Welke spiegelreflex camera ?

Er loopt al een leuk draadje over digitale camera ? Maar mijn vraag valt daar een beetje in het niet, vandaar.

Ik wil binnenkort ook een digitale spiegelreflexcamera kopen welke raden jullie aan ???

1: Canon Eos 300 of
2: Nikon D70

Wel jammer dat je met beide geen korte filmpjes kunt opnemen.

Thanks

Ik zou nog even wachten...

eind van de zomer komen ook Pentax, Olympus en Minolta met een digitale spiegelreflex. Betekend dat je grote kans hebt dat ze met de prijzen gaan stunten.

Als je nu een camera wilt/moet kopen zou ik de D70 pakken…

ik zou ook voor de D70 gaan.

Hoewel ik onversneden fan van canon ben levert de D70 de meeste waar voor zijn geld. De tegenhanger van Canon is de D10, en die is flink duurder. Dus die zou mijn voorkeur hebben.

Wat overigens bij deze discussies nergens meer ter sprake komt zijn ook redelijk essentiële vragen als: hoe ligt de camera in de hand, hoe liggen de bedieningselementen en kun je er lekker mee werken.

Overigens is de wens er filmpjes mee te kunnen maken een beetje onzinnig bij een reflex. Dat levert nogal wat praktische bezwaren op omdat je geen zoekerbeeld meer hebt.

Tsja, dit valt bij de fotografen onder dezelfde discusssie als Windows of Mac, al jaren is het een strijd tussen Nikon en Canon, een aantal jaren geleden had ik een prachtige kleinbeeldset, een Canon EOS 1 met prachtige lenzen o.a. een 30 ( of was het nou 35) 300 mm zoom echt lichtsterk ( ik meen toen rond de 5000 gulden ) nog een 28-70 ook lichtsterk, en nog zo`n prachtige groothoek zoom van Canon, maar heb dat van de één op de andere dag toch ingeruild voor de eerste echt werkende digitale spiegelreflex van....Nikon, ik werk nu al weer jaren met tevredenheid op Nikon maar zal zo weer overstappen op Canon als deze een flinke stap voorwaarts maken.

Dus blijft door mij je vraag onbeantwoord, tenzij je al wat lenzen hebt liggen dan wordt het eenvoudiger, maar beide camera`s zijn top…

De vraag is een beetje, wat wil je ermee gaan doen, als je lekker stiekem fotootjes wil gaan maken zou ik mischien wel voor een Canon G5 gaan, of een mooie Leica Digilux, ik wil het je alleen maar moeilijker maken…

succes

En ook zeer binnenkort te verwachten de S3 van Fujifilm, voor als je toch wacht tot de zomervakantie.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar de D70 met de 18-70mm DX ED lens. Is volgens mij inderdaad het meeste waar voor zijn geld. En hij ligt lekkerder in de hand dan de EOS 300D, dat vind ik dan. Ik zou dat inderdaad eerst uitproberen in de winkel!!
En wil je filmen neem dan alsjeblieft een videocamera…

[quote:8c9a5a96a2="Macosx"]

Wel jammer dat je met beide geen korte filmpjes kunt opnemen.

Thanks[/quote:8c9a5a96a2]

Dan moet je maar een compact camera lopen en elke dag de batterijen 4x opladen.

Alle gekheid op een stokkie: ik vind ook de nikon D70 nogal plastic-achtig en rammelig, ik zou echt nog iets dieper in de buidel tasten voor de Nikon D100. Veel robuuster duurzamer en doet erg lang met de batterij. De D100 heeft prima beeldkwaliteit, ook bij langere belichtingen en hoge iso waarden. goeie plek om iets te kopen: http://www.kamera-express.nl

Ik zou voor de D70 gaan, ik meen dat die een grotere cache heeft (iig groter dan die van de D100) daardoor kan je toch net even als het nodig is die extra foto maken, zonder dat je cam busy is met het schrijven naar memory disk.

Ik heb de canon 300d maar ken de Nikon niet. Maar de 300D bevalt wel heeeel erg goed. Je weet eigenlijk niet wat je overkomt als je ermee aan de gang gaat. Ligt ook goed in hand, stevig en batterij gaat minstens langer mee dan je in een weekend kan schieten (en ik doe m'n best, 3000 foto's in 5 maanden). Oh ja, OSX compatibel en ook meeleverde PhotoStich (panorama) en PhotoShop elements zijn ook wat waard (en goed)

een voordeel (voor mij) van de Nikon tegenover de Canon is dat je zelf je lichtmeetmethode kunt kiezen (matrix, centrumgericht, spot). De Canon doet dit automatisch wat je overigens blijkbaar via een hack in de firmware aan kunt passen. Ik zou liever voor de Nikon gaan, maar ik heb altijd alleen maar Nikon gehad dus ik ben nogal bevooroordeeld. Het belangrijkste zul je zelf moeten doen.. gewoon allebei de camera's in je hand houden, een beetje ermee rondknippen in de fotozaak en dan voel je vanzelf welke zoeker het fijnst is, welke camera het beste in de hand ligt etc. Gewoon uitproberen!

tja,

ik heb altijd gekeken naar canons, maar mijn eerste spiegelreflex was een minolta. vervolgens een nikon gekocht. Mijn digitaal werd weer een minolta, maar vooral omdat de nikon die ik wilde te duur was. Ik zweer bij canon, ook nu ik de digitale spiegelreflex heb mogen zien. Nikon is geweldig

(half off topic: als het een strijd is tussen canon en nikon a la windows en mac, wie is dan de mac en wie de windows?)

Ik heb destijds mijn hele (ook al eigenzinnige) Olympus OM serie de deur uitgedaan en een EOS 650 gekocht. Briljante camera: weinig knoppen, heel veel functies, goed en doordacht gebruik electronica. Ik werd door iedereen die met zware Nikons werkt uitgelachen. Maar mijn camera is pas afgelopen najaar gesneuveld, na 17 jaar intensief gebruik. En eigenlijk is er niet veel mis mee: er is vet op de sluiter gekomen en schoonmaken is te duur.

Nikon is een werkpaard, maar ik vind de F4, de F5 en de DX1 geen prettige camera’s. Veel piefjes en palletjes en vooral te zwaar. Wellicht lijkt dat qua degelijkheid een pluspunt, maar een D10 van canon is ook van metaal en een stuk draagbaarder.

Overigens geloof ik niet in een wintel / mac verhouding op dit terrein. Ieder zijn voorkeur. Zolang het duurt. Een bevriende fotograaf heeft net zijn hele Nikon-uitrusting ingeleverd en is nu op de Canon EOS1DmkII over. En vind het een genot. Maar ik heb er wel drie jaar over gedaan voor hij überhaupt naar Canon wilde kijken…

Uiteindelijk zijn 2 dingen belangrijk: 1. de beeldkwaliteit 2. de kwaliteit van je ojectieven.

UIt tests blijkt dat de Fuji S2pro de beste kwaliteit maakt voor camera’s onder de 2000 Euro. Kwalitatief beter dus dan de Nikons. Ik heb hem zelf ook en ben erg tevreden.

Lees maar eens op www.dpreview.com (onder andere). Je kan hier ook voorbeeldjes downloaden van foto’s die met diverse camera’s zijn gemaakt.

Uiteindelijk is je objectief zeker zo belangrijk als je body. Zeker bij digitale fotografie! Een amateur lensje zal op een digitale camera minder goede foto’s maken dan op een analoge body.
Nikon maakt natuurlijk puike lenzen, maar deze zijn ook prijzig.
Tamron heeft een 28-75 (2.8) lens uit die profie kwaliteit levert, maar ‘slechts’ 500 euro is.
Je brandpuntsafstand wordt met 1,5 vergroot, dus je zal ook een andere groothoek moeten kopen. Ik raad dan de Sigma 12-35 of de Nikon 12-35 aan. Wel ff sparen…

Wat vinden jullie dan van deze schoonheid?

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistd/

Pentax heeft het altijd gepresteerd de meest compacte proffesionele spiegelreflex camera’s te produceren. Ik heb zelf nog een Pentax LX, een anologe prof camera uit de jaren 80. Als je die naast een Nikon F3 houdt lijkt de Nikon wel uit het oostblok te komen. Nu 25 jaar later is dat gevoel wat mij betreft nog steeds niet veranderd.

Ik vindt de Nikon en de Canon foeilelijke camera’s, bij mij geldt… het oog wil ook wat!!

Ik ga dus sparen voor de Pentax *ist D :smiley:

Ik wil binnenkort ook een digitale spiegelreflexcamera kopen welke raden jullie aan ???

1: Canon Eos 300 of
2: Nikon D70

Ik zou zeggen ‘geen van beiden’ maar als je toch zonodig moet…
kijk eens bij http://www.fotoapparatuur.nl/Ad41465.html
is een man in Singapore, zeer goedkoop en uitstekende feedback.

Ook voor goeie analoge spullen !!!

@ mekkie, Leuk adres, maar ik zou dus mooi bij een goeie plaatselijke fotoboer je camera kopen (of mogelijk bij een Nederlands bedrijf online) want die internationale garantie kun je dus wel vergeten.. Zeker nooit een camera die uit het buitenland komt op moeten sturen ter reparatie??

Dus alsjeblieft koop je camera in Nederland als je Hollander bent, en in België als je Belg bent etc…

[quote=Zeker nooit een camera die uit het buitenland komt op moeten sturen ter reparatie??[/quote]

Nee, jij wel ?
Heb nog nooit een camera terug hoeven sturen, behalve een digitale (echt waar !)

[quote:a6ce3dbc4e]behalve een digitale[/quote:a6ce3dbc4e]

En waar gaat het topique over?

Maar objectief gezien: de nikon D70 heeft nieuwere technology dan de EOS 300D. Dus ik zou voor de Nikon gaan.
Maar waarom ga je niet naar een Fotozaak waar je ze allebei kan proberen. Camex bijvoorbeeld.
(En als je er mag kopen is de Fimex nog wat relaxter proberen)

Laat je even weten welke je gekozen hebt en op welke gronden?

nog een keer off-topic...

@mekkie, ik heb zelf meerdere camera’s ingenomen ter reparatie, dit omdat ik in een foto-speciaal zaak werk… En dan geeft een in het buitenland gekochte camera problemen ja, veel problemen…ookal heb je dan die internationale garantie…

..en als je zelf naar Inca stapt ? Volgens mij doen ze niet zo moeilijk, maar jij hebt er meer ervaring mee.