widescreen in IDVD?

Tsja, nu hebben we een widescreen .mov bestand en die wil je dan op een DVDtje zetten. Het gevolg is een samengeperst beeld. Hoe lossen we dat op? Dank luitjes!

Paul :cry:

ik neem aan dat je uitgerekt bedoelt?

Nee... eigenlijk niet..... als je een .mov hebt van een widescreen movie ofzo. Wil daar een DVD van maken dan 'perst' IDVD het samen naar 4:3.... bleeeeeh..... :(

Als ik het goed heb moet je eerst je mov omzetten naar 4/3 formaat via Final Cut en dan branden op DVD. Je kan je film in 16/9 laten als je je monitor kan omzetten naar 4/3, maar meestal kunnen die dat niet

He, je brengt me op ideetjes! Ik heb FCE en heb geprobeerd dat te doen maar kom er niet echt uit hoe....... Is er een mogelijkheid dat we even contact hebben of is het uit te leggen?

Dank!

Paul

Ik stel voor om deze verdieping van FCE en FCP naar het video forum te halen. Daar hoort het thuis. iDVD beheerst alleen 4:3. Er is over 16:9 al het e.e.a. geschreven. Ik heb op dit moment alleen tijd voor videovragen en kan niet alle forums nalopen. Ik ben geen voorstander van het onderhands uitwisselen van tips. Als je een probleem of vraag hebt: a:Zoek of hij niet al uitgebreid besproken is. Dat komt ERG vaak voor! b: Stel je vraag binnen het forum. Dan hebben anderen er ook iets aan. SLC

[quote:c76f096cd8="Steve's lovechild"] Ik ben geen voorstander van het onderhands uitwisselen van tips. SLC[/quote:c76f096cd8]

1. Ben helemaal eens met je ‘video-opmerking’.
    2.Heb gezocht in ‘zoeken’ met de woorden ‘wide-screen’ en ‘16:9’ maar niets gevonden ofschoon het misschien onder een ander zoek-woord wel te vinden is?
  2. Begrijp bovenstaande citaat niet echt: ‘onderhands uitwisselen van tips’ - daar is een forum toch voor? En ontstane relaties?

Als er wordt gevraagd of het mogelijk is 'dat we even contact hebben' is dat volgens mij geen forumbrede vraag maar een PB. En daar ben ik op tegen. Een persoonlijk bedankje of contact buiten het forum is natuurlijk altijd leuk. Maar als er buiten het forum allerlei vragen en antwoorden gaan circuleren, hebben andere gebruikers daar niets aan. En dat is jammer. Bovendien is het vervelend om dingen een paar keer te moeten uitleggen. Misschien een schoolmeester mentaliteit, maar ik wil graag effectief met m'n tijd omgaan. Daarom vraag ik aan anderen die mij een persoonlijk bericht sturen, of ze de vraag publiek willen stellen. Stel je vraag in het video forum en ik zal er uitgebreid op antwoorden. SLC