Welke software heb ik allemaal nodig?

Hallo mensen,

vrijdag krijg ik mijn mac g 5 en heb nu (en heel me leven) een PC. Op pc gebeid ken ik alle software wel en wat ik nodig heb. maar op mac gebied ben ik egt een leek! Dus ik wilde jullie vragen welke software ik allemaal nodig heb. Ik wil dus namen. zodat ik ze kan opkan zoeken!

Voor jullie denk ik een kleine moeite…en mij help je er veel mee :slight_smile:

dus maak gewoon een lijst met programma’s die veel worden gebruikt door mac’ers

MS Word is misschien wel handig

Lijkt me verstandiger om eerst te zeggen wat je wilt doen... Anders weten wij natuurlijk niet welke software je nodig hebt ;)

met wat voor programma's maken jullie site's met wat voor programma's downloaden jullie met wat voor programma's uploaden jullie met wat voor programma's chatten jullie met wat voor programma's kijken jullie films met wat voor programma's branden jullie cd's

gewoon egt alle programma’s…heb nog nooit met een mac gewerkt dus weet ook geen namen van programma’s die goed zijn…

[quote:87af1235e7="COHNY"]met wat voor programma's maken jullie site's[/quote:87af1235e7]

Verschillend, kijk even in 't “Web ontwikkeling” forum. Maar twee veel gebruikte programma’s zijn GoLive en Dreamwaver.

[quote:87af1235e7=“COHNY”]met wat voor programma’s downloaden jullie[/quote:87af1235e7]

Als 't gaat om Kazaa of zoiets soort gelijkt, bekijk dan Poisoned.

[quote:87af1235e7=“COHNY”]met wat voor programma’s uploaden jullie[/quote:87af1235e7]

Uhm?? Waar wil je naartoe uploaden? Er zijn zat FTP programma’s!

[quote:87af1235e7=“COHNY”]met wat voor programma’s chatten jullie[/quote:87af1235e7]

Je hebt veel verschillende chat clients, zo kun je gewoon MSN Messenger van Microsoft downloaden. Maar klik hier voor andere soorten clients.

[quote:87af1235e7=“COHNY”]met wat voor programma’s kijken jullie films[/quote:87af1235e7]

Standaard zit er Quicktime Player op je Mac. Hier kan je de meeste bestanden wel mee bekijken. 2 andere goede programma’s om echt alle bestanden mee te bekijken zijn MPlayer OSX en VLC.

[quote:87af1235e7=“COHNY”]met wat voor programma’s branden jullie cd’s[/quote:87af1235e7]

Hier heb je geen programma’s voor nodig. Dit kan gewoon in iTunes of Mac OS X. Maar als je echt specifieke eisen hebt kun je altijd Toast proberen.

Bedankt !

het forum van :apple: is in ieder geval al beter dan een pc forum :mrgreen:

er zit ook een ingebouwd dvd progje in mac osx :wink:

y

[quote:4b49c47213="COHNY"]het forum van :apple: is in ieder geval al beter dan een pc forum :mrgreen:[/quote:4b49c47213] Je zal in ieder geval minder last hebben van show-offs, hier vinden we het niet van belang om te kijken wie de nieuwste, de snelste e.d. heeft.

WIJ zijn met zijn allen HET forum, toch?

mijn lijstje:
-sites: Freeway
-downloaden: Poisoned
-uploaden: Transmit
-Chatten: ICQ en MSN
-Films kijken: Quicktime en VLC, misschien handig om DivX validator te downloaden, die kan quicktime “helpen” met het afspelen van DivX-bestanden.
-CD’s branden: Toast 5.2.1. [deze versie in het bijzonder omdat hij audio CD’s met CD-text kan branden].

extraatje:
er zijn, net als voor de pc, veel kleine shareware en freeware programmaatjes om je Mac een paar handigheidjes extra te geven, kijk voor dat soort progjes maar eens op www.versiontracker.com

Veel succes! :wink:

[quote:5366aebfa5="COHNY"]Bedankt !

het forum van :apple: is in ieder geval al beter dan een pc forum :mrgreen:[/quote:5366aebfa5]

Wat had jij dan gedacht?!??!??! :smiley: :slight_smile: :wink:

Downloaden; MlMac, Poisoned, Aquisition, Carracho FTP; Captain FTP 2.7.J Sites; GoLive CD's Bakken; Toast 6 Windoos IksPee; Virtual PC Inpakken: Stuffit Deluxe Chatten; doe ik nie Films kijken; Quicktime (Pro)

een leuke messenger is yahoo :lol:

Mijn persoonlijke voorkeuren:

[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s maken jullie site’s [/quote:e9c4032bc2]

Macromedia Dreamweaver.

[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s downloaden jullie[/quote:e9c4032bc2]

Geen speciaal programma, gewoon vanuit Safari of via FTP vanuit de Finder.

[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s uploaden jullie[/quote:e9c4032bc2]

Macromedia Dreamweaver.

[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s chatten jullie[/quote:e9c4032bc2]

iChat (voor de Maccers) en Proteus (voor de MSN, ICQ en Yahoo vriendjes).

[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s kijken jullie films[/quote:e9c4032bc2]

Kijk alleen films vanaf DVD met de standaard Apple DVD player.

[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]met wat voor programma’s branden jullie cd’s[/quote:e9c4032bc2]

iTunes (ook standaard in OSX).

[quote:e9c4032bc2=“COHNY”]gewoon egt alle programma’s…heb nog nooit met een mac gewerkt dus weet ook geen namen van programma’s die goed zijn…[/quote:e9c4032bc2]

Toen ik overstapte op de Mac kwam ik er al snel achter dat het een heel compleet OS heeft. De software die ik nog heb aangeschaft buiten wat er al standaard op zat zijn: Dreamweaver (voor homepages dus), Photoshop Elements (foto bewerking), Virtual PC (emuleren van PC, maar gebruik het eigenlijk nooit meer), Traktor DJ Studio Pro (mixen maken, miskoop van de eeuw, niet live te gerbruiken), VueScan (om mijn Wintendo scanner op de Mac te kunnen blijven gebruiken) en QuickTime Pro (zodat ik ook filmpjes op kon slaan e.d.).

Verder is OS X echt erg kompleet van zichtzelf, een beetje afhankelijk van wat je er mee wilt natuurlijk. Ik gebruik de Mac voornamelijk voor het bewerken van homepages (waarvoor dus Dreamweaver en Photoshop Elements aangeschaft) en muziek (waarvoor iTunes eigenlijk bijna alles al kan). Alleen voor het maken van mixen heb ik nog steeds geen goede Mac software kunnen vinden die ook normaal betaalbaar is voor een hobbyïst.

Als je je wilt consentreren op het ontwerpen van websites (en niet het coderen) dan is [url]http://www.softpress.com/en/freeway[/url] freeway zeker een aanraader. En ja daar kan je alles mee zonder wakker te hoeven liggen over de code! 8)

En dat voor bijna de helft van de prijs!

Je kan tevens een trial downloaden (full working!) die 30 dagen duurt! :stuck_out_tongue:

Dat zou ik net zeggen http://www.softpress.com/en

Nog een paar:

— Ragtime (beter dan een tekstverwerkingspakket, echter niet helemaal een opmaakpakket). Voor persoonlijk gebruik gratis te downloaden, is echter 43 MB.
— iView. Voor het ordenen van foto’s.
— DiskTracker 2.3 Voor het catalogiseren van verwijderbare media.

Als je echt centen over hebt:
— Illustrator. Gevectoriseerde logo’s maken.
— Photoshop. Voor als je meer wilt dan Photo DeLuxe.

Tsja, er is nog véél meer :slight_smile: !

Bijna alles is al genoemd maar ik zou ook zeker de volgende software overwegen:

[b:31139eccde]BBEdit Lite[/b:31139eccde] (voor php, html, bekijken van tekstbestandjes), [b:31139eccde]GraphicConverter[/b:31139eccde] (leest en schrijft zo goed als alle grafische bestandsformaten en heeft een goede snelle browser), [b:31139eccde]Stuffit Deluxe[/b:31139eccde] (de Winzip voor de Mac, (de)comprimeert zo’n beetje alles.

Diskwarrior voor als je schijfproblemen hebt. En zoals je ziet heeft niemand een antivirusprogramma genoemd. Dat heb je dus NIET nodig als je een :apple: hebt. Ook meegenomen toch.

[quote:63c347a3e8="chm"]Als je je wilt consentreren op het ontwerpen van websites (en niet het coderen) dan is [url]http://www.softpress.com/en/freeway[/url] freeway zeker een aanraader. En ja daar kan je alles mee zonder wakker te hoeven liggen over de code! 8)

En dat voor bijna de helft van de prijs!

Je kan tevens een trial downloaden (full working!) die 30 dagen duurt! :P[/quote:63c347a3e8]

Nederlandse distributeur (en goedkoper omdat je de 17.5% Engelse BTW niet extra betaald) is Noadis ( http://www.noadis.nl/freeway/ )

[quote:1fdba1e671="Zora la rousse"]Nog een paar:

— Ragtime (beter dan een tekstverwerkingspakket, echter niet helemaal een opmaakpakket).[/quote:1fdba1e671]

Hoe bedoel je, ‘niet helemaal’? Natuurlijk is RagTime een opmaakpakket, Zora.