welke scanner?

Dag,

Ik wil een flinke hoeveelheid foto’s scannen.
Welke scanner kan ik kopen om de gescande foto’s tot A3 formaat scherp te kunnen printen?

Ik weet niet of u de negatieven nog heeft? maar u zou misschien kunnen kijken naar een scanner die de mogelijkheid heeft om negatieven te scannen.

Nee, helaas geen negatieven. Het zou daarom ook fijn zijn als de scanner een beetje snel is.

Enig idee wat een goede aankoop is i.c.m. een apple ibook G4?

Of anders hoeveel DPI de scanner moet zijn?

Check http://www.macworld.com/topics/hardware/scanners/ voor compatibiliteit met Mac.

Mijn opa is maar 96 geworden en die kende het woord 'scanner' alleen maar in verband met het ziekenhuis.

Toch mooi als je op 100e nog zo aktief met computers bezig bent.

De Epson Perfection reeks heeft een aantal hele mooie scanners, van 75 tot 575 euro... Epson heeft tevens altijd goede software bij de scanner zitten.

Je bent zo jomg als je geest is. Kan iemand mij iets uitleggen over DPI en afdrukkwaliteiten? Ik begrijp dat niet helemaal.

Ik gebruik een Canon MP110. Goedkope combi (dus ook printen en kopieren) en gebruik de scanner regelmatig om hoogwaardig te scannen. Gaat perfect!

DPI = dots per inch = resolutie. Hoe meer dots per inch, hoe scherper en fijner de afdruk.

Hoeveel DPI heb ik dan nodig om een normaal formaat foto af te drukken op A3 formaat?

pak-hem-beet 1200 dpi, de huidige scanners halen dit wel.

Laatste vraag: welke scanner is ook nog een beetje vooruit te branden?

Het gaat om een verhuisdoos(!) vol zwart wit / sepia foto’s, dus het zou fijn zijn als ik niet dagen bezig ben…

Een vuistregel is dat je ogen boven 400 DPI geen pixels meer zien. Je resultaat moet dus boven 400 DPI zijn. Als je foto dus A5 is en op A4 afgedrukt wordt, moet je beter dan 800 DPI scannen. Van A6 naar A4 dus 1600 DPI.

Reken voor handmatig een verhuisdoos vol foto’s scannen maar een week of zes.

Dank voor de heldere uitleg Erik. Nu dus alleen nog een snelle scanner vinden, enig idee?

1200 dpi is een verhoudingsgetal. Het hangt natuurlijk van de grootte van je originelen af en het aantal pixels dat je nodig hebt, niet het aantal pixels per inch.

Dus hoe groot zijn je originelen en hoe mooi zijn de prints? Zit er veel diepe mooi gedataiieerde zwarten in en subtiele hoge lichten, koop dan een goede scanner met een hoge D waarde van tussen de 3.7 en 4. Anders gaat het resultaat tegenvallen.

Ga anders eens met je foto’s naar een goede macwinkel en laat wat scannen en bekijk het resultaat. Het gaat niet alleen om e scanner maar ook om uren en uren werk…

[quote:e8d449a2d7="overmacht"]Nu dus alleen nog een snelle scanner vinden, enig idee?[/quote:e8d449a2d7] Ik denk niet dat je een (betaalbare) scanner zult vinden waarmee je een verhuisdoos vol foto's binnen enkele dagen kunt verwerken...

De Epson heeft een aantal handigheidjes waarmee het toch best rap gaat. Zo heeft de 3490 een mal waar 3 foto's in kunnen, je kunt dan de locatie van die 3 foto's aanwijzen, en de volgende keer hoef je alleen maar op scan te drukken, en hoef je geen preview te scannen, omdat de foto's altijd op dezelfde plek liggen, wat weer tijd scheelt. Zo pak je dus per scan 3 foto's.

Maar dan moeten de foto's wel gelijk zijn toch. Oftewel met dezelfde waardes in te scannen zijn. Heb je veel verschillen dan moet je aan de hand van de prev je instellingen aanpassen.

Wat ook een mogelijkheid is: met een goeie digicam (reflex) en een beetje goede lichtopstelling reproducties maken. Het is dat je naar A3 wil dus je moet wel over een beetje een aardig ding beschikken. Maar, mits goed uitgevoerd, kan dat zeker goed werken en in ieder geval veel sneller. Ken je niet een bevriende fotograaf met de nodige aparatuur? Flitssetje, softboxen, goed statief en ditto camera. Misschien kan die je uit de brand helpen.

Misschien is dit wat voor je: [url]http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/sm/WF06a/10709-11349-11353-11353-281261-12084607.html[/url].

Erg fijne scanner, helemaal met fotos tot 10x15 doordat er automatische foto-invoer opzit; af en toe even nieuwe inleggen en de scanner doet zn werk wel 8) . Ben zelf erg tevreden over dit model

:apple: steef

[quote:9491d7ddd9="overmacht"] Enig idee wat een goede aankoop is i.c.m. een apple ibook G4? [/quote:9491d7ddd9]

Koop er ook gelijk een grote externe schijf bij want een verhuisdoos foto’s vult je ibook rap!

Groet

Sander