Ik begin erover na te denken om over te stappen van Yosemite naar El Capitan.
Heeft er iemand reeds ervaring mee dat Aperture 3.6(laatste versie) nog werkt onder El Capitan:?:
Zo zou ik al mijn foto’s niet moeten invoeren in de Foto app welke ik nog wat ruw vind.
Meningen hierover zijn ook welkom.
helaas werkt Aperture niet meer,
Foto’s stelt wat bewerkings mogelijkheden betreft helemaal niets voor. Is zelfs zeer knullig te noemen.
Wat Apple heeft bezield om Aperture en iPhoto door Foto’s te vervangen mag Joost weten (als die het al weet -
Zelfs vele malen slechter dan iPhoto dat ook niet meer werkt dus.
Als je echt je foto’s wilt “ontwikkelen” dan kan ik DXO aanraden.
Daarin zitten heel veel toestellen plus lenzen alsook iPhone .
Aperture vertoont ook problemen bij mij. Requiescat in pace… Na alle jaren trouwe dienst. Ik heb foto’s een kans gegeven maar het is veel te gelimiteerd. Ik gebruik nu Lightroom. Het beheren van foto’s is wat wennen, maar qua bewerkingsmogelijkheden raak ik heel goed uit de voeten!
Dank voor de snelle reactie.
Ik vreesde er al voor. Zal zeker de voorgestelde apps eens bestuderen.
Wat Apple bezielt de laatste tijd???
Bij mij wekt Aperture prima. Ik weet niet wat de verschillen zijn met jullie en welke problemen jullie ervaren, maar ik merk geen verschil na de upgrade naar El Capitan.
Net als Thomas, geen probleem.
Idem Brandgoose en Thomas, geen enkel probleem met Aperture onder “El Capitan”
Ook hier geen problemen. Heb alleen de indruk dat het importeren van een foto in een plug-in een stuk langzamer verloopt
meer en meer goed nieuws, zou ik het dan toch aandurven mijn foto collectie niet over te zetten:?:
en gewoon met Aperture verder te werken in El Capitan
Toch wel uitermate vreemd dat ik bij programma symbool een soort verbodsbord zie.
En het programma niet is op te starten.
Ben benieuwd hoe het mogelijk is dat bij sommigen het wel werkt terwijl Apple zelf overigens aangeeft dat Aperture niet onder El Capitan werkt.
Nu ben ik enthousiast over dit OS en werk al heel lang met DXO.
Maar als je afhankelijk bent van Aperture dan zou ik zeker zorgen dat je terug kan. Dus goede backup maken voor het geval dat het niet werkt.
Ook bij mij werkt Aperture prima onder El Capitan.
Waar geeft Apple aan dat het niet werkt?
Is mij niet bekend, dan had ik niet de upgrade gedaan.
Ik heb inmiddels ook mijn bibliotheek eens gerepareerd en nu werkt het programma ook opnieuw. De vraag is alleen voor hoelang? Ik ben Lightroom verder aan het doorlichten om in de toekomst over te stappen als de support volledig wegvalt!
Dat is dus al onzin, zoals hierboven uitgelegd. Apple heeft gezegd Aperture niet meer te zullen verkopen, en geen updates meer uit te brengen. Maar zoals zoveel verouderde software zal het gewoon blijven werken onder nieuwe versies van het besturingssysteem.
[quote=ronald url=http://www.onemorething.nl/community/topic/werkt-aperture-nog-onder-el-capitan/#post-2892303 time=1445005397]Foto’s stelt wat bewerkings mogelijkheden betreft helemaal niets voor. Is zelfs zeer knullig te noemen.
Wat Apple heeft bezield om Aperture en iPhoto door Foto’s te vervangen mag Joost weten (als die het al weet -
Zelfs vele malen slechter dan iPhoto dat ook niet meer werkt dus.[/quote]
Je hebt duidelijk de bewerkingsmogelijkheden van Photos en iPhoto niet vergeleken. Photos gaat een stuk verder dan iPhoto, en komt dichter in de buurt van wat Aperture kan.
Heb zojuist geüpdatet naar El Capitan. Vol goede hoop Aperture geopend, en het werkte
Op het eerste zicht niets aan de hand:lol:
Vandaag kon ik update voor Aperture downloaden.
Ruim 500mb.
Dit kon tot voor kort niet , server werd steeds niet gevonden.
Maar nu update is gedownload en geinstalleerd werkt tot mijn verbazing aperture wel weer. Ik heb een aperture icon met stopbord en nu weer een Perture icoon en zoaar , erop klikken en Aperture werkt !
Overigens hier op OMT melding dat Aperture niet meer is
Na El Capitan geïnstalleerd te hebben bleek dat de grote foto’s bij Split View overbelicht te voorschijn kwamen, terwijl de kleine foto’s in de brouwers er normaal uitzagen. Zodra ik de grote overbelichte foto wilde bewerken werden de kleine oorspronkelijke foto’s donker.
Wanneer ik een foto wilde exporteren, moest ik eerst de bewerkte foto via mail, aan de bovenzijde van de bewerkte foto, eerst toetsen of het geëxporteerd kon worden. Heel omslachtig en een vreselijke ergernis.
Daarom maakte ik een afspraak met Apple in de grote winkel in het Hirsch gebouw aan het Leidseplein/Gartmanplantsoen te Amsterdam.
Daar heb ik het probleem zeer duidelijk gemaakt aan de Genius medewerkers. Vijf jaar foto’s naar de knoppen. Ik was echt heel boos.
Het heeft even geduurd maar plotsklaps blijkt Aperture als in het verleden te werken. Langzamer maar het werkt.
Het bleek dat Apple reeds twee jaar geleden iedereen een mail had gestuurd met de boodschap dat er geen updates voor Apperture zou plaatsvinden en de gebruikers werd geadviseerd om over te gaan op[ Lightroom van Adobe.
Volgens mij is de reden dat ze met Foto zijn begonnen en met Apperture zijn gestopt, is dat de markt van de smartphones vele vele malen groter is dan de gebruikers van Aperture. Iedereen maakt foto’s met de smartphones, selfies, en verbetert de gemaakte foto’s op een simpele manier.
De gebruikers van Aperture als doelgroep zijn niet meer interessant. Maar het Aperture doet het nu toch nog. Toch denken aan Lightroom !