Wie is door GTST geswitcht?

Vorige week was ik ziek en verveelde ik me. Ik zapte tussen de belspelletjes en telsell reclames door en bleef af en toe hangen bij "Goede Tijden Slechte Tijden". Een paar keer was er een iMac (G4!) en een iBook in beeld. De iBook was zelfs minutenlang prominent in beeld en er werd door de acteur echt mee gewerkt.

Toen vroeg ik me af: heeft Apple er nou iets aan die sluikreclame?
Er staat op deze site vaak kritiek op het PR-beleid van Apple. Apple maakt (behalve in de bushokjes, voor de iPod) nauwelijks reclame. Apple is nooit te zien in de ster-blokken op radio of TV en slechts af en toe zie ik een advertentie in kranten of tijdschriften. De enige vorm van reclame die Apple bij mijn weten doet, is de gratis levering van computers (en sponsoring?) van GTST.

Ik heb nog nooit gehoord dat mensen een Apple hebben gekocht, omdat ze dezelfde computer als Jef en Robert willen hebben. Niet op deze site en niet in mijn omgeving.
Als GTST (toch een van de meest bekeken programma’s van Nederland) vol zit met Apple’s, dan zou je toch verwachten dat je ooit een uitspraak opvangt als: “Waar kun je die witte computers uit GTST kopen?”

Dus de vraag: zijn er op deze site mensen die door GTST zijn overgehaald om een mac te kopen? Of kennen jullie ze?

misschien werkt gtst wel tegen, ze weten de soap is nep, dus zullen die dingen ook niet echte computers zijn. ze maken niet eens geluid :evil:

daan.

De vraag "zijn er op deze site mensen die door GTST zijn overgehaald om een mac te kopen?" is veel te concreet mijns inziens. Dit zal namelijk nagenoeg niet voorkomen echter ik denk dat het wel degelijk effect heeft. Dit zal wel in samenwerking moeten met overige PR. Zodat mensen onbewust de verbanden gaan leggen tussen GTST en Apples. Een voorbeeld: een kennis heeft een Apple. De gene die dat ziet kan het misschien een zorg zijn maar als hij/zij een tijdje later precies datzelfde witte pareltje bij GTST ziet en dat dag in dag uit zal men bekend worden met het merk Apple of in ieder geval het uiterlijk (een zeer sterk punt van Apple).

Tevens kan je het misschien vergelijken met een mooie vrouw bij een auto. Er zijn wat dit betreft al meerdere wetenschappelijke onderzoeken geweest. Hierbij zijn er 2 groepen. De ene 1) moet een auto beschrijven waar een mooie vrouw bij staat (zo naakt mogelijk:) en de andere 2) puur de auto. Hierbij omschreef groep 1 de auto positiever en waren eerder geneigd deze te kopen dan controle groep 2).
Nou wil ik niet gelijk Jef of Robert vergelijken met een bloedmooie dame maar GTST bootst de ‘werkelijkheid’ na en mensen projecteren gedrag graag, zeker bij bekende/mooie/intelligente (etc.) mensen.

Ik vind het wel handige reclame voor Apple.. Het wordt net niet al TE duidelijk in de serie gegooid (zoals die irritante Pringles) en verder raakt iedereen gewend aan het beeld van Mac's... 8) Maar ik weet niet of de Apple verkopen nu echt gigantisch gegroeid zijn... Misschien dat een paar die-hard fans zijn geswitchd, maar verder.. :roll: Is meer goedkope sluikreclame dan een echte boost voor de verkopen :)

(Ze zijn trouwens langzaam de iMac G4’s aan het verwisselen voor G5’s… :o :wink: )

Ik heb er alleen een BLOEDHEKEL aan wanneer je ZIET dat ze achter een Mac zitten maar je HOORT de systeemgeluiden van Windows! :sealed: :nietblij:

[quote:5331b650a7="MacBjorn"]Ik heb er alleen een BLOEDHEKEL aan wanneer je ZIET dat ze achter een Mac zitten maar je HOORT de systeemgeluiden van Windows! :sealed: :nietblij:[/quote:5331b650a7]

ja, haha! dat merkte ik ookal op…als er bijvoorbeeld een mailtje binnenkomt, maar dit kan natuurlijk ook komen door entourage he ;).

De eerste iMac G5 hebben ze trouwens al, deze staat op Robert’s bureau ;).

Apple moet er zwaar voor betalen om hun computers in beeld te hebben. Deze non-spot advertisment is een van de manieren voor de commerciele omroepen om dit soort series te kunnen maken. Het is dus geen sluik reclame. Zelf als je een Apple in een film ziet moeten ze daarvoor betalen. Het is dus gewoon een manier om te adverteren.

[quote:a0422c472f="Jrn"]Het is dus gewoon een manier om te adverteren.[/quote:a0422c472f] Ik ging er al niet vanuit dat Endemol op hun knieën bij Apple was komen smeken om alstublieft een paar macjes te kunnen lenen. Wat ik dus eigenlijk wil weten: kan Apple NL hun geld niet beter inzetten? Volgens mij hoeven ze van GTST publiek geen explosieve verkoopcijfers te verwachten.

Reclame is er niet alleen maar om direct de verkoop te verhogen (speelt wel meee natuurlijk) Naams bekendheid is ook een manier van reclame maken. Hoe meer mensen je product kennen, hoe meer je zal verkopen op de langere termijn. GTST heeft een enorme bereik en als je daar als Apple je mooie producten kan "verkopen" leverd dat op den duur dus meer geld op. Hetzelfde geld voor die Pringles bussen trouwens, bijna iedereen weet wat dat is en ze hebben nauwelijks commercials gemaakt.

Het heet "product placement", en Apple is er al lang behoorlijk actief in: http://www.brandchannel.com/start1.asp?fa_id=251 Ook aardig te lezen: http://www.businessweek.com/1998/25/b3583062.htm Enzovoort...

[quote:c59ef422d6="Jrn"]Hetzelfde geld voor die Pringles bussen trouwens, bijna iedereen weet wat dat is en ze hebben nauwelijks commercials gemaakt.[/quote:c59ef422d6]

Naja, nauwelijks :stuck_out_tongue: Er is een tijd geweest dat we bestoken werd met die VERSCHRIKKELIJK irritante reclame’s van Pringles :evil: :x :x

Ik denk dat Apple betere naamsbekendheid kan krijgen in series, die wel waarde toevoegen aan het televisiesysteem, goed gemaakt zijn en ook nog goed bekeken worden zoals Meiden van de Wit ofzo…

Die PowerBook die Carrie in Sex and the City gebruikte was trouwens een voorbeeld van goede (zoals Oppie het noemde :lol: ) Product Placement… Weet niet of het 100% bedacht was door Apple maar het was goed en slim… 8)

Ik weet niet of het nog steeds zo is maar een paar jaar geleden was Endemol een bijna mac only bedrijf, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

voor zover ik me kan herrineren waren er altijd apple's te vinden bij GTST. Ik kijk nu al tijd niet meer. Maar ik kan me nog goed herrineren toen ik op het grafisch lyceum begon in 1993 dat we toen al grappen maakte over dat we graag bij A & A wilde werken.

Bij ons hier in België kom je ze ook steeds meer en meer tegen op tv. Bijvoorbeeld in Wittekerke en Hallo België. Ik vind het wel fijn :) Het is wel niet dat dat mij overhaald heeft om te switchen

Toen ik zag dat ze in GTST Macs gebruikten ben ik gelijk op Windows overgestapt. ;)

zijn er dan Belgen die onder invloed van de afleveringen van Het Eiland een mac zijn gaan kopen?

Pfff, ik ben blij dat die sluikreclame in GTST te zien is, de gemiddelde kijker hiervan zal de Mac niet opvallen :lol: Voor mij mag het markt aandeel van Apple zo blijven als het is, is beter zo!!!

nu ik zelf maccer ben valt het me eigenlijk pas op....

[quote:65c23213fc="Oppie"]Het heet "product placement", en Apple is er al lang behoorlijk actief in: http://www.brandchannel.com/start1.asp?fa_id=251 Ook aardig te lezen: http://www.businessweek.com/1998/25/b3583062.htm Enzovoort...[/quote:65c23213fc]

Ik kan me nog wel een product - REplacement herinneren van Joep vh Hek: Buckler. Replaced door… ja wat eigenlijk?

Zeg waar hebben jullie het over? wat is dat GTST? is dat een spelletje of zo waarmee je een iMac kunt winnen :evil:

.