Werkwijze gezocht (PHP)

Idee: website met gepersonaliseerde beelden

Bij ons intern aanwezig:

• Server met daarop grafische module draaiend (afbeeldingen-generator)
  • HTML-kennis (gevorderd)
  • Mac/PC met bijbehorende software

Wat moet er gebeuren:
Bij het openen van de pagina willen we de bezoeker vragen zijn voornaam, achternaam, geslacht en e-mailadres in te vullen. Deze gegevens zouden (tijdelijk) moeten worden opgeslagen (cookie?) i.v.m. het genereren van de afbeeldingen op onze server.

Deze gegevens moeten worden verstuurd naar een e-mailadres en bovendien worden doorgestuurd naar onze afbeeldingen-generator. Deze generator maakt afbeeldingen met daarin de voor- en/of achternaam van de bezoeker en laat deze in de pagina’s zien.

Ook moet er op een aantal pagina’s teksten gepersonaliseerd worden. Bijvoorbeeld als aanhef: “Geachte heer Jansen” en daaronder een standaardtekst.

Vraag:
Wie helpt mij op weg? Met PHP heb ik (vrijwel) nog niet gewerkt.
Met HTML ben ik echter wel zeer gevorderd en kan ik mij probleemloos mee redden.

Dat is nog een heel stukje script wat je moet gaan maken :)

Om te beginnen zou ik de gegevens die je wilt onthouden opslaan in een sessie, dan kun je de naam op elke gewenste pagina aanroepen en er eventueel een afbeelding mee genereren.

Het in laten vullen van de gegevens zal geen probleem voor je zijn, dat kan met een simpel HTML formulier. Voor het in een sessie zetten ervan heb je inderdaad PHP nodig.

Een voorbeeldscript kan zijn:

<PHP

if($_POST[‘naam’]){

$_SESSION[‘naam’] = $_POST[‘naam’]

}else{
print(“Je bent vergeten een veld in te vullen.”);
}

?>

In het if/else loopje zou je dan alle velden die ingevuld moeten worden aan kunnen roepen en in de sessie kunnen zetten. Kijk voor de grap ook eens op www.phphulp.nl of op www.phpfreakz.nl, daar vind je in het forum veel voorbeelden die je een eind opweg kunnen helpen. Met het maken van afbeeldingen van PHP heb ik overigens geen ervaring, maar ik weet wel dat PHP daar de nodige functies voor heeft…

Ik wil je wel helpen, moet je alleen wel AIM hebben zodat we kunnen chatten, het is inderdaad niet zo heel moeilijk als het allemaal klinkt, eventueel sessies of cookies kan allebei voor het opslaan, mischien zelfs een database erbij, dat plaatjes genereren met naam erop doe ik ook al best vaak dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

Mijn AIM staat in me profiel.

Ik zou er idd een database bij gebruiken waar je misschien ook het IP en tijdstip in opslaat. Wie weet kan je daar in de toekomst nog iets mee ?

Suc6!

Mijn tip is: ga gewoon aan de slag, het is lastig om de eerste stap te zetten met php maar het is de enige manier om het echt te leren want op internet vind je vaak toch niet precies wat je zoekt in voorbeeld scripts.

[quote:c218330f30="DarkRaverNL"]Ik wil je wel helpen, moet je alleen wel AIM hebben zodat we kunnen chatten, het is inderdaad niet zo heel moeilijk als het allemaal klinkt, eventueel sessies of cookies kan allebei voor het opslaan, mischien zelfs een database erbij, dat plaatjes genereren met naam erop doe ik ook al best vaak dus dat moet niet zo'n probleem zijn.

Mijn AIM staat in me profiel.[/quote:c218330f30]

Ik ga even regelen dat de AIM-poort in onze router wordt opengezet.
Wanneer ben je meestal beschikbaar voor hulp?

Uhh meestal na 1200 a 1500 uur, dan ben ik wel uit school en heb ik tijd, als me vader er niet achter zit :P

Ik ben bijna wel altijd online alleen Away, dus je kan je bericth achter laten zodat ik je terug kan IMen :slight_smile: