Wie kan me helpen met realbasic codes?

niemand een oplossing? :(

Maak bijvoorbeeld 2 knoppen: één om bold aan te zetten, één om bold uit te zetten In de action van de aan-knop zet je de volgende code:

[code:1:0407bd354e]editfield1.selstart=0 //hiermee zeg je dat het begin van de text-selectie aan het begin van het invoerveld komt
editfield1.sellengt=len(editfield1.text) //hiermee zorg je dat de lengte van de selectie het hele veld beslaat

// bv bold aan
editfield1.setbold=true //hiermee zet je de waarde ‘bold’ van de selectie van het textveld aan
[/code:1:0407bd354e]

In de action van de uit-knop zet je dit:

[code:1:0407bd354e]editfield1.selstart=0 //hiermee zeg je dat het begin van de text-selectie aan het begin van het invoerveld komt
editfield1.sellengt=len(editfield1.text) //hiermee zorg je dat de lengte van de selectie het hele veld beslaat

// bv bold uit
editfield1.setbold=false //hiermee zet je de waarde ‘bold’ van de selectie van het textveld uit
[/code:1:0407bd354e]

Dit is niet lullig bedoeld maar als je deze code niet snapt is het misschien beter als je eerst leert programmeren i.p.v. dat je hier code-snippets vraagt, en vervolgens niet echt snapt wat er staat, wat het doet, en hoe je het moet gebruiken.

Wat je denk ik het beste kan doen is eerst de basisprincipes van programmeren leren — met andere woorden niet blindelings doen, maar begrijpen wàt je doet. Je zult zien dat als je snapt hoe je programma (in het algemeen) werkt, het veel makkelijker is om te begrijpen wat er gebeurt, en hoe je dus iets gedaan kunt krijgen.

Ik heb nog wel nooit met Real Basic gewerkt, maar het lijkt zo te zien qua syntax heel sterk op Visual Basic, dat ik vroeger wel redelijk wat gebruikt heb, dus net als Jello is het volgende uit m’n hoofd …

Plak dit onder de knop waarmee je de tekst vet wilt maken:

[code:1:8e172c300d]editfield1.selstart=0
editfield1.sellength=len(editfield1.text)

if editfield1.bold=true then
editfield1.setbold=false
else
editfield1.setbold=true
end if[/code:1:8e172c300d]
Grote kans dat dit niet werkt, want zoals ik zeg is het uit m’n hoofd en heb ik nog nooit meer van Real Basic gezien dan wat screenshots, maar als het niet werkt dan zal hem dat denk ik in [i:8e172c300d]editfield1.bold=true[/i:8e172c300d] zitten. Daar moet iets komen te staan dat aangeeft of de tekst vet is of niet; wat dat precies is moet je uit de Real Basic help kunnen halen — begin eens met het tekstvak aan te klikken en dan te kijken of de help je dan informatie over dat tekstvak kan geven. Lees de properties van tekstvakken eens door om te zien of er iets bijzit dat aangeeft of de geselecteerde tekst vet is of niet. Op deze manier kom je erachter wat er allemaal kan, en hoe je dat voor elkaar kan krijgen — zo heb ik mezelf ook Visual Basic geleerd.

Nog een tip:

Download de REALbasic QuickStart.
Hiermee maak je zoals de naam al zegt een snelle start. Ga daarna gewoon eens verder kijken, probeer gewoon wat. Doe gewoon wat je denkt dat goed is, en kijk of het werkt. Pas aan en kijk of het vervolgens werkt enz. enz.
Op deze manier heb ik mezelf REALbasic aangeleerd.

Succes,

Dr. Rengers

PS: op de REAL site staat o.a. een map met voorbeelden.

@ Mac OS X News

Ik wil niet lullig zijn. Maar ik snap je niet echt. Je werkt met REALBasic, dan neem ik aan dat je toch wat kunt programmeren? En zo niet waarom dan alles gaan vragen als je ook in de help of google kunt kijken? Vind dit wel heel lui gedrag van je. En je zegt dat je iets wilt maken als TextEditor, dat heb je toch, wat doe je dan moeilijk.

Volgens mij heb je nog niet eens moeite gedaan om uit te zoeken hoe iets werkt.

iets minder agressief mag ook wel...ik heb net REALbasic leren kennen DUS...

Ok, je bent dus een beginner op programmeer-gebied. Ik raad je dus (zoals Jakko ook al zei) aan om eerst de basics van programmeren onder de knie te krijgen. Dan kan je verdergaan met het schrijven van echte progs. Als je geen goede basis hebt, snap je een hoop code niet, en kan je zelf dus ook geen code veranderen of gebruiken zonder dat er helemaal is uitgelegd waar neer te zetten etc.