Welke poort open voor eigen webserver

Ik wil een eigen webserver draaien op een G4 met Tiger. Ik heb Php en MySql geinstaleerd. Welke poort (op mijn modem) moet ik naar die Mac sturen om deze van buiten af te zien. Volgen sommige mensen moet dit poort 8080 zijn.

Normaal is dit 8080, dit kan ook iets anders zijn als je bijvoorbeeld MAMP geinstalleerd hebt. De poort voor mysql is normaal gezien niet van belang om te routen, je kan beter "localhost" gebruiken als hostnaam in je php mysql connectie, dan hoef je niet van buitenaf te connecten. Wil je dit wel dan moet je poort 3306 voor mysql forwarden.

vaak ook alleen 80, maar je provider kan die ook wel dichtgooien afhankelijk van de policy.

De webserver op jouw Mac draait standaard op poort 80, dus dan moet je poort 80 van je router doorsluizen naar poort 80 van jouw Mac. Heb je een andere webserver geïnstalleerd, zoals bijvoorbeeld het hierboven genoemde MAMP, dan moet je de poort kiezen die voor die webserver geldt. Je MySQL poort hoef je niet naar buiten door te sluizen, want je gebruikt op internet je MySQL database niet. Die gebruik je alleen lokaal om de pagina's op te bouwen die je vervolgens op het internet laat zien.

nagenoeg altijd poort 80, poort 8080 is vaak voor uitzonderingen, (proxy's e.d.)

Dus outsideadress-modem:80 naar insideadress-server:80

Hoe kan ik controleren of een poort goed is gemaped.
Ik daar een tool voor beschikbaar.

Uit de info in de terminal via een telnet sessie NAT/LIST word ik niets wijzer.

stuur em door de w3c validator, als dat gaat dan is ie zichtbaar

Iedereen nog bedankt voor het meedenken.

Poort 80 ge-foreward en het werkt.