welke snelheid is voldoende?

Hoi allemaal
Graag jullie feedback we zijn bezig een nieuwe kliniek te vormen waar jeugdigen ( 12-24 jr) worden geplaatst om nieuw leven op te bouwen. ( verslaafden)
Het gaat om maximaal 40 clienten die gebruik gaan maken van een draadloos netwerk, gebruik voor mail huiswerk en natuurlijk alles wat er op internet te vinden is. Ik ben me er een beetje mee aan bemoeien maar automatisering wil nu in eerste instantie een 8mb lijn aan laten leggen door de KPN en evt later laten verhogen naar 16 om 32 mbo. Nu de vraag is dit toereikend? ik heb zo een gevoel van niet maar ben zeker geen kenner.
Bedankt voor het meedenken
Ivar

nou ja, het ligt er een beetje aan. Wil je 40 aparte netwerken maken, 40 aparte netwerken aan een basisstation of een tot ongeveer 10 aparte netwerken? En ook al weet ik dat niet, ik denk maar altijd zo: 'meer power, meer beter'!

Het zou gaan om het creeeren van een hotspot van KPN. Waar elke client apart si te regelen kwa aan en uit zetten. Lijkt me een zgn hotel oplossing. Waar je een eigen wachtwoord en inlog krijgt per apparaat. Dus maximaal 40 cliënten op 1 hotspot. Die gasten van automatisering zijn niet heel duidelijk zeg maar...

"Die gasten van automatisering zijn niet heel duidelijk zeg maar... "

Dan moet je ze tot duidelijkheid dwingen!

40 clients op 1 lijn van 8 Mb. kan wel maar niet als ze allemaal tegelijk een Youtube filmpje willen zien of zoiets, dat wordt een drama. Maar email, webpagina's bezoeken; prima.

Dus erg afhankelijk wat die jongeren gaan doen... en hoe snel KPN capaciteit kan bijschakelen en hoeveel dat dan kost. Alles kan maar dan wordt het duur.

Maar genoegen nemen met 'die gasten van automatisering' en dan je heil gaan zoeken op een forum is natuurlijk een gotspe.

pff sorry hoor... Ik zocht naar een vriendelijk forum en daarmee kennis van vele medemacers. Een plek waar ik jaren met tevredenheid en plezier info vergaar en geef.
Dwingen bij de mannen van automatisering is makkelijker gezegd als gedaan. Is vaak nog steeds zo en bij heel veel bedrijven dat zij lijken te bepalen. In mijn ogen moeten ze alleen ondersteunen waar daar nodig.
dit is de mail die ik kreeg waar we dan een keus uit zou moeten maken..

Overwegingen
> Er zijn drie mogelijkheden om te voorzien van
> internetverbindingen
> 1) via het bedrijfsnetwerk/Epacity
> 2) via een consumenten ADSL verbinding zoals bijv. Tele2
> 3) via een publieke verbinding van KPN (hotspot genoemd)
>
> ad 1) een uitbreiding van Epacity is kostbaar. Een 8 MB verbinding
> kost ?600/pm Beheer van alle (onveilige) verkeersstromen is arbeidsintensief, ingewikkeld en daardoor risicovol.
> >>Zowel technisch al financieel niet aantrekkelijk.
>
> ad 2) Een Adsl verbinding van 20 MB op de lokatie in wordt
> aangeboden voor ?27/maand. (KPN beweert dat er maximaal 8 mb kan
> worden aangeboden doordat de afstand tot meterkasten erg groot is) Bij oneigelijk gebruik (spamming, kinderporno terreur etc) zal de verbinding eenzijdig worden afgesloten. Via de normale consumenten helpdesk moet de blokkade worden opgeheven (veel succes ;-) Verbinding staat op naam van..., dit kan imago-schade veroorzaken als bij Justitie kwalijke zaken onderzoekt op de verbinding.

> >>Financieel aantrekkelijk, risicovol, Bandbreedte blijft (voor ) beperkt tot 8MB is te weinig.
>
>
> 3) Hotspot is een dienst die KPN biedt om bedrijven publieke internet
> aan te bieden via eigen wifinetwerken Internetverkeer van wordt via een KPN-ssid naar internet geleid. Alle gebruikers dienen de gebruiksvoorwaarde te accepteren.

> KPN hotspot bevat geen filter /logging mogelijkheden (de kern van dit product is de openheid).
> Voor ?100 pm wordt de maximale bandbreedte beschikbaar gesteld e 8MB, maar voor ?2000 kan dit 16 MB worden gemaakt (bundeling)).

> Iedereen die gebruik maakt van hotspot heeft zelf toegang tot de hotspot helpdesk.
> >>Financieel minder aantrekkelijk. Bandbreedte is uitbreidbaar (bundelen) waardoor groei in bandbreedte mogelijk is. Juridisch afgeschermd.
Ik vind de keus erg lastig...

Sorry. Mijn reactie was niet op jou vervelend gericht maar op die automatiseerders... die je leken af te schepen. Zal niet de eerste keer zijn.

Wel even de namen uit je post halen lijkt me.. niet iedereen hoeft te weten waar het over gaat.

Optie 1 lijkt me risicovol; wat die jongeren allemaal uitproberen op het netwerk wil je niet op je zakelijke netwerk meemaken.

Optie 2; mmm... nu opeens meer info dat de afstand tot de wijkcentrale klaarblijkelijk groot is. Dan is 8 Mb. wellicht echt het maximum dus niet te upgraden mocht dat mogelijk zijn.

Rest optie 3 als je snelheid wilt. Wel duur(der). Maar ook geen beheer... dat spaart kosten.

Misschien gewoon starten met optie 2 (kiezen voor een per maand/kwartaal opzegbaar abonnement) en als 8 Mb. te weinig blijkt opschalen naar optie 3?

Wellicht zit er in de telefoonlijn nog een reserve paar... dan zou KPN een tweede ADSL lijn kunnen aanbieden met een modem met kanaalbundeling, dan ga je al naar 16 Mb.

Maar nogmaals; als 40 jongeren allemaal tegelijk (verschillende) youtube fimpjes gaan bekijken is alles onder de zeg 200 Mb/s te beperkt.

Als je er met IT niet uitkomt misschien een optie om advies rechtstreeks bij een KPN account manager o.i.d. in te winnen...

sorry dacht dat je mij bedoelde wordt hier de laatste tijd zo op elkaar gemopperd en gescholden zelfs zo jammer.. maar mijn excuses voor deze verkeerde aanname.
Ik vind de info vanuit IT zo slecht. Misschien wel een goed idee om de kpn zelfs eens te bellen.

Het idee is dat het 2 gescheiden netwerken zijn. 1 zakelijk en 1 apart voor clienten.
En wat we willen is de mogelijkheid om netwerk tussen bv 2300 en 0700 uit te kunnen zetten. Ook in de gaten kunnen houden wie veel gebruikt om zo evt ontwikkelende game verslaving tegen te gaan. Ook is het natuurlijk niet de bedoeling om via dit netwerk films binnen te halen.
Moet naar mijn idee zoveel meer mogelijk zijn...
Als het goed is zijn namen nu weg... dank je voor de tip

[quote=ivar url=http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-snelheid-is-voldoende#post-2496282 time=1354729129]Het idee is dat het 2 gescheiden netwerken zijn. 1 zakelijk en 1 apart voor clienten.[/quote]

Als het verkeer van de clienten over het zakelijke netwerk moet gaan dan zitten ze dus wel aan elkaar. Vrijwel zeker zal IT (hopelijk!) daar dan een goede scheiding (firewall) tussen plaatsen. Maar daarbij komt dan het beheer van die doos, monitoring, logging, regelmatige tests etc.... wil je dat wel?

Aangenomen dat die clienten een spiegel van de maatschappij vormen en misschien iets meer motivatie hebben om dingen stuk te maken of te experimenteren hoever ze kunnen komen, zou ik ze niet op mijn zakelijke netwerk willen hebben :-)

Gewoon zo'n hotspot lijkt mij erg zorgeloos. Maar wel duur...

Wat me eigenlijk wel verbaast is dat we (en jij en IT) vooral praten over de benodigde infrastructuur... dus we praten al over oplossingen terwijl het probleem - en de risico's - misschien niet helemaal duidelijk zijn. Want je wilt natuurlijk niet op nu.nl komen met een bericht dat een client van jullie iets kwaadaardigs gedaan heeft. Dus goed nadenken over risico's is wel aan de orde...

Op mijn stageplaats hebben we 2 netwerken: een "corporative" netwerk (om op te werken) en een "guest" netwerk (voor gasten en alle toestellen die niet van ons zijn). Beide netwerken hebben met elkaar (buiten fysiek) logisch met elkaar niets te zien. Ze bestaan los van elkaar in aparte vlans, worden los van elkaar naar het internet gerouteerd.
Dat is een 4/0,5 mbit lijntje en daar zat gisteren een 30-40 man op te surfen (geen gekke dingen te doen uiteraard), zonder problemen dankzij harde caching en bandwidth shaping. Dat zijn 2 dingen waar je naar kan kijken. Inderdaad zal youtube niet vlot werken als ze allemaal tegelijk naar een filmpje kijken, maar je kan er wel voor zorgen dat niet 1 iemand alle bandbreedte naar zich toetrekt, zodat er overblijft voor de anderen.

Wat ik (persoonlijk) dus zou proberen is hetvolgende:
voor de connectie: je neemt een consumentenlijn *ergens* die wat (onze 4/0,5 is echt wel onvoldoende voor jullie situatie, denk richting 10/10 of 10/5 ofzo) bandbreedte ter beschikking heeft. Deze kan je dan spaken dat iedereen bv maximaal 1 megabit van het internet kan trekken en een halve iets erop duwen. Als extra kan je nog cachen, wat ook wel wat performance zou kunnen opleveren. Ik zou dus die 8Mbps proberen en evalueren later om te upgraden. Volgens mij is 32Mbps echt wel voldoende, mits de upload op iets trekt.

voor de infrastructuur: je maakt een vlan aan dat niet gerouteerd wordt naar je interne netwerk. Zo kan je overal wat access points plaatsen door deze simpelweg op dat vlan te zetten.

voor apparatuur: niet kwistig zijn op access points (als er budget is, neem een wireless access controller, is prijzig, maar heeft zo veel voordelen), als je kan: voor meer advanced low budget oplossingen werk ik graag met pfSense als router. Dan installeer je een (oude) computer met 2 netwerk interfaces als router, daar kan je alles mee doen dat ik hierboven zei (en wat je wil doen): captive portal (iedereen een eigen login op een webpagina per device), traffic shaping (met traffic shaper en zelfs langs het captive portal), caching, access rules (verbied dit of dat protocol op het internet en sta dit en dat toe) en veel, heel veel meer.

Sluit achter je router (geen wifi router nemen) direct een managed switch. Eentje waarin je de bandbreedte kunt regelen. Daarop sluit je dan één of meerdere AP's (access points) voor je wifi.

Met een managed switch kun je dan het netwerk scheiden zo maak je dan een subnetwerk (vlan) aan voor het zakelijke gedeelte en een subnetwerk voor de jongeren.

Tegelijkertijd regel je de netwerkswitch dan in dat jongeren niet meer dan bijv. 500KB/s per gebruiker kunnen opsouperen. Zo ontlast je het netwerk een beetje en verdeel je de last over het netwerk wat eerlijker, zodat niet één gebruiker het hele netwerk leegtrekt.

Je kunt daarin ook instellen dat bepaalde sites niet bereikbaar zijn (maar is altijd te ontduiken) en kun je ook instellen dat gebruikers niet op bepaalde tijden het internet op mogen, of dat ze een maandlimiet krijgen

8 megabit op 40 gebruikers lijkt me wat weinig overigens, tenzij je zeker weet dat niet iedereen tegelijkertijd op internet zit/kan.

Edit: Ik zie dat IEI mij net een minuutje voor was met min of meer hetzelfde verhaal.

Afschepen? Er wordt om advies gevraagd, men krijgt advies en dan is men boos omdat het advies niet uitpakt zoals zij het willen. Dat doet mij meer als een "verwend nest" klinken dan dat er hier iemand afgescheept wordt. Zo heet moet de soep echter niet worden gegeten. Ik zie van beide kanten fouten, zeer klassieke fouten overigens.

Het advies klopt qua prijzen wel. De epacity lijn is een zakelijke glasvezelverbinding en die zijn niet bepaald goedkoop zoals je hebt kunnen lezen. Dat ze je die afraden op basis van kosten vind ik eerder meedenken met de klant die een beperkt budget heeft (ervaring leert dat organisaties die dit soort jongerenwerk doen veelal stichtingen zijn met weinig geld in kas). De DSL verbinding is dan al snel het enige alternatief en daaraan zitten nou eenmaal beperkingen zoals afstand tot de centrale (je hebt liever een dienst die altijd beschikbaar is maar wat trager dan een dienst die heel snel is en zo instabiel als maar kan). Lijnen kun je dan wel bundelen zodat je 16 en 32 Mbit kunt verkrijgen.

Waar het advies mijns inziens echter volledig de boot mee in gaat zijn alle juridische implicaties. Je kunt met firewalling aardig wat zaken beperken. Er zijn redelijk goede filtering mogelijkheden beschikbaar, er is een vorm van begeleid wonen (dat betekent dat de begeleiding ook aan sancties kan doen wat heel gebruikelijk is) en er is wellicht het e.e.a. op juridisch gebied mogelijk waardoor de abonnee (de jongere) aansprakelijk gesteld kan worden. Dat laatste is iets wat je door een jurist zou moeten laten controleren. Er zijn afspraken die je met jongeren kunt maken, je kunt ze internettikken geven (zo wordt het ook gedaan in hotels; je krijgt x aantal minuten en/of MB's die je mag verbruiken) en ga zo maar door. Er is dus wel degelijk wat aan die risico's te doen. Ik vind dat ze het iets te negatief uitleggen.

Als de info vanuit IT zo slecht is dan moet je daar niet over gaan lopen zeiken, dan moet je dat terugkoppelen waarbij je duidelijk uitlegt wat je precies in het verhaal mist (dwingen is dus absoluut het verkeerde woord; dwingen doe je om je gelijk te behalen, niet wanneer je iets wil kopen of een samenwerkingsverband aan wil gaan). Kortom, als je iets niet duidelijk vindt vraag dan om opheldering. Dat geldt voor alles: IT, de verhuurder, de gemeente, de supermarkt die een actie doet, enz.

Ik noemde al eerder iets over een hotel. Er zijn inmiddels veel bedrijven die gratis wifi aan hun clientèle aanbieden. Daarover bestaat inmiddels ook al veel know how hoe je dat moet aanpakken, zowel technisch als administratief en juridisch. Informeer eens direct naar dit soort zaken. Zorg liever voor een goede relatie met de automatiseerder: wees constructief, laat ze met je meedenken en probeer het een beetje te sturen. Nodig ze anders een keer uit om het te bekijken, geef tekst en uitleg wat jullie precies doen en met wat voor clientèle jullie te maken hebben. Dit soort informatie wordt namelijk in 99% van de gevallen totaal vergeten. Verkopers moeten er dan maar naar vissen. Belangrijkste is dat jullie voor jezelf goed op papier hebben waar het aan moet voldoen. Zet de dingen die je hier nu noemt zoals de tijden waarop er internetconnectie is, het niet kunnen downloaden van films, etc. eens in een lijstje en bespreek dat met de automatiseerder. Zo te lezen is namelijk niet alleen de automatiseerder degene met gebrekkige informatie, de klant is daar al even schuldig aan. Vergeet niet, een goede voorbereiding is het halve werk en voorkomt dat bijv. de automatiseerder maar moet gaan gissen en je dus geen goed advies kan geven!

"dat doet mij meer als een verwend nest klinken".

... Ben je erbij geweest?

Niemand hier dus we kennen niet beide kanten van het verhaal, iets wat de rest inclusief jezelf hier totaal vergeet. Men kiest maar klakkeloos de kant van de TS en de automatiseerder heeft het gedaan. Zo eenvoudig ligt het niet. Ik zou vanuit de klant enorm veel aannames en er wordt op dit forum heil gezocht. Waarom dit niet direct bij de automatiseerder doen en zorgen dat dingen die onduidelijk zijn opgehelderd worden? Wat dat betreft zie ik vanuit de klant ook niet enige sturing naar een constructief gesprek met de automatiseerder, laat staan dat mensen hier daarop aansturen.

Jij neemt aan dat iedereen klakkeloos de kant van de TS kiest. Heb dat nooit gezegd.

Als je wilt weten waarom de TS niet direct de automatiseerder aanspreekt, waarom vraag je dat dan niet? Of laat het topic links liggen. waarom meteen aanmatigend doen?

Ik doel dus meer op je grove taal. Nu kan je zeggen dat ik overdrijf, maar ik vindt dat je zo niet met elkaar om gaat. Of je nu lekker veilig op het internet zit of niet. Ik stoor me er steeds meer aan.

Doe er mee wat je wilt.
Adios

Ik doe niet aan aannames, ik lees gewoon het topic en zie dat er een aantal meteen de automatiseerder van dingen als "afschepen", "onduidelijkheid", etc. beschuldigen en daarmee het verhaal van de TS overnemen. Er wordt niet eens gekeken naar het aandeel van de TS. Er zijn zat mensen die op vragen geen enkel duidelijk antwoord geven, de vraag ontwijken, etc. Ik heb wel eens gevraagd naar hoe een bepaalde procedure in elkaar stak en kreeg als antwoord "hoeft niet meer, is al geregeld". Weet je daarmee wat een procedure nou precies inhoudt? Nee natuurlijk niet. Na diverse malen doorvragen kreeg ik pas het daadwerkelijke antwoord.

Afgezien hiervan is het natuurlijk van de zotte om op een forum te gaan zeuren dat een automatiseerder onduidelijk is als die een antwoord op je vraag geeft. Dan vraag je door en ga je niet op een forum zitten klagen. Dat is een zeer negatieve houding die absoluut niet netjes is en ook niet motiveert tot enige samenwerking en oplossing van het verhaal. Dan kun je verwachten dat er 1 of meerdere mensen zijn die je een virtuele schop onder de kont geven en je manen tot het samenwerken met die andere partij. Als je een oplossing wil dan zul je daar constructief naar toe moeten werken en niet achter iemands rug om gaan werken zoals hier nu gebeurd.

Verder is je verhaal vooral aan jezelf gericht. Jij bent 1 van degenen die hier grof taalgebruik bezigen en aanmatigend bezig is maar wel de enige die een ander daar onterecht van beschuldigd omdat je niet de moeite hebt genomen om reacties te lezen. Stukken als "Zo heet moet de soep echter niet worden gegeten." worden voor het gemak maar even niet meegenomen. Daarmee overdrijf je niet, nee je positioneert jezelf nu als troll en gooit daarmee alle geloofwaardigheid over de schutting. Als je je er daadwerkelijk aan zou storen dan had je de 1e en de 2e reactie nooit gemaakt. En had je die 1e reactie gemaakt dan was je 2e reactie er eentje met excuses. Afgezien hiervan is je 1e reactie er ook vooral eentje waarbij je doet vermoeden dat jij er wel bij bent geweest. Dat lijkt mij erg sterk.

Als jij de manier van omgang niet leuk vindt laat dat dan eens in daden zien door bijv. je reacties te verwijderen, excuses aan te bieden voor je getroll hier of door domweg de TS naar een oplossing proberen te helpen.