS stabieler bij hoge doorvoer snelheden (backup, HD video edits). Ik heb dat ook vergeleken met Qnap, Iomega en thecus.
Bij consumenten NAS systemen denk ik aan Synology en QNAP. NetGear associeer ik met goedkope en matig presterende wifi routers. Maar dat komt ongetwijfeld doordat ik jaren geleden zo'n matige router bij mijn internet abonnement cadeau heb gekregen.
@Bigrick, het is nou precies om die "snelle" bugfixes van Netgear waarom ik naar Synology ben overgegaan.
Meer dan een half jaar (zes maanden!) moest ik elke week mijn Readynas herstarten omdat deze spontaan vastliep (op willekeurige momenten) voordat er een update voor kwam. Er is werkelijk niets professioneel aan heel het merk Netgear.
Beste allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Het is uiteindelijk de Synology DS212 geworden. Argumenten:
- Webinterface DSM is erg aantrekkelijk en vooraf te proberen via deze [url=http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=nl]link[/url].
- De DM212j is het instapmodel van de modellen met 2 sleuven. De DM212 is flink wat sneller en ondersteunt USB3 (toch wel handig als je wat sneller backupschijven wilt beschrijven).