Ik heb wat gespaard en heb nu max 100 euro op zak voor een nieuwe degelijke scanner.
Maar de welke ?
Wat zouden jullie me aanraden of zou ik beter nog wat doorsparen ?
Hij moet voldoen voor foto’s in te scannen en mocht het mogelijk zijn ook om foto negatieven in te scannen.
De aankooppprijs van de Epson Perfection 1670 en de Canon 50 LIDE is dezelfde.
Beiden USB 2.0 aansluiting maar de resolutie van de Epson is hoger dan Canon.
Dus ?
Neem er voor kleinbeeld wel een met minimaal 2000 dpi [u:3a334853b6]Optische[/u:3a334853b6] resolutie. Ik heb zelf een 3200 en ben er zeeeer tevreden mee, ook voor kleinbeeld, middenformaat en zelfs 4x5" dia’s.
Bedenk ook dat je misschien betere software erbij moet hebben, meestal is datgene wat bij de scanners zit niet fantastisch (uitgezonderd bij de topmodellen zoals flextight etc.). Vuescan is een goede optie.
is helaas niet freeware, ik geloof 89 dollar. Is wel een demo van te proberen, ik vond zelf het bijgeleverde silverfast ontzettend ingewikkeld en onlogisch. Vuescan is behoorlijk gedetailleerd in te stellen en geeft mooi resultaat. Wel af en toe wat kuren met scanner die in slaap is, maar voor mij valt de afweging uit in het voordeel van Vuescan.
Denk niet dat die 1670 nog te koop is. Ga voor de nieuwe Epson 2580 of voor een Canon. Het resultaat van de Epsons is schitterend maar dat is ook zo voor bijna allle scanners van Canon, HP, Scanmaker,...
Zelf heb ik ruim een jaar moeten scannen via Vue Scan met een (destijds € 500) Epson 2450 (zou je die tweedehands kunnen kopen, absolute aanrader!). Via de regelmatig voorbijkomende Apple updates kon ik plots onlangs wel weer via “fotolader” gaan scannen!
Het probleem weet Epson aan Apple en klopte dus wel degelijk !
[quote:9c766b56b2="kristo"]Denk niet dat die 1670 nog te koop is. [/quote:9c766b56b2]
Hij staat nog bij mail-a-mac voor € 100,- inclusief BTW en bezorgkosten.
En dat apparaat maakt bijster goede scans voor een scanner van die prijsklasse.
[quote:8b6f1999fb="unSOUND"][quote:8b6f1999fb="kristo"]Denk niet dat die 1670 nog te koop is. [/quote:8b6f1999fb]
Hij staat nog bij mail-a-mac voor € 100,- inclusief BTW en bezorgkosten.
En dat apparaat maakt bijster goede scans voor een scanner van die prijsklasse.[/quote:8b6f1999fb]
In dat geval niet meer nadenken en kopen! Zijn grotere broertjes zijn ongeevenaard in kwaliteit. Deze voor 100 euro moet een koopje zijn.
[quote:fe1214b338="MacBjorn"]100 euro is veel te weinig voor een kwalitatief goede scanner vind ik.[/quote:fe1214b338]
Maar wat als het stukje hardware na een tijd van € 600 naar € 100 zakt ? Was het toen het € 600 kostte ook te goedkoop en dus minderwaardig? Scanners van € 200 beschikken over dezelfde mogelijkheden als de scanners die voor enkele jaren gemakkelijk het 10-voudige kostten. Met dat verschil dat je nu voor 10 x goedkopere prijs je een nog hogere resolutie en snelheid hebt.
Is er een verschil tussen het low-end , middle gamma en high-end? Tuurlijk, dit zal altijd zo blijven al was het maar puur marketing strategisch gezien.
Ik geloof niet dat die vlieger helemaal opgaat...ik kocht jaren geleden een Epson scanner voor fl.2200,-, dit model kost nu nog steeds ruim 1000 EUR.
Natuurlijk komen er steeds goedkopere en betere scanners maar kwaliteit en 100 euri gaan
toch echt niet samen vrees ik; anderzijds noemen sommigen Hema-prints van een 3.0 megapixelcamera ook 'retestrak, t'is maar hoe laag je de lat legt.