Werken over airport (Powerbook > iMac)

Stel: Ik koop een nieuwe iMac, zet deze boven op een kamer en koppel daar mijn externe harde schijf aan met mijn backup. Vervolgens wil ik beneden met mijn Powerbook wat bestanden oproepen en bewerken vanaf mijn backup. Kan ik een Aiport netwerk maken en op deze manier werken? Is dat stabiel en snel genoeg en wat is de maximale afstand tussen twee computers om een Airport netwerk te maken? Iemand ervaring of tips? Tnx! :)

Als je dit zo doet, moeten altijd beide MAC's aanstaan en moet je dat via schermdeling doen.

Je kunt natuurlijk ook een timecapsule kopen en daar een map op zetten, dan is die altijd vanaf andere locaties te benaderen. Tevens makkelijk om voor een powerbook draadloos te back-uppen. (ik zou de eerste keer wel met een LAN kabel doen, gaat sneller). De afstand hangt een beetje van de locatie van de TC af en of er veel beton in het huis is, of bv houtenvloeren. In het laatste geval komt hij overal.

de afstand moet zowieso geen probleem zijn. en ja je kan zeker bestanden uitwisselen want daar staat airport express toch bekend om? je moet dan alleen zorgn dat die externe harde schijf met usb je airport in gaat volgens mij moet je ff kijken bijde specificaties

mijn airport zit beneden in de meterkast en ik zit nu boven dus…
succes! :finderoud:

wat voor situatie heb je nu? heb je al een router / wireless accesspoint of komt alles via een (kabel/dsl)modem binnen die je verbonden hebt met je powerbook? situatie 1: je kan met een imac gewoon op een wireless netwerk inloggen en je kan de data delen via filesharing (system preferences -> sharing). je hebt ip geen aparte aparatuur nodig om te kunnen internetten; beide pc's kan je onafhankelijk van elkaar op internet gebruiken; alleen voor het bereiken van je extra hd op de powerbook betekent dat de imac aan moet staan

2: als je geen router hebt betekent het dat je er 1 moet kopen of je laat de imac als router dienen. je moet dan internetsharing en filesharing aanzetten in het bovengenoemde menu (evt printer etc). dit betekent wel dat je altijd de imac moet aanhebben als je wilt internetten met de powerbook

Je kan er voor kiezen om met de PB via het netwerk de bestanden op de iMac en verbonden schijven op te roepen. Makkelijker is een TimeCapsule of een HD aan een AirPort Express te koppelen. In het laatste geval hoeft de iMac niet aan te staan.

Of bedoelt mooirooid iets over het opzetten tussen een draadloze verbinding tussen 2 Mac's ZONDER tussenkomst van een Airport station? Dat kan namelijk ook. Je maakt op 1 Mac een netwerk aan, draadloos wel te verstaan, en met de andere Mac log je daar op in.

Op de Mac met de externe schijf aangesloten zet je bestandsdeling aan en deel je ook de externe schijf mee. Als alles goed gaat kun je met de eerste Mac alles zien en openen.

[quote:6556a7e505="sypie"]Of bedoelt mooirooid iets over het opzetten tussen een draadloze verbinding tussen 2 Mac's ZONDER tussenkomst van een Airport station? Dat kan namelijk ook. Je maakt op 1 Mac een netwerk aan, draadloos wel te verstaan, en met de andere Mac log je daar op in.

Op de Mac met de externe schijf aangesloten zet je bestandsdeling aan en deel je ook de externe schijf mee. Als alles goed gaat kun je met de eerste Mac alles zien en openen.[/quote:6556a7e505]

Juist, DAT bedoel ik.
Weet iemand in deze situatie iets over stabiliteit, afstand en snelheid?

[quote:65037289f1="Zerk"]...of een HD aan een AirPort Express te koppelen...[/quote:65037289f1] Dat gaat niet werken. De USB poort van een Airport Express is alleen geschikt om te printen.

Het is opgelost, dank voor jullie reacties.

[quote:96eaed18ed="macpro"][quote:96eaed18ed="Zerk"]...of een HD aan een AirPort Express te koppelen...[/quote:96eaed18ed] Dat gaat niet werken. De USB poort van een Airport Express is alleen geschikt om te printen.[/quote:96eaed18ed]

Dat is toch in een update veranderd nadat de TC uitkwam?

Je bent in de war met de Airport Extreme. Daar kunnen wel harde schijven aan en sinds die update waar jij naar verwijst werkt TimeMachine backup ook met de Airport Extreme. Maar de Airport Express blijft beperkt tot het gebruik van een printer op de USB poort. Het enige waar je die USB poort ook nog voor kunt gebruiken is het opladen van andere apparaten, zoals een iPod of PDA of...

Ah, ik lette niet op. Excuses!