Na jarenlang intensief gebruik merk ik dat mijn (toen vrij dure) bureaustoel een beetje begint te slijten, dus het zal binnenkort tijd zijn voor een nieuwe. Nu zit ik te twijfelen tussen de aanschaf van een 'gewone' stoel en een kniestoel, zo eentje dus:
ik heb er een paar keer op gezeten en het zit onverwacht heel erg goed. Om er 8 uur op te zitten weet ik het niet... denk dat je op den duur toch een leuning gaat missen.
Je hebt door de stoel een zogenaamde actieve zit en je rug gaat automatisch goed hol staan.
@MacBjorn: Mijn onderarmen rusten gewoon op het werkblad, ik 'gebruik' de leuning van mijn huidige stoel eigenlijk nooit. Ik heb nu een vrij grote werktafel, maar wil straks een nog grotere (minstens een meter breed) zodat ik in elk geval voldoende ruimte voor en rondom het toetsenbord heb.
@Marloez: ha ha, we hebben hier zelfs een bidstoel in huis staan (heeft Trabant geërfd) maar daar wil je echt niet op zitten, vreselijk. Zelfs de katten hebben er al genoeg van.
@QriZ24: Acht uur is erg lang, maar ik zit er ook niet continue achter; ik moet sowieso elke dag minstens een uur, anderhalf uur fysiek bezig zijn, anders voel ik me niet lekker.
@Sally: die Move heb ik ook al gezien, ja. Doe je veel tikwerk, of is het afwisselender?
Ik kan er wel lang in dezelfde houding op zitten maar het ding nodigt uit om een beetje te wiebelen en jezelf overeind te houden.
Leunen doe ik ook alleen op het bureau.
[quote:64908e05da="sally"]Ik kan er wel lang in dezelfde houding op zitten maar het ding nodigt uit om een beetje te wiebelen en jezelf overeind te houden.[/quote:64908e05da]
Maar dat is juist goed, toch? Moet je er ook echt je bekken voor kantelen, zodat je rug vanzelf rechter wordt, alsof je op een paard zit. (is dit duidelijk? Beetje moeilijk uitleggen.)
Het nadeel is dat onze maatschappij helemaal is ingesteld op de hele dag zittend werk verrichten, terwijl ons lijf wat dat betreft nog in de oertijd zit en gewoon een beetje over de savanne wil wandelen.
Ja, bekken wiebelen (stokke move)
De poot staat op een soort schotel (er is wel ook een stabiel recht-op stand) waardoor je geneigd bent om voorwaarts te wiebelen.
Voor ander werk (schilderen aan een ezel bijvoorbeeld)
is het mooi dat er bijna mee kan ‘staanzitten’
Als je er een probeert, moet je wel zeker zijn dat de laagste stand laag genoeg is (de kleine volwassen maat) in relatie tot de hoogte van je bureaublad.
edit: Die schotel is dus precies anders als die van de wipkip hierboven (nl. met de randen omhoog)
[quote:282836164a="Tom Tippelaar"]Bij zo'n kniestoel gaat je gewicht naar voren dus je lichaam behoeft ook geen steun in de rug.[/quote:282836164a]
Lijkt me een groot voordeel. De leuning van mijn huidige stoel loopt gewoon tot aan de zitting door, en dat zit dus gewoon nooit echt goed omdat mijn achterste te rond is. Echt helemaal rechtop zitten lukt niet, dus ik zak als vanzelf weer in, trek mijn schouders op, et cetera.
[quote:d4c6cb7c3c="HS-L"]alleen zijn ze wel teringduur. je kan er volgens mij een nieuwe mac voor kopen.[/quote:d4c6cb7c3c]
Ja, ze zijn niet goedkoop, daar ben ik inmiddels ook achter! Nou ja, als je er lekkerder mee werkt, verdient het zich weer terug, nietwaar?
Je moet er wel rekening houden dat je in het begin nogal moe kan worden van zo'n stoel. Geen moment rust als je er op zit, zeg maar. Went wel en is uiteindelijk alleen maar goed voor je. Geen verslappende spieren waar je eigenlijk steun nodig hebt.
je kan natuurlijk ook een soort skippy bal nemen, hier mee wordt je ook gedwongen om je bekken te kantelen en je buik en onderrug spieren aan te spannen. zelf vind ik het wel fijn om een rugleuning te hebben, ik heb er zelfs een op mijn fiets :)
Ja, ik hou zeker rekening met een gewenningsperiode, dus een gewone stoel blijft in de buurt. Ik vraag me alleen af of het niet slecht is om de hele tijd zo met je benen gebogen te zitten (ben helaas erfelijk belast waar het spataderen betreft), of beweeg je dan toch nog genoeg?