Welke studie kiezen: Burgerlijk Ingenieur of film?

Hoi iedereen!

Ik heb net mijn laatste jaar middelbaar afgemaakt. En nu komt het grote moment om te beslissen wat ik wil doen met mijn verdere studies.

Ik ben al sinds lange tijd met video bezig, en dat is ook al vrij lang het ‘antwoord’ dat ik klaar had als iemand vroeg wat ik verder zou willen studeren. Nu ben ik afgelopen jaar ook de keuze Ingenieur (Burgerlijk) serieus in aanmerking aan het laten komen.
Ik heb Wetenschappen Wiskunde gevolgd (ASO) en het wiskundige/wetenschappelijke aspect van de richting interesseert me heel erg.

Hetgeen waar ik dan wel een iets minder zicht op heb, zijn de mogelijke beroepen die je kan doen als ingenieur. De functies waarvoor ik bijvoorbeeld vacatures zie (consultants ed) zou ik (op dit moment) helemaal niet willen uitvoeren.

Het voordeel is natuurlijk dat je met zo’n algemeen diploma vrij veel kanten uitkan, en dat je met zo’n diploma ook wel een hoger loon zal krijgen. Nadelen zijn echter wel dat het vrij hard studeren zal zijn.

En dan is er nog de andere keuze. Film. Op technisch gebied dan, bij Narafi. Film interesseert me al heel lang, en ben hier ook veel mee bezig buiten school. Zo zit/zat ik in verschillende verenigingen die hiermee te maken hebben.
Op dit moment zie ik mezelf heel goed aan de slag gaan in de audiovisuele sector.

Als ik echter film doe, dan zal het erna heel moeilijk zijn om nog eventueel ingenieur te worden. In omgekeerde volgorde zou wel kunnen. Het punt is dan wel dat ik voor ingenieur wel hard zal moeten werken, en dus 5 jaar lang veel minder met video kan bezig zijn.

Ik weet eerlijk gezegd echt niet goed wat ik moet kiezen.

Vandaar… Zijn er hier mensen die voor een vergelijkbare keuze hebben gestaan? Heeft er nog iemand adviezen of iets dergelijks die mijn keuze zouden kunnen vergemakkelijken?

Alvast bedankt

Sam

Ga lekker film doen Sam! Je weet niet wat je mist!

Ik had een vergelijkbare keuze te maken; computerwetenschappen of fotografie. Mijn keuze is op fotografie gevallen, omdat dat m'n passie geworden is. Computerwetenschappen zou ik ook niet echt aankunnen (ik doe nu ook wetenschappen-wiskunde en m'n hoofdvakken zijn zeker niet altijd geweldig). Ik ga volgend jaar dus fotografie studeren (in het Narafi) als ik nu slaag tenminste... Ga gewoon film doen als het je passie is en hak die knoop door, al heb ik zelf ook veel te lang zitten twijfelen!

Ik zou voor film kiezen als dat echt je passie is, en je het leuk vindt om te doen. Zo'n diploma als Ingenieur staat wel leuk op je C.V. maar als je die beroepen niet leuk vindt. En in de film industrie valt er opzich ook nog wel leuk geld te verdienen hoor. :wink:

Je hebt helemaal gelijk, maar even je laatste zin...

Veel mensen vergeten ook dat werken ook leuk moet zijn, geld hoort erbij, maar is zeker niet het allerbelangrijkste. Of wilde je een schijtbaan die alleen stress oplevert en saai is en dat iedereen je de pleuris uit loopt te schelden MAAR een goed betaald bent?

Kiezen waar je hart ligt, en zeker niet je verstand gebruiken, want daar krijg je veel later veel spijt van, omdat je dan vermoedelijk vast zit in een baan en een leven wat je niet wilde....

[quote:abf3c76a5b="fr3z"]Ik zou voor film kiezen als dat echt je passie is, en je het leuk vindt om te doen. Zo'n diploma als Ingenieur staat wel leuk op je C.V. maar als je die beroepen niet leuk vindt. En in de film industrie valt er opzich ook nog wel leuk geld te verdienen hoor. :wink:[/quote:abf3c76a5b]

Ik zou jezelf niet rijk rekenen, dat valt best wel tegen in de Lage Landen.

Ik heb 2jaar geleden moeten kiezen Informatica -Multimedia tov Vastgoed. Uiteindelijk informatica gekozen. Verkeerde keuze! Een goude tip. Denk heel veel vooruit maar denk ook is na wat voor opofferingen je moet maken richting tov richting.

Je moet je keuze in ieder geval niet laten vallen op het vak dat op papier het best betaald wordt. Je moet kiezen voor het vak en de opleiding waarbij je hart ligt. Alleen dan kun je er goed in worden, waarna de beloning vanzelf volgt. Als jij denkt erg goed met film te kunnen worden en matig als ingenieur, dan kies je voor dat eerste.

[quote:a0f36d2cd0="Afroman"] Veel mensen vergeten ook dat werken ook leuk moet zijn, geld hoort erbij, maar is zeker niet het allerbelangrijkste. Of wilde je een schijtbaan die alleen stress oplevert en saai is en dat iedereen je de pleuris uit loopt te schelden MAAR een goed betaald bent?[/quote:a0f36d2cd0] [quote:a0f36d2cd0="Statenweg"]Je moet je keuze in ieder geval niet laten vallen op het vak dat op papier het best betaald wordt. Je moet kiezen voor het vak en de opleiding waarbij je hart ligt. Alleen dan kun je er goed in worden, waarna de beloning vanzelf volgt. Als jij denkt erg goed met film te kunnen worden en matig als ingenieur, dan kies je voor dat eerste.[/quote:a0f36d2cd0]

Ik ben het er inderdaad mee eens dat als je iets graag doet, je je vanzelf kan onderscheiden van de grijze meute, en vanzelfsprekend meer kan verdienen. Al is het niet perse mijn grote ambitie (momenteel dan) om veel te verdienen. Ik denk dat ik tevreden ben met een gemiddeld inkomen.

Dus eigenlijk is het loon dat ik zou krijgen niet echt een argument om voor een bepaalde richting te kiezen.

[quote:a0f36d2cd0=“fr3z”]En in de film industrie valt er opzich ook nog wel leuk geld te verdienen hoor. :wink:[/quote:a0f36d2cd0]
Als ingenieur heb je véél meer werkgelegenheid dan wanneer je in de AV sector te werk wil gaan. Daar heb ik toch de indruk van in ieder geval. Er zijn steeds meer vacatures voor ingenieurs, veel meer als voor jobs in de film-industrie. Nu ben ik me er wel van bewust dat bij film het vooral een one-kent-ons wereldje is, en je er met de juiste connecties wel moet geraken. Deze connecties maak je volgens mij veelal (maar niet alleen) door je opleiding, en de stages die je loopt.
Als ik dus Ingenieur zou kiezen dan ga ik (mede door tijdgebrek tijdens de 5 jaren studie) een beetje de voeling met video verliezen.

[quote:a0f36d2cd0=“Pete.Z”]Kiezen waar je hart ligt, en zeker niet je verstand gebruiken, want daar krijg je veel later veel spijt van, omdat je dan vermoedelijk vast zit in een baan en een leven wat je niet wilde…[/quote:a0f36d2cd0]

Ik heb een sterke interesse in wetenschappen en de wiskunde (en ben hier ook wel goed in), maar ook in de technische kant van film. Ik denk dat ik (mede met dank aan de berichten hier) gewoon voor film ga gaan. Het is al zo lang een interesse van mij, en ik zie me dat echt nog jaren doen.

Bedankt allemaal voor de moedgevende woorden!

Sam