wie helpt mij??

Ik wil graag een i-book of powerbook aanschaffen maar heb er totaal geen verstand van!! Wat is het verschil eigenlijk??

Ik ben nu in onderhandeling over een G3 i-book met de volgende eigenschappen:
Merk: Apple Ibook Staat: Tweedehands
Snelheid processor: 700 MHz Type processor: G3
Capaciteit harde schijf (GB): 30 GB Intern geheugen (RAM): 256 MB
Schermgrootte: 14 inches Type drive: DVD-ROM
Met besturingssysteem: Firewire, Modem, Geluidskaart, Netwerkkaart, Besturingssysteem, USB

Zou dit een goede zijn?? En voor welke prijs??

Zou heel fijn zijn als iemand me kan helpen!!
Alle tips zijn welkom!! Bedankt alvast!![color=darkred:a223032a4f][/color:a223032a4f]

Beste Lieke,

Wat ga je met je computer doen. Dat is ook essentieel om te weten voordat je kan zeggen of de machine waar je het over hebt geschikt is voor je.

Graag nog wat meer info.

Groet,
Job

Ik wil hem gebruiken voor school...dus photoshop, illustrator etc... zou ook graag internet willen... als ik hem voor 500 euro zou kunnen krijgen en dan er extra geheugen in zet?? is dat een optie??? of kan ik dat dan beter niet doen??? dankje!

Wat wil je precies met de iBook of powerbook gaan doen? En wat is het budget dat je hebt, hoeveel wil je of kun je uitgeven? Dan zal je wat gerichter advies krijgen. Een G3 processor is een vorige generatie. momenteel worden alle iBooks en powerbooks geleverd met een G4, en naar verwachting zullen er binnen 6 maanden (dat is een gok) ook powerbooks met een G5 komen. De iBooks zijn onlangs geupgrade naar G4. De verscillen tussen powerbooks en iBooks zijn niet echt groot meer. Powerbooks zijn met een groetr scherm te verkrijgen, hebben een betere videokaart, en zijn in zijn algemeenheid meer voor de professionle werled, alhoewel een iBook daar ook goed voor is. Geef eerst eens antwoord op de vragen: wat wil je ermee doen en hoeveel wil je uitgeven.

Als je wil gaan Photoshoppen en Illustratoren zou ik zeker kijken naar een G4 processor. De G3 is op zich niet slecht, maar voor het zwaardere werk (beeld bewerken) komt hij toch echt te kort. Je zou ook een iMac met flatpanel kunnen overwegen. Dat zijn echt mooie machines alleen niet portable. Als je perse een portable nodig hebt zou ik toch zeker een iBook G4 of een PowerBook (met minimaal 733 Mhz processor) overwegen omdat je er dan nog zeker een paar jaar mee voort kunt.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Groet,
Job

Je zal met die iBook geen snelheidsmonster hebben, extra geheugen is wel aan te raden; zeker wanneer je met P-shop met flinke bestanden wilt gaan werken. Wanneer mensen het hebben over "het schiet te kort" dan gaat het voornamelijk over de snelheid waarmee e.e.a. gaat. Als er extra geheugen inzit dan kan je 'gewoon' P-shop, Illustrator en een internetprogramma open hebben staan en er nog redelijk goed mee werken. Je moet alleen geen A0 P-shop bestanden op 300 DPI willen maken en er vanuitgaan dat alles super soepel loopt.

Wanneer je geld afzet tegen snelheid dan is zoals altijd meer is beter is duurder.
Aan te raden is om een paar uurtjes de kans krijgen om te stoeien met de machine die je wilt kopen, dan kan je iets beter inschatten of het iets is voor je.

[quote:5d31d083e4="liekezonnenberg"]Ik wil hem gebruiken voor school...dus photoshop, illustrator etc... zou ook graag internet willen... als ik hem voor 500 euro zou kunnen krijgen en dan er extra geheugen in zet?? is dat een optie??? of kan ik dat dan beter niet doen??? dankje![/quote:5d31d083e4]

Dag Lieke,
Allereerst welkom op OSX.nl

Ik neem aan dat je op het Grafisch Lyceum zit of op een kunstakademie. Dat wil zeggen dat je inderdaad meer uit een computer zal moeten halen dan een gewone thuisgebruiker zou doen. Photoshop, Illustrator en Indesign vreten RAM geheugen en vergen erg veel van de machine waar ze op draaien.
De iBook die jij wil overkopen is absoluut niet geschikt voor hetgeen waar jij 'm voor wil gebruiken.

Wil je perse een laptop? De iBook is een machine die meer is gericht op de thuisgebruiker. De Powerbook is een laptop die wat zwaarder uitgerust is als de iBook en is daarom beter geschikt voor de (grafische) professional. Tegenwoordig zijn beide modellen uitgerust met een G4 processor. De Powerbook is zelfs te verkrijgen met een 17 inch scherm.Voor jou is een G4 processor absoluut het minimum. Het RAM geheugen moet voor jou minimaal 640 MB zijn, lieste zelfs 1 Gigabyte.

Wanneer het gemak van een laptop (mobiel zijn) voor jou geen vereiste is dan zou ik overwegen om een iMac G5 of een eMac te kopen. Over de eMac heb ik nu mijn twijfels daar het verschil tussen de iMac en de eMac groter is geworden in het voordeel van de iMac.
De eMac zie je veel op scholen en het is zeer zeker een puike machine. Hij is erg scherp geprijst (zo rond de 800/900 euro en is vele malen beter als de iBook die jij op het oog hebt. Mijn advies is om die iBook [b:5d31d083e4]niet[/b:5d31d083e4] te kopen.
De iMac is duurder maar daar zit een G5 processor in. En die is weer een heel stuk rapper dan de G4 die in de eMac, iBooks en de Powerbooks zit. Bovendien is de nieuwe iMac zeer fraai om te zien en zit er minimaal een 17 inch tft-scherm in. Zo heb je genoeg ruimte om in te werken aangezien Photoshop en Illustrator zoveel palletjes hebben. Ook hiervoor geldt weer dat je minimaal 640 MB aan RAM geheugen in je computer moet hebben, liever nog 1 gigabyte.