Western Digital schijf finaal naar de KL**e, doet niks meer.

Beste mede maccers,

Eergisteren is mijn 6 dagen oude (beter gezegd nieuwe) 80 gig schijf (8mb cache versie) van Western Digital compleet gesneuveld.

Ik zal even de situatie uitleggen; schijf zat in een USB 2.0 extern kastje en diende als extra opslag ruimte voor me PB. De schijf is nog meer +/- 8 a 10 keer aan de mijn PB gehangen en gebruikt. Omdat ik heel veel foto’s op cd had staan leek het me handiger die op de schijf te zetten, zoekt lekker makkelijk. Zo had ik ook ongeveer 10 gig aan materiaal even “geparkeerd” op die schijf om mijn PB op te ruimen en dan te gaan uitzoeken wat nodig op cd moest worden gezet.

Wat is nu het probleem?
Ik wil eergisteren (23-06-04) me externe kastje weer aan me mac koppelen om te beginnen met mijn 10 gig uit te zoeken om te back-uppen. Zet de powerknop om en hoor de harde schijf helemaal niet “op spinnen” dus draaien. Ik denk misschien komt het door het voetbal en steek toch de USB stekker in me PB. Maar er gebeurt niks. Om een lang verhaal kort te houden, de schijf is kompleet dood. Hij wil niet meer draaien, zelfs niet bij mijn dealer waar die vandaan komt.

Mijn dealer bellen naar Western Digital in Nederland, wat blijkt schijf kan zonder probleem geruild worden tegen een nieuwe (garantie regeling) maar wat blijkt nog meer…
Zij willen en kunnen en mogen geen data recovery uitvoeren onder garantie, dat valt namelijk helemaal niet onder de garantie. Belachelijk, het is immers een 6 dagen oude schijf.
Ik kan data recovery laten doen door een bedrijf met wie ze samen werken. Kosten: 150 euro onderzoekskosten en dan een prijs vanaf 750, oplopend tot 2500 euro om data te laten terughalen. En dit alles wordt niet betaald door WD, maar moet ik als consument gewoon betalen.

Mijn vraag, wat vinden jullie hier van? Weet iemand een andere oplossing om mijn data terug te krijgen (dus geen diskwarrior want de schijf draait dus niet eens!) en mag Western Digital mij zo iets flikken, al staat als je achteraf de garantie bepaling op internet leest er inderdaad dat ze geen garantie geven op de aanwezige data.

Wie o wie kan mij verder helpen met deze beroerde kwestie?

Zwaai zwaai

• The Photographer-

(O ja, alles qua installatie is volgens het boekje gedaan, schijf is niet gevallen etc…)

Stuk is ie toch al... maar klop die schijf eens "hard" op tafel? En probeer dan nog eens......

Heeft mij wel eens 3Gb aan documenten terug bezorgd.

Twee keer inderdaad wat harder dan normaal op de tafel geklopt.. maar maakt niks uit.

Ik wil het liever ook niet te ver forceren, ik heb uiteindelijk nu nog recht op een nieuwe. het moet niet zo zijn dat ze straks zeggen “die is op de tafel gegooid” :stuck_out_tongue:

Zeer zeker jammer dat het zo gelopen is, maar ik vind niet dat je Western Digital verantwoordelijk kunt stellen voor de data die je op een schijf van hun merk zet. Niet alleen wordt het dan financieel te duur voor zo'n bedrijf. Daarnaast heeft het bedrijf na verkoop weinig meer te maken met de schijf. Alles wat erop gezet wordt is van jou. Je kunt het bedrijf alleen verantwoordelijk stellen voor een productiefout die ze gemaakt hebben.

Verder begrijp ik je reactie volkomen, het is inderdaad heel erg balen als je plotseling je data kwijt bent. Ik heb hier thuis ook een schijf die enige tijd niets meer deed, en dat terwijl ik hem op dat moment nog heel hard nodig had. Gelukkig is hij een week of twee daarna weer gaan lopen.

Probeer Card Services. Ik vond hem duur, maar nu ik jouw prijzen heb gezien is het een schijntje.

Heb je wel alle andere storingen uitgesloten? Voeding, stekkers, schakelaars, zekeringen? In dezelfde reeks handelingen als Sig voorstelt: zet de schijf aan en draai 'm met een ruk rechts of linksom. Als niet de motor gewoon stuk is, maar de kop blijft 'plakken' kun je m zo misshien loskrijgen. Ook al in een andere mac gehangen (intern)? Alles proberen voordat je 'm wegbrengt.

Wellicht kan je de data van je PB hardesschijf terughalen? daar is vast een tooltje voor. Die dode schijf kan je denk ik vergeten, tenzij hij inderdaad ineens weer gaat werken. Maar aangezien je de 'even schudden' truc al gedaan hebt vrees ik van niet.

WD kan je denk ik niet aansprakelijk stellen als de voorwaarden (achteraf) duidelijk zijn. Je krijgt een vervangende schijf en op zich valt het bedrag voor herstel van de data mij ook nog mee. Dat is geen makkelijke klus die elke pc-boer kaan doen. Het is alleen wel even slikken die €/$ die je moet lappen. Als de data echt belaangrijk is zal je wel moeten vrees ik. Een aantal cd-r merken hebben wel een soort datareecovery garantie bij een defect, maar dat is iets anders. Heb je een rechtsbijstandverzekering o.i.d die kan helpen?

In ieder geval sterkte gewenst, want dit geldt voor velen als dè nachtmerrie.

• Wijze les: wees voortaan paranoia met belangrijke zaken :expressionless: Helaas heb ik dit in het verleden geleerd op de universiteit: HD’s crashen en cd’s blijken fouten te bevatten. Ik heb mensen zien huilen :cry: omdat maanden werk verloren ging door een kapotte disk(ette). Mijn scriptie waar ik een flinke berg tijd in heb zitten staat nu dan ook op diverse opslagmedia, deze zijn fysiek en geografisch gescheiden en worden dagelijks gebackuped.

Kan je hem openen zonder garantie zegels te breken? Als je schijf helemaal niet spint (geen stroom krijgt) kan het probleem nog wel een aan de voeding liggen. In het kastje zit gewoon een ATA-IDE schijf die je best even in een andere desktop mac kan drukken. Als hij het dan nog niet doet is de schijf zelf kapot, en daar kun je zelf weinig aan doen.

Succes

Zeer ernstige zaak,

Zoiets hebben wij ook gehad de schijf was 1 jaar oud en het leespootje was afgebroken en heeft de schijf totaal vernield. Aangezien er werk op stond van meer dan 2 maanden en wij toen niet zo slim waren om het zaakje te backen was alles weg. De schijf opgestuurd naar een Noors bedrijf schijnt de beste ter wereld te zijn. Niets maar dan ook niets terug tevinden.

Wij dus terug naar Maxtor (in dit geval) u krijgt een nieuwe schijf maar de 1500 gulden die wij aan de rescue operatie hadden uigeven was voor onze kosten. Lees de kleine letters in de bijgeleverde brief van de hd’s maar alles is uitgesloten!!!

Goed maar zoals al eerder vermeld moet er eerst vastgesteld worden wat de oorzaak is, als het de aan spanning ligt dan heb je nog een goede kans op het terughalen van data. Dan is het een kwestie van de onderzoekskosten + een nieuwe hd.

In ieder geval veel geluk