Welke tekentablet voor mijn gebruik is aan te raden?

Hallo!

Ik ben bezig met een grafische multimedia ontwerp opleiding (Communicatie & MultimediaDesign @ HRO) en begin een interessepunt te ontwikkelen voor een tekentablet. Ik heb helemaal NIKS met tekenen, maar ik wil 'm gaan gebruiken om vectoren te tekenen, met name in illustrator, maar eventueel photoshop lijkt het me ook handig. Ik hoef er dus niet hele tekeningen op te maken, zoals ze doen bij het Grafisch lyceum, maar kwaliteit is wel belangrijk.

Ik begreep dat er nog een verschil is qua formaat .. en compatibiliteit met je scherm formaat en verhouding.. blablabla.
Ik ga 'm puur gebruiken icm m'n 15" Macbook en eventueel later nog met een groter iMac of gewoon los scherm van max 23" te werken. M'n macbook is uiteraard 16:10 en dat zal elk ander scherm die ik ga nemen ook worden.

Ik wil zowiezo knoppen en multitouch (om het Mac Trackpad na te bootsen) zal ook wel fijn zijn.

Al met al zal een A5 tablet ruim volstaan.. Maar welke?

Wacom Bamboo zou volgens mij goed genoeg voor je zijn.
Let wel dat de 'touch' functionaliteit van een tekentablet niet dezelfde ervaring geeft als het trackpad.

Mocht je toch wat meer willen dan zou je kunnen kijken naar de intuos 5 S of eventueel de M, maar die is dan alweer een stuk duurder.

Kies dan voor één van de meest gebruikte - en best ondersteunende - merken: Wacom.

Bijvoorbeeld de Bamboo Pen & Touch:
http://www.wacom.eu/index2.asp?pid=294&spid=1&lang=nl

Die heeft knoppen, multitouch èn Pen.

Met name was dit topic bedoeld om te kijken of de Bamboo Pen&Touch opgewassen zou kunnen zijn tegen de Intuos 5 S, maar die laatste is echt enorm duur. Als alleen de multi-touch het enige voordeel ervan is.. Dan geef ik die trackpad simulatie er wel voor op.

Voor jou doen is de Bamboo zeker geschikt.
Het grote verschil tussen de intuos en de bamboo zit hem in de drukgevoeligheid van de pen.

Dat is handig als je wilt illustreren, voor huis tuin en keukenwerk en zelf fotobewerking is de Bamboo al een heel aardige tablet.

Gooi wel resoluut je muis van het bureau want het is even wennen. Zodra je door dat gewenningsproces heen bent wil je nooit anders meer!

[b]Advies bij tabletkeuze[/b]

Er zijn veel verschillende tabletten, welke is geschikt voor u? Door het beantwoorden van een aantal eenvoudige vragen kunt u hier een eerste advies krijgen [url=http://www.tablet4u.nl/advice.html]klik[/url]

Nou, hatseflats. Waar komen we - met touch - dan op uit? :lol:

[img]/uploads/community/4f23c47ba0f942ab35e1468c3d5ff32e442bb7d6_0.png[/img]

Houdt er wel rekening mee dat het usb-kabeltje wat aan de korte kant is.
Hier een Bamboo Fun Pen & Touch (de CTH-470) met draadloze kit en ik vind dat die batterij daarvan erg snel bijgeladen moet worden. Elke twee dagen, dat is veel te snel. Die oplaadbare Hema-penlights in de Trackpad die ik daarom van ellende heb gekocht gaan een veelvoud langer mee. Maar die heeft weer geen knopjes, wat erg onhandig is als de trackpad niet op een hard oppervlak ligt.
Het mini-usb-stekkertje in de Bamboo is ronduit ruk als je met een MacSafe verwend bent geraakt. [color=silver]Echt pielen in een diep hol, getrouwde mannen zijn hier ook niet in het voordeel.[/color]

Het apparaat is er in twee versies, de dure heeft een opdringerig softwarepakket, dat je echt niet wilt. Ik heb op gegeven moment alle Bamboosoftware van de computer gehaald en bij Wacom de kale drivers gedownload want die maakten mij het gelukkigst.
Als je een van de vier toetsen instelt op vingers aan of uit kun je voorkomen dat de kat iets bedient, het actieve gedeelte zit nog een aardig eind van de rand af zodat je hem wel ongestraft kunt vasthouden.
Ik gebruik de Bamboo niet meer, de vrouw is er echter erg content mee, die was ook al dol op de vorige generatie (CTE-450) met dat scrollrondje.

[i]Een geschiedenis waar je waarschijnlijk/hopelijk verschoond van blijft:[/i]
Ik had de pech dat het ding met een defect usb-kabeltje werd geleverd en en heb mogen ervaren hoe je een helpdesk dus [i]niet[/i] moet outsourcen. Wacom heeft plechtig beloofd dat onze case als leermateriaal gebruikt gaat worden, maar ik vind nog steeds dat je geen Nederlandstalige support moet beloven als er aan de andere kant van de lijn een humeurige Italiaan die amper Engels spreekt opneemt in de veronderstelling dat je voor een andere klant bel en die botweg weigert wanneer je naar zijn superieur vraagt. Gelukkig nam zijn bazin haar werk en haar klanten wel serieus. En ik heb achter de vergoeding van mijn verzendkosten voor de retourzending aan moeten zitten. Wacom liet ons toen kiezen of we die 13 euro wilden hebben of een vilten hoesje twv 18 euro ; de vrouw was toevallig aan de lijn en heeft dat hoesje gekozen. Het is een zeer mooi afgewerkt hoesje, dat moet ik toegeven en de katten zijn er erg blij mee.

Voor een goede service of voorlichting kan ik je www.tablet4u.nl aanraden.
Persoonlijk goede ervaring mee.
En gewoon in het Nederlands, geen slecht Engels sprekende Italiaan.:sarcastic:

Gr. René

Ik zou zeggen, doe het meteen goed. De Intuos A4 is eigenlijk de enige echte oplossing. Zeker als je vectoren gaat klikken. Voor wat gummen en muiscommando's gaat een kleine nog wel, maar wanneer je veel anchors moet slepen en neerzetten, dan is het belangrijk dat je cursor niet te veel wiebelt tussen aangrenzende pixels. IMO is enkel de A4 Intuos daar stabiel genoeg voor.
Kost een smak duiten, maar je hebt er zeker 5 jaar plezier van. En het risico op RSI is nog lager dan met een kleine tablet omdat je ruimere bewegingen maakt.

Je kunt beter bij een gewone webshop bestellen waar je normaliter ook computeronderdelen zou bestellen. Die zijn goedkoper dan tablet4u (wat anderen als prijs incl. btw rekenen is bij tablet4u de prijs excl. btw; ze zijn dus vaak 21% duurder!). De enige uitzondering hierop zijn de acties die tablet4u nog wel eens heeft. Qua support zijn andere shops even goed. Garantie moet je toch via hun doen.

Een Intuos L (voorheen de A4) is helemaal niet de enige echte oplossing, het is eerder de minst goede oplossing omdat de tablet veel te groot is. Het tekenoppervlak is een A4 maar met alles wat er nog omheen zit kom je al snel richting A3 formaat. De Intuos M is een stukje kleiner (A5) maar groot genoeg om nog fotobewerking te kunnen doen, het werken in Solidworks en het nodige tekenwerk in een vector graphics applicatie. Een te groot tablet werkt niet prettig en moet je ook vermijden. Op werk dachten ze ook voor de mensen die met CAD/CAM en vector graphics applicaties werkten een goede deal te hebben met de A4 tablets. Inmiddels worden ze allemaal ingeruild voor een maatje kleiner omdat de tablets echt veel te groot zijn en daardoor niet prettig werken.

Verder biedt een Intuos niet zo grandioos veel voordeel meer tov de Bamboo serie. Het grote voordeel bij de Intuos serie is de beschikbaarheid van diverse soorten punten in de pen, diverse soorten pennen en verschillende settings per applicatie voor pen en/of tablet. Met name dit laatste is geniaal, je zit namelijk niet vast aan een beperkt aantal commando's omdat je er maar 1 aan een button kunt toewijzen en dit in alle applicaties moet gebruiken. Je kunt nu per applicatie een ander profiel maken voor alleen de pen, alleen de tablet of beiden. Wat ook handig is (maar niet voor jou) zijn de kantelmogelijkheden die de Intuos serie biedt. Je kunt de pen kantelen wat dan weer omgezet wordt naar een dikkere/dunnere lijn e.d. Als je veel tekent is dit wat natuurlijker omdat het veel dichterbij een potlood komt.

De touch mogelijkheden van zowel de Bamboo als Intuos serie is niet iets wat je zou willen gebruiken. Dat werkt enorm ruk vergeleken met die van de Apple trackpads. Het wekt alleen maar irritatie op als je de Apple trackpads ooit eens hebt gebruikt. Gelukkig kun je het wel uitschakelen in de instellingen.

Toevoeging: aangezien een filmpje meer zegt dan wat letters hier een filmpje hoe dat nou zit met die settings voor pen/tablet: [url=https://www.youtube.com/watch?v=1OU6sAV7_Lw]How to work with the Wacom Intuos4 in Apple Aperture? (02/14) - Focus on: ExpressKeys [/url]. De overige afleveringen in de serie zijn ook de moeite waard. Je kunt zo wat ideeen opdoen wat je zoal met de Intuos aan instellingen kunt maken.

[quote=iep url=http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-tekentablet-voor-mijn-gebruik-is-aan-te-raden#post-2503165 time=1356122100]De touch mogelijkheden van zowel de Bamboo als Intuos serie is niet iets wat je zou willen gebruiken. Dat werkt enorm ruk vergeleken met die van de Apple trackpads. Het wekt alleen maar irritatie op als je de Apple trackpads ooit eens hebt gebruikt. Gelukkig kun je het wel uitschakelen in de instellingen.[/quote][b]Magic Trackpad vs. Bamboo Touch[/b]

Conclusions

There is no clear "winner" between these two multi-touch tablets. The Wacom Bamboo Touch has limited multitouch features, but makes it up with four programmable buttons and its support for more Macs. It\'s well-suited to power users. The Apple Magic Trackpad has the complete laptop multitouch experience but very limited customizability, and it doesn\'t work with older Macs -- and it can be even more limited with laptops than desktop Macs! [url=http://www.macintouch.com/reviews/trackpads/]bron en meer info[/url]

[img]/uploads/community/6bca660d93ebce93b212a36eb7861fc074e82677_0.jpg[/img]

99% van de mensen die zowel een trackpad van Apple als een multitouch tablet van Wacom hebben gebruikt zullen de voorkeur geven aan de Apple trackpad om de doodeenvoudige reden dat deze altijd werkte. Bij de Wacom hapert het touch gedeelte continu of je nou grote of kleine gestures maakt. Die van Apple is gevoeliger waardoor hij ook lekker soepel en snel werkt. De gemaakte gestures worden netjes opgepakt en de opdracht uitgevoerd. Bij de Wacom tablets gebeurd dit in minder dan de helft van de gemaakte gestures. Het steeds weer opnieuw moeten maken van de gestures is dusdanig irritant dat bijna iedereen het links laat liggen. Wacom had ooit een touch-only tablet (dus zonder de pen mogelijkheid!), dat model is niet voor niets bij de generatie die daarna kwam verdwenen. Het werkte gewoon niet. Als je naar meer reviews zoekt zul je dit ook keer op keer terug gaan vinden, ook bij de Intuos 5 serie.

[quote=Blackvibes url=http://www.onemorething.nl/community/topic/welke-tekentablet-voor-mijn-gebruik-is-aan-te-raden#post-2502924 time=1356080192]Met name was dit topic bedoeld om te kijken of de Bamboo Pen&Touch opgewassen zou kunnen zijn tegen de Intuos 5 S, maar die laatste is echt enorm duur. Als alleen de multi-touch het enige voordeel ervan is.. Dan geef ik die trackpad simulatie er wel voor op.[/quote]

Ik zit voor mijn studie ook te denken aan het Wacom tekentablet en dan het model Bamboo. Omdat dit al uit 2012 is, zijn deze erg verouderd? Is het nog steeds een goede keuze als student? https://knibble.nl/tekentablet/wacom#prijsoplopend want ik heb ook een aantal goede dingen over Genius gelezen, maar kan niet goed terugvinden of deze bij een macbook óók goed werkt?