Welke software verwijderen?

Hee,

Ik ben 1,5 week terug overgestapt van Windows naar Mac, maar nu heb ik een vraagje.
Mijn HDD zat namelijk al direct vol met allerlei applicaties, zoals chess, omnioutliner etcetera…
Ik vraag me af welk van deze programma’s ik toch niet nodig heb en net zo goed kan verwijderen, omdat ik veel videobewerk en de ruimte dus goed kan gebruiken.
Voor de wijsneuzen: een externe HDD schaf ik ook aan ja, maar dit is gewoon iets wat ik wil weten.

Carbuncle

Ehm... alles weggooien wat je niet gebruikt?

Open gewoon even één voor één je programma’s en wat je niet interessant vindt kieper je weg.

It’s that simple.

Garageband neemt ook een hoop ruimte in. Standaard staat het hele iLife pakket geïnstalleerd, evenals alle printerdrivers en alle talen. Dat alles neemt al enkele gigabytes in beslag.

Wil je echt een goed afgeslankt systeem, zou je het beste even de installatie DVD in je Mac kunnen steken en het systeem er opnieuw opzetten (leeg je natuurlijk wel de hardeschijf). Op die manier kan je nl. het makkelijkste alleen installeren wat je zelf wilt hebben, en natuurlijk kan je gemakkelijk achteraf eventueel nog dingen installeren als je ze nodig blijkt te hebben.

Even het programma AppZapper downloaden en daarop alle pogramma's gooien die je niet wilt houden.

AppZapper verwijdert dan ook alle zaken die bij dat programma horen, zoals voorkeuren, drivers, etc.

Je moet iig quicktime NOOIT verwijderen, wordt door veel programma's gebruikt .

Nee, Quicktime behouden snap ik wel... Het gaat mij meer om inderdaad programma's als garageband, iMovie HD etcetera, aangezien ik voor videobewerking toch andere software gebruik. Maar als ik die software allemaal delete kan ik ze gewoon herinstalleren door de systeemdisc geleverd bij mn Macbookpro in de superdrive te doen? Zonder dat ik heel OSX opnieuw hoef te installeren enzo>

keil office 2004 testdrive er ook gelijk af, hup weer een halve gig erbij.

[quote:e7f2bbaab9="Carbuncle"]Maar als ik die software allemaal delete kan ik ze gewoon herinstalleren door de systeemdisc geleverd bij mn Macbookpro in de superdrive te doen? Zonder dat ik heel OSX opnieuw hoef te installeren enzo>[/quote:e7f2bbaab9] Ja hoor, geen probleem. Gewoon de systeemherstel DVD d'r in prakken en dan kan je iets van Systeemherstel draaien, dat zorgt er niet voor dat je schijf gewist wordt of wat dan ook, maar dan kan je gewoon heel simpel kiezen welke programma's je terug wilt installeren.