welke postscript printer?

Ik ben een grafisch ontwerper en ben op zoek naar een geschikte printer. Ik ben ervan uitgegaan dat ik een postscript printer nodig heb (ivm fonts en rasters), of is dit af te raden?

Welke printer raden jullie aan? Heb zelf ook zitten rondkijken en kwam er meerdere tegen, namelijk
Canon i 9950 (helaas geen postscript)
Canon i 9100
Epson 2100
Epson 1290s
HP CP 1700 PS
HP 1220 c/PS
HP 9860/9680

Ik weet echt niet welke printer geschikter is voor mijn werkzaamheden. Graag jullie advies. Alvast bedankt!

Groet Evan

Evan,

Welkom op het forum!

Misschien kun je, voordat men een goed advies probeert te geven, ook even aangeven hoeveel je zou willen printen.

Persoonlijk kan ik je echter wel aanraden om inderdaad een PostScript-printer aan te schaffen, echter ligt dat dus vooral aan wat en hoeveel je er mee print.

Een grafisch ontwerper zonder postscript dat kan ECHT niet. Je komt voor veel te veel verrassingen te staan als je je gemaakte werk niet zelf kan kontrolen voordat je ermee naar b.v. een drukker gaat om het op film of ctp te zetten.

ALTIJD een printer kiezen die ADOBE postscript heeft.

:finderoud:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=29993&highlight=

[url=http://designjet.hp.com]HP Designjet[/url]?

Alvast bedankt voor de snelle reacties!

Hoeveel prints? Dit is natuurlijk variabel, maar ik denk dat ik toch wel een printje of 50/70 per maand maak (schets tot uitwerking). Blijft moeilijk inschatten!

Het is dus iig duidelijk dat het een postscript printer moet gaan worden, maar dan de keus welke?

[quote:663b31326d="Sen"][url=http://designjet.hp.com]HP Designjet[/url]?[/quote:663b31326d]

ja???

of bedoel je ; hoe kan dat nou proofen op een deskjet??, daar moet je toch minstens investeren in een proofprinter van 10.000/20.000 euri?

ook daar heb ik prints van gezien, die in de oplage godzijdank niet benaderd werden…

Ja????

De HP designjet 30 ligt prijstechnisch gezien een stukje hoger dan de andere bovengenoemde opties. Eigenlijk gaat dit een beetje boven mijn budget. Mijn budget is ongeveer 600 euro inclusief btw.

Misschien toch die HP 1700, zit een RIP bij voor ongeveer die prijs, ik twijfel ook nog, de 30 met rip zit al snel op 1300 euro

Zelf dus ook op zoek!

Maar… ben je ook op de hoogte van deze opties:

Canon i 9950 (helaas geen postscript, dus valt die af)
Canon i 9100
Epson 2100
Epson 1290s
HP CP 1700 PS
HP 1220 c/PS
HP 9860/9680

Ik had voor mezelf deze conclusies getrokken tov elkaar:
positief:
Canon i 9100 (prima printer, goede prijs - 375 euro, 6 inktkoppen)
Epson 2100 (7 inktkoppen, prijs 625 euro)
HP CP 1700 PS (550 euro, 4 printkoppen)

negatief:
Epson 1290s (prijs 400 euro, maar langzaam geheugen)
HP 1220 c/PS (530 euro, 2 printkoppen) duur in inkt door 2 printkoppen!
HP 9860/9680 (3 printkoppen, 575 euro) duur in inkt door 2 (en 1 foto) printkoppen!

Ik heb een laserjet (2200, tegenwoordig 2300) voor zwartwit-werk. En een Designjet 10 PS voor proofs. Werkt echt wel goed, maar is niet handig als printer voor 'dagelijks gebruik' dus voor je rekeningen en briefjes. Daarvoor moet je er een goedkoop inktjetprintertje naast hebben of een voordelige laserprinter.

De kosten gaan voor de baat uit. M.a.w. investeer in een goede inkjet printer met desnoods een software rip voor goede kleuren proeven. Er zijn tegenwoordig genoeg redelijk betaalbare rips die een "redelijk betrouwbaar" beeld van het eindresultaat kunnen vervaardigen. De kosten had je na je eerste claim al terug verdiend. Zoek eens op posts van Erik Koldenhof, hier vind je nog wel het e.e.a. Voor een zwart-wit printer kun je altijd gaan kijken op de 2e hands markt.

Maar...

Ik had zojuist iemand aan de telefoon en die gaf mij het advies om helemaal geen postscript printer aan te schaffen. Hij gaf als reden hiervoor aan het in mijn situatie (niet heel veel printen van ps files) een “normale printer” aan te schaffen, de postscript bestanden om te zetten naar pdf en deze te printen! Dit zou mij aanzienlijk veel geld besparen op de manier en het is een kleine moeite!

Klopt dit?

Zit wat in.

Heb altijd met Postscript printers gewerkt, heb nu een hele simpele HP1700 (?) , gewoon omdat ik simpel en snel een goedkope een A3 kleureninkjet wilde hebben voor presentatie voor klanten en ben daar heel tevreden over (vanuit OSX-Indesign-PDF). Mijn klanten en drukker ook. Op de studio staat een Xerox (PS) en die is qua kleur en overprint een stuk slechter!!!
Mijn ervaring: kleur is op iedere printer anders en in druk helemaal, weet iedereen inmiddels. Bij twijfel laat ik de drukker nog een extra proef maken, dan maar een paar euro meer er doorheen jassen voor wat zekerheid…

Dus als ik het goed begrijp ben jij dik tevreden over je HP 1700 ( zit toch ook postscript bij...)?

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een keuze gemaakt en het is uiteindelijk toch de Canon i9950 geworden. Waarom vragen jullie je dan af… Ten eerste heb ik bij nader inzien er toch voor gekozen dat ik geen postscript printer nodig heb! Voor die enkele keren dat ik dmv postscript zou moeten printen, kan ik hem ook omzetten naar PDF dmv Distiller en het is ook opgelost. Verder heeft de Canon i9950 een superieure printkwaliteit, hij is heel snel én kan die cd’s beprinten. Maar mischien wel belangrijker, de printcatridges zijn voordelig in aanschaf. Dus mijn totaalconclusie, een super printer met een uitstekende afdrukkwaliteit.

Voor anderen die zitten te twijfelen en een keuze moeten maken… Beslis eerst wat je wel en wat je niet nodig hebt, kijk dan naar de kwaliteit en de duurzaamheid van de catridges (de printer zelf kan wel duur zijn, maar op de duur kan je dan veel duurder uit zijn dmv de aanschaf van de catridges elke keer weer!).

Heel goed en gefeliciteerd met je aankoop! (ik was ook rete-blij met mijn niet PS printer)