Welke scanner op mijn verlanglijstje?

Je zal er maar mee zitten, zo'n vraag.

Ik heb een Linotype Hell Saphir (non-ultra) scanner en die heeft nu al jaren goed dienst gedaan. Vooral de (OS9) Linocolor software was ik erg over te spreken. Die scant rechtstreeks in CIELab, dat heeft zo zijn voordelen. Onder OSX heb ik alleen steeds meer problemen met het ding. Alleen met VueScan of SilverFast scant ie nog. En Linotype is gewoon opgehouden met scanners voor de DTPer

Tijd om eens te gaan kijken naar een nieuwe. Is voor profi gebruik, A4, ondersteuning color-management en een beetje stevig. Kom maar op met uw tips.

Het belangrijkste blijft de software waarmee je 'm gaat aansturen.

Je ‘oude’ Saphir was tenslotte ook maar een Umax PowerLook.

Met SilverFast heb je in ieder geval een heel goed alternatief in handen, gemaakt door oude Linotype ontwikkelaars!

Er zijn nu heel veel diverse scanners welke je aan SilverFast kan hangen en ik heb toch wel goede verhalen over Microtek gehoord. Met name als je buiten opzicht modellen veel dia’s wilt scannen is het gebruik van een ‘dia-lade’ (zonder glas) aan te raden (ivm Newton ringen).

Even ter zijde:
Het is een misverstand dat de Heidelberg (Linotype-Hell) scanners rechtstreeks in CIE-Lab scannen. Iedere scanner werkt in RGB, ook drumscanners omdat ze nou eenmal licht ‘lezen’. Het mooie van Linocolor was natuurlijk wel dat alles middels (ICC) profielen direct naar CIE-Lab werd vertaald met alle voordelen van dien, maar nou dwaal ik weer af.

Erik

Géén chinese? (ve [color=red:bc680f444e]r[/color:bc680f444e] langlijstje) :| .

[quote:fe04710a77="Erik Koldenhof"]Het belangrijkste blijft de software waarmee je 'm gaat aansturen.

Je ‘oude’ Saphir was tenslotte ook maar een Umax PowerLook.[/quote:fe04710a77]

Ja, leuk, en toen ik bij mijn vorige werkgever een PowerLook 3000 kocht hadden we allemaal het vermoeden dat die wel op Linocolor kon draaien. maar dat niet…

[quote:fe04710a77]Er zijn nu heel veel diverse scanners welke je aan SilverFast kan hangen en ik heb toch wel goede verhalen over Microtek gehoord. Met name als je buiten opzicht modellen veel dia’s wilt scannen is het gebruik van een ‘dia-lade’ (zonder glas) aan te raden (ivm Newton ringen).[/quote:fe04710a77]
Ik scan alleen kleinbeeld dia. Op een Nikon. Die drie 6x7 dia’s die ik per jaar krijg laat ik wel ergens doen.

[quote:fe04710a77]Even ter zijde:
Het is een misverstand dat de Heidelberg (Linotype-Hell) scanners rechtstreeks in CIE-Lab scannen. Iedere scanner werkt in RGB, ook drumscanners omdat ze nou eenmal licht ‘lezen’. Het mooie van Linocolor was natuurlijk wel dat alles middels (ICC) profielen direct naar CIE-Lab werd vertaald met alle voordelen van dien, maar nou dwaal ik weer af.

Erik[/quote:fe04710a77]

Nee, dat laatste klopt. Maar het systeem werkte wel erg lekker. Geen software die een gelijkmatiger resultaat bereikte. Zonde dat het OSX niet gehaald heeft. En ik kon zelf de scanner makkelijk calibreren. Kom daar nog maar eens om zonder er allerlei software bij te kopen. Ik scan nu een enkele keer iets in VueScan, maar de mechanische geluiden uit de Linotype worden onrustbarend. Openschroeven bracht geen verlichting. Pensioengerechtigde leeftijd vermoed ik…

Enne…

[quote:fe04710a77=“Zora”]Géén chinese? (ve r langlijstje)[/quote:fe04710a77]
Velbeteld. Solly hool. :cry:

Erik, bedoel je deze software? http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=5131&highlight=silverfast Ik wist niet dat het uit de Linotype hoek kwam :? ?

@Zora: Ja en Ja (is geloof ik oude Linotype-Hell sw ontwikkelaar als ik het correct heb).

Volgens het LaserSoft bedrijfsprofiel zijn ze in '86 al begonnen: [quote:d6b0ec892d="LaserSoft"]LaserSoft Imaging was founded in spring 1986 by the physicist Karl-Heinz Zahorsky[/quote:d6b0ec892d]

Toen dachten ze bij Linotype geloof ik nog niet eens aan de fusie met Hell en maakten ze bij Heidelberg nog slechts drukpersen. Hoe dan ook ze hebben er wel verstand van zaken.