Welke videocamera voor de Mac?

Het is al een bekende vraag, maar de tijd gaat verder.... en wij Mac gebruikers zijn critisch tav van beeldkwaliteit en mogelijkheden...... ik heb een nieuwe videcamera nodig, maar wil uiteraard volledige compatibility met de Mac. Geen gezeur of onnodige conversies. Kwaliteit is belangrijker dan de prijs, maar het mag niet in de duizenden gaan lopen. Wel echt ik waarde aan compactheid.

De discussie over kwaliteit op mini-DV of direct op HD op internet kan ik niet volgen: ik wil het van echte (semi)profs horen! En dan de High Definition video? Wat maakt het zoveel beter en is het betaalbaar (dat is relatief natuurlijk…)

Hebben we daar een goed overzichtje in? Op kieskeurig.nl etc heb ik lang rondgesnuffeld, maar het blijven vage conclusies die ik dan trek.

Dank alvast voor de input!

Ik kan je niet heel veel vertellen. Maar wel dat HD ongelooflijk veel beter beeld geeft dan miniDV. Daar komt nog eens bij dat een beetje HD camera begint bij 1000 treuri, dus ik denk niet dat dat een optie voor je is.

Misschien kun je eens kijken naar DVcam camera’s. Dat is beter beeld dan miniDV, maar veel goedkoper dan HD!

Heb je al op dit forum zelf gezocht ? Daar staan ook handige tips op. Bijvoorbeeld : http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=54027 http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=49435 http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=19018 http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=16758

[quote:6725e5fc8c="reposte"]Daar komt nog eens bij dat een beetje HD camera begint bij 1000 treuri, dus ik denk niet dat dat een optie voor je is.[/quote:6725e5fc8c] Waarom niet? Paul schrijft dat kwaliteit belangrijker is dan prijs, zolang het maar niet in de duizenden gaat lopen. Dus een vanaf prijs van € 1000 voldoet nog steeds aan zijn criteria.

Tip voor Paul: kijk eens in het Het grote, yeah ik heb een nieuwe … gekocht draadje. Daar toont af en toe ook iemand z’n nieuwste camera aanwinst. Heb je alvast iemand om eens een PB naar te sturen.

Inderdaad, het mag best duurder dan 100 euro zijn, maar het hoeft natuurlijk niet :-)

Bij HD moet je je ook afvragen, wat je output is. TV scherm, dvd (toekomstmuziek) Je Mac is er klaar voor (min of meer) maar de rest?

De gewone ouwe standaard PAL dv ziet er goed uit op een gewone tv. (wat minder op je computerscherm) Kan je prima dvdeetjes van maken op je mac, voor een doorsnee dvd-speler
enzovoort.
Koop een lekker kleine jvc of sony. Lekker licht, lekker handig. Optimaal uitontwikkelde producten.
HD moet zich nog helemaal bewijzen voor de consument.
En levert nauwlijks meer kwaliteit voor heel veel meer geld.

Ik heb net een everio gekocht, een gz-mc500e. Echt een digitaal wonderdingetje; compact, superieure kwaliteit, handzaam en nog een paar duizend leuke (<- lees goede) opties. Neem dat ding ook overal naar toe en met een extra batterij en een 4G kaartje volop ruimte. Ook zit er nog een 5mp camera in op een ander kaartje. Probleem was wel dat de output van de videobestanden op .mod zijn (om alles hoogwaardig op het kaartje te krijgen). Eerst me helemaal het schompes gezocht naar een hoogwaardige conversie en toen mensen mij verwezen naar ffmpeg zakte de moed me een beetje in de schoenen... Maar toen vond ik MpegStreamclip en in mijn digitale wereld schijnt weer het zonnetje! Prachtige conversie (ik las ergens dat het maar 2% kwaliteitsverlies is) en mijn eerste gebrande dvd op mijn hd beamer bekeken en echt walgelijk mooi beeld! :)

Ben dus zelf geen pro, maar weet wel van pro’s (werk geregeld met meerdere) dat zij zo’n cameraatje iets te priechelig vinden. Ze houden meer van stabiliteit en gebruikersgemak. Maar ik ben er heel blij mee en naast de gemakkelijke gui, steek ik hem zo in mijn zak hehe

Succes met je speurtocht

O ja, hele zooitje kostte iets van 1400 euri

En dat was ik vergeten; zo'n klein monster is ook nog eens 3ccd, maar dat vindt je tijdens het googlen vast ook wel :)

Het grote punt met HD op mini DV tapes blijft de compressie.

Een resolutie van 720*576 pixels voor SD (standaard definitie of wel miniDV)
tegen 1440x1080 pixels voor HDV

Dit is de dubbele resolutie, en het moet in de zelfde datastroom worden gepast als SD. Hiervoor wordt MPEG2 compressie gebruikt. Dit is dezelfde compressie die voor DVD gebruikt wordt. Het nadeel hiervan is dat het niet elk frame (1/25e deel van een seconde) een nieuw beeldje wegschrijft maar beeldjes die een afgeleide zijn van een referentieframe. Om de “zoveel” beeldjes wordt er weer een referentieframe geschreven. Bij nabewerking van HDV kun je tegen de compressie methode oplopen.

Het is op dit moment nog zo dat de HDV camera’s in het algemeen onder slechte lichtomstandigheden een slechter plaatje leveren dan SD. Bij goede lichtomstandigheden echter een vele malen beter plaatje. Je moet ook veel beter opletten of je onderwerp scherpgesteld is want je ziet veel meer op HDV.

De goedkoopste HDV camera op dit moment is er volgens mij een van Sony. Een camera met een CMOS censor. Deze wordt veel gebruikt in fototoestellen. Maar door de verbeterde software nu ook toegepast in videocamera’s(lees o.a. ruisonderdrukking)

Een goed alternatief in SD is bijvoorbeeld de Panasonic NV-GS400 een 3 CCD camera. Een prachtig plaatje maar je moet wel iets meer handmatig instellen wil je het plaatje krijgen dat je zoekt. De automaat is niet super wat mij betreft.

Als je veel meer geld uitgeeft kun je een 3 CCD HDV camera aanschaffen en kun je kiezen of je op SD of HDV wilt opnemen. Je hebt echter wel een grotere en zwaardere camera in dat geval.

Het belangrijkste is eigenlijk waarvoor je hem gebruiken wilt en of je wilt dat alle instellingen automatisch gebeuren of dat je de volledige controle over de camera wilt (kunnen) hebben.

[quote:71888d98b9="WaZoo"]Ik heb net een everio gekocht, een gz-mc500e. Echt een digitaal wonderdingetje; compact, superieure kwaliteit, handzaam en nog een paar duizend leuke (<- lees goede) opties. Neem dat ding ook overal naar toe en met een extra batterij en een 4G kaartje volop ruimte. Ook zit er nog een 5mp camera in op een ander kaartje. Probleem was wel dat de output van de videobestanden op .mod zijn (om alles hoogwaardig op het kaartje te krijgen). Eerst me helemaal het schompes gezocht naar een hoogwaardige conversie en toen mensen mij verwezen naar ffmpeg zakte de moed me een beetje in de schoenen... Maar toen vond ik MpegStreamclip en in mijn digitale wereld schijnt weer het zonnetje! Prachtige conversie (ik las ergens dat het maar 2% kwaliteitsverlies is) en mijn eerste gebrande dvd op mijn hd beamer bekeken en echt walgelijk mooi beeld! :)

Ben dus zelf geen pro, maar weet wel van pro’s (werk geregeld met meerdere) dat zij zo’n cameraatje iets te priechelig vinden. Ze houden meer van stabiliteit en gebruikersgemak. Maar ik ben er heel blij mee en naast de gemakkelijke gui, steek ik hem zo in mijn zak hehe

Succes met je speurtocht

O ja, hele zooitje kostte iets van 1400 euri[/quote:71888d98b9]

Op kieskeurig.nl lees ik zo van die uiteenlopende berichten over dit wondertje betreft beeldkwaliteit. Ongelooflijk… zouden die dan technische problemen hebben of ligt hun verwachting te hoog?
De conversie: inderdaad, ik moet gewoon op de mac normaal met de beelden kunnen werken. Heeft JVC daar dan niet aan gedacht? Of is het ‘pc spul’?

Wat ik heb gevonden (na weken zoeken) is dat jvc een deal heeft gemaakt met een compressie-bedrijf. Dat houdt dus in dat video en audio in een mod file gestopt wordt (meer begrijp ik er niet van). Het gekke is wel dat video in ieder geval mpg2 is, maar sinds mpegsteramclip (freeware!) is dat geen probleem meer. Omzetten duurt net zolang als afspelen en als je dan alles naar dv hebt omgezet kan het zo in imovie etc. Een collega van mij heeft er ook eentje en die rijdt nu een ralley waar hij zijn camera aan het raam heeft 'gezogen' :) Wederom prachtig beeld en elke dag zet hij stukjes op zijn iweb, gewoon 's avonds in het hotel monteren en uploaden maar. De rest bewaard hij gewoon als mod op een data-dvd en zo kan hij een heerlijk weekje racen en filmen. Wat ons betreft dus een geweldige aanvulling op onze macs, behalve die ene kleine omzetting dus.

JVC heeft zelf wel een programma om eea om te zetten, maar dat programma krijg je alleen bij de goedkopere versies van de everio, niet bij deze, vraag me niet waarom… En of dat programma nou beter is vraag ik me af: geschreven voor winbloos en omgezet voor osx, met veel te veel extra’s, beetje hetzelfde verhaal als een brief tiepen in Word :slight_smile:
Het zou me dus niets verbazen dat mensen daar niet zo blij mee zijn

Ik ben wel blij dat die Everio bruikbaar is op de Mac. Kan ik toch bij JVC blijven. Ik ga er ook eens naar kijken.