Wep wil niet in draadloos OSX / XP netwerk

Dit weekeinde heb ik de draadloze netwerkset gekocht van Sitecom (type WL-517) zodat ik met mijn Ibook (OSX panther) gemakkelijk door heel het huis kan surfen. Het wifi-setje is namelijk een uitbreiding op ons bekabelde WinXp-netwerk (waar ik met m'n ibook goed op kan komen en kan surfen).

Hopsakeetje, stekkertje hier en stekkertje daar…de ibook kwam zonder problemen op het internet via het draadloze netwerk (en ja, ook de windows-bakken bleken het nieuwe apparaat te accepteren). Omdat dit netwerkverkeer echter nog niet beveiligd was wilde ik een WEP-code activeren. En toen ging het mis… Ik krijg nu bij het aanmelden op het aangemaakte wifi-netwerk steeds de melding “Er heeft zich een fout voorgedaan tijden het inloggen op het airport-netwerk”. Grrrr, dit lijkt wel een vage Windows-melding !

Om een aantal van u voor te zijn: ja, ik heb gezocht op 't forum. :wink:

• wachtwoord vooraf laten gaan door dollarteken werkt niet
  • wachtwoord tussen aanhalingstekens werkt ook niet
  • wep werkt zowel niet bij 64 als bij 128 bit encryptie
  • dropdownmenu met verschillende typen wep-wachtwoorden (wep 40/ hex /ascii) schijnt ook niet echt te helpen icm. bovengenoemde ontsnappingstekens…

Zal mijn aaiboekje ooit kunnen surfen zonder dat de bits en bytes open en bloot door het raamXP vliegen ?

Windows XP heeft een optie "automatisch WEP sleutel verkrijgen" of woorden van soortgelijke strekking. Misschien dat je dit aan hebt staan + bijpassende instellingen op het accesspoint?

Het makkelijkst is een vaste WEP key instellen. (WPA, 802.1x en LEAP zijn wel beter maar dat komt misschien later nog wel.) Let op dat hierbij 40 of 64 hetzelfde is, net als 104/128. Om dit goed te laten werken moet je de key ingeven in hexadecimaal. Voor 40/64 bits moet je hierbij precies 10 karakters gebruiken, voor 104/128 niet minder (of meer) dan 26. Die karakters mogen alle cijfers zijn en de letters A - F zijn (hoofd/klein maakt niet uit).

Als je op de Mac een WEP wachtwoord invoert kan dit echter een wachtwoord met alle mogelijke tekens en van willekeurige lengte zijn. Zorg dus dat je voor een hexadecimale WEP key van de juiste lengte kiest. In oudere versies ging dit door er een dollar voor te plakken maar nu kan je dit in een mooi drop-down menuutje kiezen.

Kijk verder voor de zekerheid of je niet per ongeluk ingesteld hebt dat alleen systemen met bepaalde MAC-adressen op het netwerk mogen.

bedankt iljitsch voor de uitleg over het een en ander... het mysterieuze dollarteken is mij nu duidelijk. :wink:

Ik heb mijn ibookje inmiddels draadloos aan mijn windows-kabel-netwerkje geknoopt. Wat ik nu anders heb gedaan dan bij mijn eerste pogingen weet ik niet, maar het werkt. Ok ok, ik heb wel een firmware upgrade gedaan voor het access point en ik heb een airport update uitgevoerd. :slight_smile:

Wat mij opviel was dat ik bij zowel 64bit als 128bit encryptie in OSX dezelfde keuze moest maken (40/128 hex) om op het netwerk te komen. Is OSX zelf slim genoeg om dan te bepalen welke hij moet hebben ? (ben ik namelijk niet gewend, nog denkende vanuit mijn WinXP omgeving)

Verder begon ZoneAlarm op onze Win-bak trots te vermelden dat hij een verbinding van buitenaf geblokt had ! Deze blokkade zorgde ervoor dat ik met mijn panter niet door het raamXp kon sluipen. Na wat zoekwerk in de vele (voor mij vage) opties heb ik een raampje op een kiepstand gezet zodat het pantertje binnen kan komen. Pfff. Wat een gedoe.

Ok ok, nu toch nog een vraag. Ik draai nu 128bit WEP encryptie, maar aangezien dat niet echt veilig schijnt te zijn wil ik graag een stapje verder. Ik kan in het scherm van m’n Accesspoint echter niets vinden dat op WPA of LEAP lijkt. Alleen de MAC-filtering is aanwezig. Mijn vraag is nu of ik WPA of LEAP (wat is leap trouwens?) ook op een andere (softwarematige) manier in te stellen is.

[quote="aaiboek"]Wat mij opviel was dat ik bij zowel 64bit als 128bit encryptie in OSX dezelfde keuze moest maken (40/128 hex) om op het netwerk te komen. Is OSX zelf slim genoeg om dan te bepalen welke hij moet hebben ? (ben ik namelijk niet gewend, nog denkende vanuit mijn WinXP omgeving)/quote]

De Mac ziet makkelijk of het om 64 of 128 gaat omdat in het ene geval het wachtwoord in hex 10 karakters is, in het andere geval 26.

[quote:43d6d25cbe=“aaiboek”]Ok ok, nu toch nog een vraag. Ik draai nu 128bit WEP encryptie, maar aangezien dat niet echt veilig schijnt te zijn wil ik graag een stapje verder. Ik kan in het scherm van m’n Accesspoint echter niets vinden dat op WPA of LEAP lijkt. Alleen de MAC-filtering is aanwezig. Mijn vraag is nu of ik WPA of LEAP (wat is leap trouwens?) ook op een andere (softwarematige) manier in te stellen is.[/quote:43d6d25cbe]

Met 802.1x / LEAP / PEAP en ik geloof ook nog wel 1 of 2 mooie kreten die ik even kwijt ben kan je als het ware inloggen op het accesspoint. Vervolgens wordt de encryptiesleutel automatisch veranderd, waardoor het feit dat WEP niet al te veilig is omzeild wordt. Probleem hiermee is dat je eigenlijk altijd een server nodig hebt die de wachtwoorden controleert. Met het modernere WPA gaat dit allemaal wat makkelijker alleen dan moet je wifi-kaart hier wel speciale support voor hebben, wat eea lastiger maakt onder Windows omdat je daar allemaal verschillende kaartjes hebt.

Als je een van deze opties hebt is dat mooi, maar voor huis-, tuin- en keukengebruik is WEP eventueel aangevuld met een MAC-toegangsbeperking ook prima. In elk geval kunnen de buren dan niet zomaar op je netwerk. Mensen die hier echt tijd in willen steken kunnen deze beveiliging wel doorbreken, dus zorg dat gevoelige zaken wel nog een extra encryptie-laag hebben. Bijvoorbeeld mail ophalen kan meestal met encryptie (SSL) en zet altijd een wachtwoord op je file shares.