WhatsApp iCloud herstel niet mogelijk - 50 euro voor tip

Ik heb een nieuwe iPhone met IOS 14, mijn oude toestel gaat niet meer aan namelijk…
Nu heb ik standaard whatsapp opslaan in mijn iCloud aan staan, zo vindt whatsapp ook een media van 10.7GB van 24-05-2021 om te herstellen. Als ik vervolgens op herstel klik download hij maar 13.7MB en geeft die vervolgens de melding dat het herstel is mislukt…
Ik heb alles geprobeerd, zoals iCloud login en uit, software update, whatsapp vele malen verwijderd, maar niks werkt.
De afbeeldingen in WhatsApp zijn enorm belangrijk voor mij en ik wil dit dan ook heel graag opgelost hebben.
Vandaar geef ik graag een tip van 50 euro voor degene die mij helpt dit probleem op te lossen en mijn media te herstellen via whatsapp!!

Wellicht dat iemand mij kan helpen, dat zou ik enorm waarderen!

Ik hoor het heel graag!

Volgens mij is het voor Whatsapp back-ups belangrijk dat de iOS versie van je nieuwe toestel gelijk is aan dat van je back-up. Of in ieder geval niet ouder.

Oftewel: zie te achterhalen welke iOS versie je oude iPhone draaide en match je nieuwe iPhone hiermee.

Wanneer ging je iPhone stuk? Als dat bijvoorbeeld gisteren was, dan heeft hij hoogstwaarschijnlijk de laatste versie (als je automatisch nieuwe updates aan had staan).

Het kan zijn dat je nieuwe iPhone al even in een verpakking heeft gezeten in een warenhuis na productie - met mogelijk iOS 14.0 nog of 14.1 of 14.2 enz) en een upgrade nodig heeft om te matchen.

Tot welke iOS je nieuwe iPhone dan idealiter zou moeten upgraden is dus afhankelijk van welke iOS je oude iPhone draaide. Misschien kan je dit nog wel zien in iCloud via apparaatbeheer.

Maar misschien maakt het niet uit en is een nieuwere iOS op je nieuwe iPhone sowieso voldoende voor Whatsapp.

Heb je onderstaande stappen al ondernomen?

Can’t restore a backup

If you’re unable to restore an iCloud backup:

• Verify you’re attempting to restore data from the same phone number and iCloud account that the backup was created on.
  • Verify there’s enough space on your iPhone to restore the backup. You need to have at least 2.05 times the space available in your iCloud account and on your phone than the actual size of your backup.
  • If the backup was created using iCloud Drive, you’ll only be able to restore that backup on an iPhone with iOS 9 or later.
  • If you’ve turned on iCloud Drive for any device using your Apple ID, you won’t be able to restore data on your iPhone unless it has iOS 9 or later.
  • Attempt the restoration from a different network. Preferably the network you connect to the most.
  • Turn iCloud Drive off and back on. Go to iPhone Settings > tap your name > iCloud > turn iCloud Drive off and on.
  • Sign out of iCloud and restart your iPhone by turning it off and on. Then, sign back in to iCloud and try the restore again.

Je kunt de backup alleen terugzetten als het telefoonnummer van de nieuwe telefoon hetzelfde is als je oude telefoonnummer. Daarnaast moet je met dezelfde Apple ID zijn ingelogd in iCloud. Tot slot moet er voldoende ruimte zijn op je nieuwe iPhone voor de restore. Dit moet volgens WhatsApp 2,05x de grootte zijn van de backup-grootte ( dus is je backup 1GB groot, dan moet je op je nieuwe iPhone minimaal 2,05 GB vrij hebben).

Bij problemen kun je iCloud uitschakelen, je telefoon herstarten, iCloud weer inschakelen en nogmaals proberen om vanuit WhatsApp de basckup terug te zetten.

Een andere mogelijkheid is om de backup van je oude iPhone te maken via iTunes op je Mac, en deze weer op de nieuwe iPhone terug te zetten. Zo omzeil je iCloud. Helaas bestaat iTunes niet meer in zijn originele vorm, maar via de Finder kan het dan ook (volg de stappen “op je Mac”):

Lukt het dan nóg niet, om je chats te restoren, kun je ook een andere - omslachtige - weg bewandelen:
Je kan in WhatsApp op je oude iPhone chats exporteren, inclusief media (dit moet je wel apart aanvinken). Dit moet je dan wel PER CHAT doen. Je krijgt dan een download link gemaild. Hoewel nergens te vinden is hoe en óf je deze weer kan importeren in WhatsApp, ben je dan in ieder geval geen enkele chat en/of afbeelding kwijt.

Tot slot zijn er diverse shareware apps te vinden op het internet, die je kunnen helpen om chats weer te downloaden vanuit iCloud, maar van dit soort apps ben ik persoonlijk geen fan.

Hmmm… het oude toestel gaat niet meer aan. Dan hoop ik dat je een reservekopie van je oude toestel hebt. Wanneer je die terugzet op je nieuwe toestel staat Whatsapp incl alle afbeeldingen er ook weer op.
Tenzij de backup al maanden geleden gemaakt is natuurlijk …