Welke OS X CD's nodig?

Aangezien een vriend van me op z'n oudere PowerBook G3 even Mac OS X wil proberen (kijken of het snel genoeg draait om over te stappen) vroeg hij me of ik voor hem een kopie kon maken. Ik heb begrepen dat dat niet per se illegaal is?

Anyway, welke CD’s moet ik nu voor hem kopieren zodat hij kan installeren (OS9 geinstalleerd)?

Ik heb o.a. de volgende originele CD’s:

• PowerBook G4 - Mac OS X install
  • PowerBook G4 - Programma’s
  • Mac OS X v10.2 - Upgrade Install Disc 1
  • Mac OS X v10.2 - Install Disc 2

Vooral zit ik te twijfelen over die laatste twee CD’s; betekent ‘Upgrade’ dat ik alleen een bestaande 10.1 installatie naar 10.2 kan tillen? Of dat ik ook een OS9 installatie kan upgraden naar OS X.2? Heb ik perse beide CD’s nodig of is Disc 1 voldoende?

Daarnaast; mocht ik ook die andere CD’s nodig hebben; installeert “PowerBook G4 - Mac OS X install” CD wel op een PowerBook G3?

Wie kan me helpen :slight_smile:

Thanks alvast :apple: !

Ik zou gewoon dat laatst proberen. Als het niet werkt merk je het wel. In het algemeen gesproken: kopiën werken vaak in het geheel niet, maar proberen kan altijd. En tja, wat is illegaal? Ik zou zeggen voor een test OK, maar volgens de regels mag je het systeem natuurlijk niet op een andere computer zetten.

[quote:9120afe770="Gijs"]Ik zou gewoon dat laatst proberen. Als het niet werkt merk je het wel. In het algemeen gesproken: kopiën werken vaak in het geheel niet, maar proberen kan altijd. En tja, wat is illegaal? Ik zou zeggen voor een test OK, maar volgens de regels mag je het systeem natuurlijk niet op een andere computer zetten.[/quote:9120afe770]

Ja okay, maar ik doe de CD’s op de post. Dus dan doe ik het liever in 1 keer goed ;). En alle CD’s op de post doen is ook weer zo zonde van de CDR’s/porto.

En over het illegale gehalte; hij zal op basis van de ervaring wel (als Jaguar draait althans) Panther kopen. Dus Apple krijgt z’n centjes vast wel :). Apple doet daar gelukkig niet zo mierenn**kerig over als Microsoft.

[quote:7f300a4d3d="Gijs"] Als het niet werkt merk je het wel. In het algemeen gesproken: kopiën werken vaak in het geheel niet, maar proberen kan altijd.[/quote:7f300a4d3d]

Door ervaring wijs geworden maak ik back-ups van bijna alles. Audio CD’s (voor in de auto) tot orginele installatie CD van mijn software. Niets illegaals aan. Ik bescherm mijn investering tegen diefstal, brand, slijtage en wat niet meer. Soms is het maken van een kopie (=back-up) de redding uit veel ellende. Ook die van de originele installatie CD’s of DVD’s. Inderdaad zit daar wel eens een optische beveiliging op. Herkent de Mac een of ander optisch merkteken niet dan weigert hij verder dienst. Oplossing kan dan zijn met een freeware utility (cocktail) ook de onzichtbare bestanden te bekijken. Een zoektocht naar .dmg of .pkg bestanden levert dan vaak het gewenst resultaat.

Dank;

Rest de vraag… welke CD’s moet ik hebben? :slight_smile: