wep zyxel

pff dat was me een leuk avondje zeg. ik zit momenteel bij m'n ouders en ik heb fijn m'n nieuwe mbp bij me. twee dagen oud istie en ik ben en dolblij mee. m'n pa is al net zo'n techfreak als ik (ok ik wat meer, maar dat laten we even achterwege).

dus wat doe ik: ik klap 'm fijn open en vraag om de netwerksleutel. deze voer ik in en vervolgens kan ik het netwerk niet op.

mijn ouders hebben een tiscali-abonnement met een zyxel modem. deze heeft al jaren geen firmware upgrade gehad en werkt dus alleen met het ‘dreaded’ wep-gebeuren. ome google vertelde me over dollar- en aanhalingstekens, maar niets wilde baten.

uiteindelijk heb ik gemeld dat een firmware-upgrade niet zo slecht zou zijn, aangezien wpa2 dan ondersteund zou worden. maar helaas is mijn pa niet zo van de firmware upgrades (angsten dat het misloopt, herinneringen uit dos-tijdperken etc).

waar het op neerkomt is dat ‘it just works’ helaas niet opging, apple een modderfiguur slaat en ik echt niet weet hoe ik verbinding moet maken. je kan zeggen dat wep onveilig is en dat die firmware upgrade moet gebeuren, maar ik wil de oorzaak van het probleem even bij de mac houden. deze is voorzien van de laatste upgrades en moet gewoon met wep overweg kunnen.

iemand een idee?

Hallo bagagedrager,

Natuurlijk kan je nieuwste MacBookPro ook met het – inmiddels achterhaalde – WEP overweg.
Heeft je techfreaky pa niet toevallig destijds een MAC-addressfiltering ingesteld?

helaas niet.

Hier het zelfde verhaal, ook een zyxel adsl2 modem en helaas geen verbinding mogelijk zelfs niet zonder enige beveiliging :(

Ik heb bijna alles geprobeerd (nog geen firmware update) maar niks werkt.

Hiervoor wel de nieuwste firmware op de zyxel gedraaid enkelt die is niet goed omdat dan het internet zo’n 10x per dag uitvalt :frowning: dus daarom geen firmware update gedaan.

Ik denk maar dat ik morgen een extra acces pointje ga halen die ik maar koppel aan de zyxel zodat ik wel met me nieuwe macbook wireless kan werken.

Of heb er iemand nog een oplossing die het zelfde heeft gehad ?

kijk even of er ondertussen niet een nieuwere firmware is uitgekomen. het tweakers-forum kan ook helpen met problemen: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1165449

als je toch een accesspointje ernaast zet: thuis werkt het in ieder geval perfect met mijn linksys wrt54g.