Welke software bij nieuwe Mac

Welke software krijg je eigenlijk bij een nieuwe Mac,

sowieso neem ik aan MacOS X tiger, maar krijg je er ook standaard iLife en iWork, of is dat afhankelijk van je keuze van apparaat? Ik kan hier niet veel info over vinden op de apple site.

Wat is nog meer handige software om te hebben, als ik een mac koop?

bv bij de iMac G5: iLife '05 (omvat iTunes, iPhoto, iMovie HD, iDVD, GarageBand), Mail, Dashboard, Spotlight, iChat, Safari, Sherlock, QuickTime, iSync, iCal, Dvd-speler, Adresboek, AppleWorks, iWork-proefversie (30 dagen), Classic-omgeving, Nanosaur 2, Marble Blast Gold, Microsoft Office 2004 for Mac (evaluatieversie), Zinio Reader, XCode Developer Tools en Apple Hardware Test.

Is voor alle macs vrijwel hetzelfde.

Voor de rest: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=18425 en http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=14880, maar er zijn nog andere threads over dit.

Meegeleverde software bij de diverse Mac's kan je altijd terugvinden op de specificatiepagina's

Bv. PowerBook
PowerMac
iBook

enzovoort

TLM

Zijn die allemaal al geïnstalleerd of moet je dat zelf doen? En hoe zit dat met de niet-apple software?

Normaal staat op een nieuwe mac alles gepreïnstalleerd, maar ik kies er altijd voor om dan toch maar een eigen, verse install te doen zodat ik kan kiezen wat ik niet mee installeer. (onnodige talen en printerdrivers bv) De extra non-Apple software staat mee op de install-dvd's van Tiger. Dus kan je ook ineens selecteren wat je daarvan wil hebben en dan installeer je de hele boel in één keer: zowel Tiger als de extra meegeleverde software.

Wat is eerder aan te raden? Gewoon een clean install of de programma's die je niet moet hebben gewoon uninstallen?

Clean Install. Is een kleine moeite en veeeel minder werk dan wat je niet moet hebben te uninstallen.

Zo start je van in het begin met een maagdelijke mac die 100% naar jouw wensen is geïnstalleerd.

De gewone gebruiker moet zich m.i. helemaal niet druk maken over dit soort dingen, en direct beginnen te werken op zijn nieuwe Mac, zo out-of-the-box. Het is allemaal aardig, zo'n clean custom install, maar ook onnodig. 8)

Wat is er zo onnodig aan?

Draai de vraag toch maar om: waarom zou dat extra werk nodig zijn?

Voor die paar 100MB winst op een 100GB schijf? Heb je al ervaring met de Mac, dan wordt het anders, maar voor een beginner c.q. switcher is het onnodig werk en haalt het ook een gedeelte van het plezier en de opwinding van de eerste ervaring met je nieuwe Mac weg.

Hoe doe jij het? En hoe doe je de overbodige progs weg?

Jongens, jongens, wat een ge-OH over niks: een clean install is absoluut niet nodig, 't is geen Windows! Pak je nieuwe Mac uit, zet 'm aan en vul de gegevens in waar je om wordt gevraagd, en aan het werk.

Programma’s die je niet op je schijf wilt, sleep je gewoon in de prullenbak; systeemtalen waarin je niet bent geïnteresseerd verwijder je met Monolingual. Klaar.

Doen de doorgewinterde MAC users dat alleen om ruimte winst te boeken op de Mac? Of spelen er ook nog andere factoren mee? Zoals bijvoorbeeld stabiliteit (hoewel ik van een Mac toch wel onvoorwaardelijke stabiliteit mag verwachten), snelheid, etc Clean installen is namelijk alleen iets dat ik van Windows gewend ben, en veracht. Ik wilde om dit soort gezeik te omzeilen weer naar Mac.....

[quote:fb2b994d14="Turver"]Jongens, jongens, wat een ge-OH over niks: een clean install is absoluut niet nodig, 't is geen Windows! Pak je nieuwe Mac uit, zet 'm aan en vul de gegevens in waar je om wordt gevraagd, en aan het werk.

Programma’s die je niet op je schijf wilt, sleep je gewoon in de prullenbak; systeemtalen waarin je niet bent geïnteresseerd verwijder je met Monolingual. Klaar.[/quote:fb2b994d14]

Is wel waar.
Uit gewoonte doe ik altijd een clean install, maar normaal is dit inderdaad niet nodig.
Het werkt perfect out-of-the-box.

Gewoon m’n bovenstaand berichtje vergeten dus… :stuck_out_tongue:

[quote:d81f59ac6a="Turver"]Jongens, jongens, wat een ge-OH over niks: een clean install is absoluut niet nodig, 't is geen Windows! Pak je nieuwe Mac uit, zet 'm aan en vul de gegevens in waar je om wordt gevraagd, en aan het werk.

Programma’s die je niet op je schijf wilt, sleep je gewoon in de prullenbak; systeemtalen waarin je niet bent geïnteresseerd verwijder je met Monolingual. Klaar.[/quote:d81f59ac6a]

1. Wat is “ge-OH”?
  2. Wanneer je die voorgeïnstalleerde programma’s verwijdert door ze naar de prullenbak te slepen
    verwijdert, zijn ze dan echt weg?
  3. Hoe verwijder je zo’n voorgeïnstalleerd bestand, ik weet “door naar de prullenbak te slepen”, maar
    wat moet je dan slepen?

de map waar het programma in zit, als er geen map is dan alleen het programma en in de bibliotheek zowel root als user staan ook nog wat bestandjes die met het programma te maken hebben en deze kan je ook in de prullenbak slepen. heb je een norton programma, gebruik dan een uninstaller van norton, anders blijf je last van meldingen houden.

daan.

Ik ben nog een leek :mrgreen: , kan je dat eens wat beter uitleggen aub? Bedankt!

Je kijkt gewoon in je programmafolder welke programma's je allemaal weg wilt.

Meestal is het programma maar 1 bestandje (met een mooi icoontje op). Klik op het bestandje (muis ingedrukt houden), en sleep het naar de prullenbak en laat het daar los.

Prullenbak leegmaken (definitief) en hupsakee, de applicatie is weg. Er blijven idd nog wat kleine bestandjes staan, maar die kunnen eigenlijk geen kwaad. Wil je ze toch weg, dan zoek je gewoon naar alle bestandjes met de naam van je programma en je wist ze zoals hierboven aangetoond.

Klaar is kees!

Ps : ge-OH, is allicht geouwehoer :slight_smile:

Is er nergens een uninstall-functie die dit zelf doet? En mag ik vragen als jij een clean-install doet of niet?

Bij sommige programma's is er een uninstall functie, maar dat neemt evenveel tijd in beslag als het legen van de applicatie, en gaat bovendien nog een stuk sneller (het uninstallen zelf dan)

Staar je als beginner absoluut niet blind op die clean-install. Je nieuwe mac is zo clean als het maar kan, dat er wat applicaties zijn geinstalleerd die jij niet zult gebruiken zal je worst wezen. Dan gebruik je ze ook niet, ze staan niet in je weg.

Wat meer geavanceerde gebruikers kunnen na verloop van tijd even hun machine volledig zetten zoals ze zelf willen, maar dat hoeft echt echt niet.

Ik heb zelf ook geen clean-install gedaan als ik m’n mac kreeg. Kheb die aangezet, en meteen beginnen werken ermee! Toen ik Tiger geinstalleerd heb, heb ik trouwens wel een clean-install gedaan, maar dat is dan nog iets anders…