Mijn persoonlijke voorkeuren:
[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s maken jullie site’s [/quote:e9c4032bc2]
Macromedia Dreamweaver.
[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s downloaden jullie[/quote:e9c4032bc2]
Geen speciaal programma, gewoon vanuit Safari of via FTP vanuit de Finder.
[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s uploaden jullie[/quote:e9c4032bc2]
Macromedia Dreamweaver.
[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s chatten jullie[/quote:e9c4032bc2]
iChat (voor de Maccers) en Proteus (voor de MSN, ICQ en Yahoo vriendjes).
[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s kijken jullie films[/quote:e9c4032bc2]
Kijk alleen films vanaf DVD met de standaard Apple DVD player.
[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s branden jullie cd’s[/quote:e9c4032bc2]
iTunes (ook standaard in OSX).
[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]gewoon egt alle programma’s…heb nog nooit met een mac gewerkt dus weet ook geen namen van programma’s die goed zijn…[/quote:e9c4032bc2]
Toen ik overstapte op de Mac kwam ik er al snel achter dat het een heel compleet OS heeft. De software die ik nog heb aangeschaft buiten wat er al standaard op zat zijn: Dreamweaver (voor homepages dus), Photoshop Elements (foto bewerking), Virtual PC (emuleren van PC, maar gebruik het eigenlijk nooit meer), Traktor DJ Studio Pro (mixen maken, miskoop van de eeuw, niet live te gerbruiken), VueScan (om mijn Wintendo scanner op de Mac te kunnen blijven gebruiken) en QuickTime Pro (zodat ik ook filmpjes op kon slaan e.d.).
Verder is OS X echt erg kompleet van zichtzelf, een beetje afhankelijk van wat je er mee wilt natuurlijk. Ik gebruik de Mac voornamelijk voor het bewerken van homepages (waarvoor dus Dreamweaver en Photoshop Elements aangeschaft) en muziek (waarvoor iTunes eigenlijk bijna alles al kan). Alleen voor het maken van mixen heb ik nog steeds geen goede Mac software kunnen vinden die ook normaal betaalbaar is voor een hobbyïst.