WEP key invoeren voor Wanadoo Livebox draadloos

Hoi,

Ik heb net een Wanadoo Livebox binnengekregen. Mijn Powerbookje krijgt wel toegang via een netwerkkabel en mijn pc draait ook draadloos. Maar als ik met de Pb draadloos probeer in te loggen, lukt het niet. (g4, 867mhz, 640mb, osx 10.3.9, regelmatig geupdate, dus dat zou geen probleem mogen zijn…)

Ik heb van Wanadoo een kant en klare WEP key meegekregen en voor de pc issie prima. Het is me alleen niet duidelijk waar ik de key moet invullen bij mijn de Pb. Als ik bij de Airport ‘andere’ kies, kan ik de ‘Draadloze beveiliging’ instellen op ‘WEP 40/128-bits-hex’ en ‘Netwerknaam’ op ‘Wanadoo_779c’, maar verder is er alleen ruimte voor een wachtwoord, niet voor de key. Als ik bij het wachtwoord de key invul, krijg ik de melding dat ‘het geselecteerde netwerk gebruik maakt van een controlelijst’ en ‘dat deze computer er niet op voor komt’. Heb het geprobeerd met en zonder ‘$’ ervoor, met of zonder spaties, met of zonder hoofdletters, maakt allemaal niet uit. In oudere versies van OS had je duidelijk een veld waar de key in paste, maar ik zie hem niet…

Wat kan ik doen?!?

Groetjes, Ilanman

Kijk eens hier: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=503753&highlight=livebox#503753 daar staat ook dit: http://home.wanadoo.nl/thirdline_thd/ Daar kan je een Sagem zip openen. Dan krijg je op je bureaublad een mapje met daarin een install paket. Daarmee installeer je de software voor de Sagem stick. Hoop dat het werkt! :wink:

Thanx!

Maar ik wil mijn Pb via de Airport-kaart gebruiken, dus het zip-bestandje voor de stick is, denk ik, niet zo nuttig. Die stick zit in de pc, zodat die ook mee kan praten.

Heb vanochtend ook de helpdesk van Wanadoo gebeld. Die jongen begreep er niks van en zou me laten terugbellen door een collega. Ik ben benieuwd…

Ilan.

Ja, als je de stick in de pc laat, dan moet je voor de mac iets anders verzinnen. Toch ben ik bang dat de airport niet gaat werken. Ik ben trouwens erg benieuwd of de stick via het zip-bestand wel aan de praat is te krijgen op je PB. In dit forum wordt er wel meer over geschreven, maar een echt antwoord is er nog niet. Kan jij het misschien proberen, zodat andere lezers weten waar ze aan toe zijn (kan het zelf niet proberen, omdat ik geen Wanadoo Livebox heb. M'n dochter wel, maar die heeft 9.2.2 en daar werkt draadloos zeker NIET op). :roll:

Bovendien, als het niet lukt via airport, dan kan je er een extra stick bij bestellen: http://www.wanadoo.nl/livebox/ [quote:9fe6b5051a]Ben je al in het bezit van de Livebox, maar wil je graag een draadloze verbinding, dan kun je nu één of meerdere draadloze verbindingssets via deze pagina bestellen.[/quote:9fe6b5051a] (Ik lijk wel een Wanadoo-verkoper :sealed: )

Hetzelfde probleem gehad met kennissen.. Na veel gefriemel kwam ik erachter dat het MAC filter aanstond... Gewoon naar de setup van de livebox gaan en even kijken of die aanstaat, als dat zo is gauw uitzetten en draadloos het net op!

Veel succes!

Nick

Via airport of via Sagem stick?

YESSS!!!

Dat is de oplossing! Ik heb idd de MAC filter omgezet en nu ben ik met mijn airportkaartje online!!!

Thanx!!!

Ilanman.

Overigens was ik bezig met het zip-bestandje voor de Sagem stick. Dat werkte niet helemaal;

Installeren was geen punt. Hij detecteerde het netwerk ook (en die van de hele wijk, maar dat kon ik met de airport ook al), maar bij de WEP key kan geen 128-bits hex worden ingevoerd. Een 104-bits WEP die alleen (26) cijfers accepteert kwam nog het meest in de buurt, maar ja, mijn code bevat ook letters. Daar heb je dus nog net helemaal niks aan.
Ben een tijdje op zoek geweest of er geen updates te vinden zijn, maar Sagem drivers zijn sowieso nauwelijks te vinden.

Anyway, gewoon de mac filter uitzetten (welke malloot bedenkt uberhaupt zoiets als een mac-filter? :wink: en gaan!!!

Heeft Wanadoo nog teruggebeld? Kan je ze vertellen hoe het wel moet! :D

Ga ik zeker doen (ALS ze terugbellen..) :-)

Maarruh, ik zit nu wel te twijfelen. Zet je de boel niet helemaal open als je die mac filter uitzet? Ben dat nog even aan het uitzoeken, maar misschien weet iemand dat?

Niet als je een web key hebt, anders moet je die gewoon even instellen... Maar ik dacht dat je er een had toch?

Ja, die heb ik en staat idd nog aan.

Ben met die mac-filter nog wat verder gekomen en hij staat bij mij gewoon weer aan. Het is een lijstje met ethernetadressen van de apparaten die toestemming hebben om van het netwerk gebruik te maken, dus best nuttig. (Ethernet Media Access Control (MAC) adressen). Je kan het op de volgende manier oplossen:

• Ga op de ‘Livebox configuration’ pagina naar ‘Draadloos netwerk’;
  • Klik op de knop ‘Lijst Mac-Filters’;
  • Open vervolgens je systeemprofiel (appeltje -> ‘Over deze Mac’ -> ‘Meer info’);
  • Klik op ‘Netwerk’ en dan ‘Airport’. Daar staat onderaan het rijtje een ‘Ethernet-adres’;
  • Ga terug naar het scherm ‘Livebox configuration’;
  • Vul het ethernet-adres (inclusief dubbele punten) in het vakje achter ‘MAC-adres’;
  • Klik op ‘Toevoegen’;
  • Klik op ‘Now’ (ivm opslaan wijzigingen) en in het volgende scherm nog een keer ‘opslaan’;

Nu is het ethernet adres van je machientje toegevoegd aan de mac-lijst.

• Controleer of de mac-filter geactiveerd staat door weer naar ‘Draadloos netwerk’ te gaan;
  • Achter ‘Mac-adres’ moet ‘geactiveerd’ aangevinkt staan. Zo niet, vink aan en klik op ‘toepassen’;
  • Klik op de knop ‘Lijst Mac-Filters’ om te controleren of bovenaan “Geef op het draadloze netwerk alleen toegang aan PC’s die in de Mac filterlijst geregistreerd zijn.” aangevinkt staat.

Nu moet de draadloze verbinding het doen, terwijl de mac-filter aanstaat!
Althans; de mijne doet het…

Succes… en laat maar weten of het jullie ook lukt!

Groetjes, Ilanman.

en kan je nu ook een airport express als brug (steunzender) erbij hangen, bijv. op een andere etage om het bereik te vergroten of om aan je stereoversterker te hangen?

Geen idee

Ik heb geen AE, maar ik neem aan dat het ook een ethernet-adres heeft dat ingevoerd kan worden. Dan werkt het vast. Op de site van Apple staat dattie ook geschikt is voor WPA en WEP-codering.