Werkt Garageband onder een iMac G3?

Ik heb nu een iMac DV waar Garageband niet op draait. Ik ben van plan een 500mHz iMac G3 te kopen met 384MB. Zou hier Garageband opkunnen? (600Mhz min. voor Garageband)

Nee dus, en al zou het kunnen, het grote probleem van garageband is dat het zo ontzettend langzaam is. En dat is dus op een G5. Ik zou je echt aanraden om een ander programma te gebruiken, of iets hoger te upgraden.

ik heb garageband wel op mijn iMac 400 dv se draaien, geen problemen

Garageband doet het best op een G3tje. Let wel op wat je doet en zorg er voor dat je iMac voldoende geheugen heeft. Dat geheugen is best belangrijk want GB belast het systeem inderdaad heel zwaar. Wordt er dan ook nog flink geswapt naar de HD dan wordt het allemaal niet zo fijn meer. Traag om precies te zijn. Let op dat je niet te veel software instrumenten tegelijk gebruikt want die vergen gigantische rekenkracht en dan gaat die G3 snel op de knieen. GB meldt dan dat het systeem te traag is. Blijf je dan wachten dan lukt het uiteindelijk wel een compositie door te rekenen waarna deze wel gewoon afspeelt en goed naar iTunes is te exporteren. Teveel softwareinstrumenten tegelijk in actie betekend veel 'renderen' van muziek en dus heb je een snelle computer nodig. Zelf heb ik een G4 800 met 640 MB (iBook G4) tegen een G3 450 met 384 MB (iMac DV+) aan het werk gezet met GB. Blijkt dat de G4 beter presteerd maar dat ook de G3 gewoon slomer maar wel werkbaar is.

Kortom: een iMac G3 met veel geheugen zorgt er voor dat je best behoorlijk met Garageband aan de slag kan. Je hebt alleen iets meer geduld nodig en zal iets minder softwareinstrumenten moeten gebruiken. Voor het spelen met de meegeleverde loops is er geen enkele beperking…

Dit zegt Apple zelf..:System Requirements: Macintosh computer with a PowerPC G3, G4 or G5 processor 600MHz G3 or faster required for GarageBand

G4 or faster required for GarageBand software instruments
733MHz G4 or faster required for iDVD
256MB of physical RAM
Mac OS X v10.2.6 or later (Mac OS X… :apple:

Die systeemeisen deden mij ook twijfelen (iMac DV 500, 640MB), maar het antwoord van Verheij legt het exact uit zoals het is. Hij doet het behoorlijk zolang je maar oppast met de softwareinstrumenten.

And I love Garageband! Ook mijn zoon is met zijn iMacje helemaal los op garageband, vooral met de koppeling van zijn digitale piano via MIDI, echt te gek!

Zelfs op een G3.

Dus zoals ik het hier bekijk dan is het pure vekoop politiek dat op de doos staat van iLife '04 :D

Indien je Mac te traag wordt, kun je je compositie eerst renderen naar iTunes en vervolgens de file terug inladen in Garageband (drag & drop). Om een audiofile af te spelen heeft garageband veel minder rekenkracht nodig dan met instrumenten te werken. Op deze manier, beetje omslachtig, kun je toch nog tracks toevoegen om je nummer af te werken.