Wi-Fi

Ik heb het volgende probleem. Van de een op het andere moment werkt mijn Wi-Fi niet meer (ik heb een MacBook Air, Lion). In de netwerkstatus staat dat er een probleem is met netwerkinstellingen. Als dit op automatisch staat vindt hij mijn router niet. Dit is vreemd want de overige computers vinden deze zonder problemen. Als ik met mijn Mac naar een ander Wi -Fi punt gaat kan hij wel contact maken met internet. Maar op mijn thuis netwerk kan hij de router niet vinden en die kent hij een standaard IP adres toe (169.254.40.9). De IP4v wordt via DHCP geconfigureerd maar het vernieuwen van de DHCP-lease leidt niet tot verandering van het IPv4 adres. Als ik het handmatig invul dan wordt mijn router wel gevonden (het bolletje van de netwerkstatus wordt groen). Helaas is het probleem dan nog steeds niet over omdat dan de server nog steeds niet kan worden bereikt. Pingen geeft als antwoord "host is down". Zaken als resetten van mijn router heb ik al vele malen gedaan. Het lijkt erop dat hardware het wel doet, immers elders kan ik wel verbinding krijgen, maar dat ergens een instelling niet klopt. Maar welke??

Controleer / vul de volgende adressen :

eigen ip adres op je MAC bijvoorbeeld 192.168.0.10
subnet masker : 255.255.255.0
Router / Gateway (modem adres) : bijvoorbeeld 192.168.0.1

DNS adressen van bijvoorbeeld Google 8.8.8.8 / 8.8.4.4

Met deze instellingen kom je er wel denk ik zo...

Helaas. Wi-Fi, Wi-Fi instellingen en netwerkinstellingen hebben een groen bolletje maar internetaanbieder, internet en server hebben een rood bolletje. Bij netwerkpoort configuratie selecteer ik mijn draadloos netwerk (livebox) waarna hij er erg lang over doet om te verbinden en........uiteindelijk niet verbind. Hij vraagt dan opnieuw naar het WEP wachtwoord en op dat moment veranderen de eerder groene bolletjes van Wi-Fi instellingen en netwerkinstellingen van groen naar rood. Na het invoeren van het WEP wachtwoord probeert hij te verbinden. Na lang wachten geeft hij als antwoord dat het wachtwoord onjuist is of dat de beveiliging onjuist is, of dat de computer b├║iten bereik van het basisstation is ( dit laatste is niet het geval). Ik verander de beveiliging van WEP in WEP 40 /128-bits hex en helaas, ook nu lukt het niet.

Is de Macbook al met een kabeltje aangesloten en werkt dat wel?
Is er ook al getest zonder zonder encryptie (WEP)?

Wat is de reden dat het onveilige WEP protocol gebruikt wordt?

Ik heb 'm getest met en zonder encryptie (geen effect). Kabeltje is lastig want het is een Mac book air (ik zal morgen een kopen). Wat mij opvalt is dat als ik mijn MacBook air automatisch laat zoeken naar de router hij zegt dat hij 'm niet kan vinden en kent hij een eigen IP adres toe. Pas als ik forceer door het handmatig in te voeren krijgt hij wel verbinding met de router maar niet met het internet. Dit was niet zo. Bij mijn andere computers (zowel PC als I-pad/IPhone) hoef ik dit niet handmatig in te vullen en gaat het vanzelf.

Schakel de draadloze verbinding uit
Verwijder uit de lijst van de Voorkeursnetwerken de desbetreffende netwerk.
Klik op pas toe.
Tevens verwijder je uit de sleutelhanger alles wat daar te maken heeft met dat netwerk.
Nu schakel de draadloze verbinding weer in en maak op nieuw contact met dat netwerk.
Successsssssss

Probeer ook eens te testen op een ander draadloos netwerk indien mogelijk.

Hi Wim,

De draadloze netwerk interfaces van Apple reageren soms raar. Ik heb bijvoorbeeld ontdekt in combinatie (van een MBP) met een Draytek accespoint/router dat de MBP eerst luistert naar het land van fabricage en vervolgens vergeet te luisteren naar het land van gebruik. Hierdoor kan de rare situatie ontstaan dat het accesspoint op kanaal 12 of 13 opereert en de MBP zichzelf limiteert tot kanaal 11 en ondanks de uitstekende ontvangst geen verbinding zal maken.
Kortom controleer of het ingestelde kanaal in iedeer geval in de range 1-11 zit.
Succes

Verplaatst naar juiste sub-forum.
Graag opletten waar je een topic plaatst, het levert betere antwoorden op als je een topic direct goed plaatst.