What the F*CK???? (Kernel trap)

Ik start mijn computer op, doe mijn post en ga ff weg. Fijn zo'n screensaver, maar als ik mijn muis beweeg verschijnt er dit: Unresolved kernel trap(cpu 1): 0x700 - Program DAR=Oxe262c00..... ....waiting for remote debugger connection. lOKernalDebugger:: :nul lRodHandler no debugger divice bla bla bla zie foto. [i:a9ffc41aac](eeeeh hoe voeg ik een foto toe?)[/i:a9ffc41aac] Zoiets kan toch niet met een :apple: G4? En ik maar altijd pronken met de stabiliteit van Mac!!! :evil: Iemand die hiermee bekend is?

[quote:4cc677d02b="Jochen"]Zoiets kan toch niet met een :apple: G4? En ik maar altijd pronken met de stabiliteit van Mac!!! :evil: [/quote:4cc677d02b]

Zoals je het zegt, klinkt het alsof je je systeem nog nooit een onderhoudsbeurt hebt gegeven of een reparatieprogramma hebt gebruikt… Is dat zo? Nou dan is het misschien vervelend om te horen, dat de Mac misschien in het begin een hele poos stabiel is, maar dat niet blijft zonder af en toe wat onderhoud te plegen…

Om hier niet zoals zovaak door meerdere Mac-gebruikers gedaan is (ook door mij), een uitgebreid verhaal te houden over wat je wel of niet kunt doen om je Mac in top-conditie te houden, zou je kunnen zoeken op onderhoud ofzo. Anders wil ik of anderen je gerust wat tips geven. Succes!

Thanks! :D Ik heb inderdaad alleen maar Disk Utility gebruikt, in de hoop dat dit iets zou veranderen. Zojuist heb ik MacJanitor gedownload. Want ik wist niet dat de Mac zichzelf onderhoud wanneer je hem lang laat aanstaan!

[quote:43c71b4685="Jochen"]....[i:43c71b4685](eeeeh hoe voeg ik een foto toe?)[/i:43c71b4685][/quote:43c71b4685]

Hiero!
:wink:

[quote:26dabf4988="Jochen"]Ik heb inderdaad alleen maar Disk Utility gebruikt, in de hoop dat dit iets zou veranderen. Zojuist heb ik MacJanitor gedownload. Want ik wist niet dat de Mac zichzelf onderhoud wanneer je hem lang laat aanstaan![/quote:26dabf4988]

Het onderhoud van Unix is maar zeer beperkt. Alleen je daily-, weekly- en montly- crons worden 's nachts weggegooid. MacJanitor doet dit werkje voor je. Verder kun je met DiskUtility je permissies herstellen. Ikzelf gebruik Macaroni, die zorgt er automatisch volledig op de achtergrond voor dat de crons en de permissies regelmatig verwijdert/hersteld worden, echt handig. Jaguar Cache Cleaner kan dit ook automatisch, ze kosten alleen beide wel een klein beetje geld, maar zijn gratis uit te proberen. Je kunt ook een programmaatje als Cocktail gebruiken, die kan nog meer dan alleen crons en permissies (Jaguar Cache Cleaner overigens ook) en je hebt Onyx ook en wellicht nog een paar andere. Deze programmaatje zijn gratis, maar je moet zelf wel steeds de opdrachten uitvoeren. Cocktail is overigens donationware, dus kun je als je wilt betalen.

Bovenstaande is overigens minimaal onderhoud. Om echt een goed draaiende Mac te krijgen en te houden heb ik een paar programma’s die zeeeeer de moeite waard zijn.

Absolute nummer 1 is DiskWarrior 3. Dit programma zorgt ervoor dat je directory helemaal fris is, zodat alle gegevens over je systeem kloppen en je systeem weet waar alles staat, hoe groot alles is, wat alles precies is, etc. DiskWarrior heeft mij al vele malen een herinstallatie bespaard en was in staat dingen te repareren die Drive 10 en Norton DiskDoctor niet voor elkaar kregen.
Absolute nummer 2 is Drive 10 en straks komt de grote broer van Drive 10: TechTool Pro 4 uit. TechTool Pro 4 kan je hardware controleren, kan de boel defragmenteren en zal nog een aantal functies krijgen. Drive 10 kan ook de hardware controleren en defragmenteren, maar heeft minder mogelijkheden dan TechTool Pro 4 straks. Beide programma’s zijn uitgebreider dan DiskWarrior, vooral vanwege de defragmentatie mogelijkheid en hardware controle. Toch is DiskWarrior het beste reparatieprogramma voor de Mac aangezien het (vreemde) problemen kan verhelpen, die andere reparatieprogramma’s niet gerepareerd krijgen. (Overigens loopt er op dit moment een actie: bij de aanschaf van Drive 10, krijg je TechTool Pro 4 gratis, zodra het uitkomt)

Wat ikzelf verder een enorme aanrader vind, is het aanzetten van Journaling File System. Wanneer je dat aan hebt staan, kan de stroom uitvallen enzovoort, maar je Mac start gewoon vrolijk op, alsof er niets aan de hand is (natuurlijk als er weer stroom is :wink: ). Het is een soort geheugen, dat alle wijzigingen en posities van files vastlegt, zodat je systeem het na een stroomuitval of crash weer net zo snel terugvindt. Hierdoor hoeft je systeem niet helemaal gecontroleerd te worden na een crash of stroomuitval en dat scheelt bovendien in opstarttijd. Veel mensen zijn bang voor vertraging van het systeem door het aanzetten van JFS, maar dat valt reuze mee. Je moet wel heel veel doen, wil je er iets van merken.
Ook zijn er mensen die problemen ondervinden na het aanzetten van JFS, waarschijnlijk heeft dit te maken met het niet helemaal in orde zijn van het systeem voor het aanzetten van JFS, want ik (en met mij meerdere Mac-gebruikers) heb(ben) nog helemaal geen problemen gehad met JFS. Voordat je JFS aanzet, moet je systeem dus in topconditie zijn (DiskWarrior 3 !)en ook defragmentatie is handig, want na het aanzetten van JFS, moet het eerst weer uit, anders kun je het niet defragmenteren. :roll:

Thanks!!! :D Dit verhaal moet ik even bestuderen, Drive 10 lijkt me inderdaad geen slechte koop. Diskwarrior is dat alleen voor OSX 1.2 en hoger? Ik heb 10.1.5. Al eerder had ik enkele problemen vooral in de finder met de meest simpele handelingen zoals een naam geven aan een nieuwe map o.i.d. Ik neem aan dat deze ongein ook met het onderhouden van mijn G4 als sneeuw voor de zon gaat verdwijnen? Ik houd je op de hoogte 8)

DiskWarrior 3 is inderdaad alleen voor 10.2.1 (of 10.2.2) en hoger, dan zou je DiskWarrior 2.1 kunnen proberen, maar daar is Mac OS 9 als opstartschijf voor nodig...

Maarrrrr, wanneer je DiskWarrior 3 aanschaft, krijg je daar gratis 2.1 ook bij en die kun je gewoon vanaf de OpstartCD starten!

Is Jaguar (10.2) trouwens niets voor je? Werkt vele malen beter dan 10.1, ik heb nog geen seconde spijt gehad en ik gebruik 10.2 al heel wat secondes :wink:

Je geeft aan dat Diskwarrior 2.1 voor OS9 is, dus wanneer ik 9 onder X draai heb ik daar dan wel iets aan? 10.2 Hmmm.... Ja... ik denk wel dat dat iets voor mij is, 10.3 is al bijna uit! Dat er in 10.2 meer leuke features zitten is mij duidelijk, maar is deze ook meer stabiel of wat zijn echt duidelijk de verbeteringen?

DiskWarrior 2.1 was al de beste in het repareren van X terwijl het zelf nog draaide onder 9, nu met versie 3 is het native voor X en ietsje uitgebreider. 2.1 is dus perfect om X te repareren!

Mac OS X 10.2 is stabieler dan 10.1. Heel veel dingen zijn geperfectioneerd. Kijk maar eens op de site van Apple naar alle mogelijkheden van 10.2. Ook problemen met bijvoorbeeld het printcenter dat onder 10.1 nogal vaak voorkwam, bij mij iedere keer, is met 10.2 helemaal verholpen. Echt een aanrader.

Wat voor Mac heb je? Je moet wel je firmware upgraden voordat je 10.2 erop zet, anders kun je problemen krijgen. De oude iMac’s kunnen een zwart scherm krijgen en dan moet je naar de dealer, daarom eerst de firmware upgraden. Ik meen dat die upgrade op de installatieCD staat van 10.2 maar je moet hem wel apart eerst installeren.

[quote:6d4aa6d29c="Jochen"]Je geeft aan dat Diskwarrior 2.1 voor OS9 is, dus wanneer ik 9 onder X draai heb ik daar dan wel iets aan?[/quote:6d4aa6d29c]

Wanneer je dus opstart vanaf de OpstartCD met DiskWarrior (daar staat versie 3 en versie 2.1 op), dan kun je gewoon onder Mac OS 9 je schijf/partitie met Mac OS X repareren.

Ik heb een G4 2x1Ghz 512MB. Problemen met het printcenter heb ik niet gehad, behalve dan dat ik op enkele drivers heb moeten wachten, enkele apparaten werkte alleen onder OS9. Ik denk dat ik dus beter eerst warrior kan aanschaffen en aan de Sint een upgrade vraag, of andersom?

[i:7033c68999] Mijn :apple: lacht nu wel meer naar me sinds ik hem niet meer heb uitgezet! [/i:7033c68999]

[quote:60c843ba6f="Jochen"]en aan de Sint een upgrade vraag, of andersom?[/i][/quote:60c843ba6f]

Ik neem aan dat je de upgrade naar TechTool Pro 4 bedoelt? Als Sint straks inkopen gaat doen, dan kun je niet meer van die actie gebruikmaken, dus dan wordt het $ 99 voor Pro 4, in plaats van nu $ 69,95 voor Drive 10 EN TechTool Pro 4…

Maar DiskWarrior zou ik zeker voor gaan! :roll: Succes!

Ik bedoelde eigenlijk de upgrade naar Jaguar, omdat ik verder niet echt problemen heb met 10.1.5 en ik denk de problemen die ik had, dat deze te maken hadden met het onderhoud van mijn Mac! En jij Warrior op #1 zet. dacht ik eerst warrior dan 2.0 en dan eeeh.... later TechTool, moet de Sint maar wat dieper zijn zak in :P

[i:39780c979d]Binnenkort komt 10.3 uit![/i:39780c979d]

Aah, de upgrade naar 10.2, ja da's geen verkeerde keuze, maar zoals je zelf zegt, 10.3 komt bijna uit, dus als je toch nog wacht tot Sinterklaas :wink: met 10.2, dan kun je net zo goed 10.3 aan de Sint vragen. Of wellicht is 10.2 dan goedkoper voor de Sint... :wink:

Ik heb nu 2.8 geinstaleerd en DiskWarrior. Ik heb er iedere seconde spijt van gehad! Suitcase fonts conficteren met mijn system fonts. het inloggen duurt te lang en mijn help werkt niet, het start op maar knalt er meteen weer uit. Maar als ik warrior opstart zie ik al meteen: "Directory cannot be rebuilt because this is the startup disk." Wat heb ik dan aan warrior? "130.705 of 409.074 items are i=out of order (32%) ai ai ai .... :cry:

:? [i:98c3c68faf]leek leker leekst[/i:98c3c68faf] :frowning:

Apple heeft een soort 'beveiliging' ingebouwd. Je kunt de opstartschijf in principe niet repareren, is ook niet zo veilig. Je kunt bijvoorbeeld de opstartschijf ook niet met Schijfhulpprogramma repareren. Start daarom op vanaf CD.

DiskWarrior moet je ook opstarten vanaf de CD, dan doet het programma het wel. Drive 10 doet dit ook, evenals TechTool Deluxe en TechTool Pro.

DiskWarrior kan wel een graph maken van de opstartschijf, heb je veel fouten? Denk het wel… :?

Het zou dus normaal de bedoeling zijn dat ik vanaf de Warrior cd zou kunnen opstarten en dat ik dan toch die "32% out of order" zou kunnen herstellen? Helaas het opstarten vanaf CD werkt niet. (programma is in indonesie gekocht!)

Ja, dat zou werken.

Je hebt het in Indonesië gekocht? Heb je wel een normale CD? Origineel? Je zou met BootCD een bootable CD kunnen branden en daar DiskWarrior op installeren. De CD draait enorm traag, maar BootCD is dan ook nog niet versie 1.0, maar werkt wel prima. Je moet erg veel geduld hebben met opstarten van een gebrande CD met BootCD, maar het werkt!

Heb je 2 partities? Dan kun je (als je een systeem op je andere partitie hebt, of installeert) daar DiskWarrior 3 op installeren en dan van die partitie opstarten… Werkt 10 keer sneller dan vanaf gebrande CD met BootCD!

Had ik maar meerdere partities, helaas is dit niet zo. Misschien een keer alles schoon installeren, alhoewel ik niet weet wat dit inhoud. Een BootCD... hmmm dit ga ik even uitproberen....

Het wordt vrij eenvoudig uitgelegd hoe je zo'n CD kunt maken. Je moet DiskWarrior hebben geĂŻnstalleerd op je harde schijf en tijdens het samenstellen van de BootCD, moet je DiskWarrior selecteren, alles wijst zich vanzelf.

Bij het opstarten vanaf de CD krijg je een scherm waar je je naam en wachtwoord in moet voeren. Vul als naam: root in en als wachtwoord: bootcd

Nogmaals, het opstarten duurt enorm lang (dat heeft te maken met de beta van BootCD), maar je wachten zal beloond worden. In de Dock zul je DiskWarrior vinden, die je aan kunt klikken. Als DiskWarrior klaar is, kun je beter niet op Details klikken, je krijgt dan de welbekende strandbal en ik weet niet zeker of hij er weer uit komt… De originele CD van DiskWarrior heeft dit niet.

Succes!