Welke onderhoudstool kan ik het beste kopen?

Ik hoor over diskwarrior goede dingen en over techtool ook. Norton weet ik niet zo. doen ze hetzelfde, zodat ik gewoon 1 van de 3 kan kopen, of is er 1 beter dan de ander? of doen ze allemaali iets wat de ander niet kan en moet je ze eigenlijk allemaal hebben. Zijn er nog meer keuzes. En viruscheckers? Ik wil gewoon goed onderhoud en weinig problemen, dus wat werkt het best? En waar haal ik het op z'n voordeligst, maar wel legaal? Cheerza!

Had ik graag ook eens geweten.

Okee, voor wat het nu waard is kun je de virusscanners gerust vergeten. Het enige wat die vinden zijn Windows virussen en die doen toch niks met je Mac, omdat ze simpelweg niet werken op een Mac! 8) Voor het reguliere onderhoud regelmatig permissies herstellen. FF op het forum zoeken, want daar is al genoeg over geschreven. Verder zijn er opruim-programmaatjes als MacJanitor, Macaroni en OnyX, die bepaalde files opschonen. Zoek op het forum op "crontabs" of iets dergelijks. Voor als het serieus mis is, is DiskWarrior het voor mij. TechTool is uitgebreider en kan je hardware ook goed testen, maar schijnt minder op te kunnen lossen. DiskWarrior bouwt de hele directory opnieuw op en heeft al heel wat gesodemieter opgelost, is mijn ervaring. Ik zie JeePee al snel op komen dagen hier. :wink:

Heb je werkelijk problemen?...(kan me niet voorstellen) Zo niet.. het goedkooptste is niets kopen. Schijfhulpprogramma, desnoods opstarten van install cd en dit prog draaien. (herstel volume en herstel volumebevoegdheden)

Ik houd het op[list:707a9dee08][url=www.alsoft.com]Diskwarrior[/url]: kan iets wan geen enkel ander programma op deze wijze doet: het repareren van je diskdirectory, het postcodeboek van alle files op je HD. Dit is een van de eerste dingen die verstoord kan raken op een harddisk. Uiteindelijk lijken files niet meer op de juiste plek te staan, missen er blocks en wil de HD niet meer mounten. [url=http://www.micromat.com/tt_pro_4/tt_pro_4.html]TechTool Pro[/url]: Is als een van de weinige programma's niet alleen goed in een HD check, maar controleert ook de hardware, de bussen, het geheugen etc. Voor echte datarecovery zijn geen heel betrouwbare tools. Als je per ongeluk iets weggegooid hebt kun je met [url=http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_info.php]DataRescue[/url] proberen iets terug te halen, maar dat moet je wel geïnstalleerd hebben voordat de ellende begon.[/list:u:707a9dee08]

De meeste heb je pas nodig als je met je stomme kop Norton hebt geïnstalleerd. Dat is helaas vragen om ellende :evil:

aan Norton heb je zeker niks

Een virusscanner a la Virex (gratis bij .mac en XS4ALL) is aan te bevelen wanneer je gebruik maakt van Microsoft Word. De Word Macro programma's voor de PC werken helaas ook op de Mac. Mocht je een email met als attachment een geinfecteerd bestand willen verzenden dan heb je kans dat deze email gebounced word door de SMTP server van je provider. En dat is niet leuk. Kortom, een visrusscanner is in dit genoemde geval wel handig om te hebben.

Norton Utilities leverde meer problemen op dan het oploste, en het marktaandeel liep daardoor ongetwijfeld terug. Mister Norton heeft daarom al een tijdje geleden besloten met dit programma te stoppen.

Tenzij je met oude systeemversies werkt en het programma ergens voor een appel en een ei ziet, niet kopen dus…