Wie kan mijn overhalen om naar Tiger te gaan?

Hallo,

Momenteel werk ik met plezier op een G4 desktop, 1gig ram en 733mhz, met Panther.
Toch hoor ik nog betere verhalen over Tiger.

Wie kan mij overtuigen om over te gaan op Tiger?

m.a.w. Wat zijn de voordelen van Tiger tegenover Panther?

Graag hoor ik het!

nou, om te beginnen zou je eens zelf wat research kunnen doen... inernet is er niet voor niks he... eerst zoeken, dan pas vragen

maar om antwoord te geven: zoveel mis je niet, spotlight is leuk, maar meer ook niet.
Het word natuurlij keen ander verhaal als er straks Tiger-only progs uitkomen

Ik niet Gisteren Tiger geinstalleerd en plotseling lopen er van allerlei programma's vast.

oa.
Adresboek.
dvd studio pro3 zodra ik een file importeer
Safari natuurlijk (deed dat in 10.3 ook al)

Misschien dat het volgende week met 10.4.1 beter wordt.

performance is verbeterd is miss reden verder is het een persoonlijke keuze

BTW spotlight is niet enkel leuk maar uitermate handig

Qua nieuwe snufjes en uitzicht is er niet zo heeeel veel veranderd, in dat opzicht klopt het wat mr_omvlee zegt.

Maar het interessante nieuwe zit onder de grafische schil. En dat maakt het voor mij en denk ik voor velen wel interessant.

voorbeelden : core image, core video, spotlight, quartz 2d extreme (nog niet enabled)
etc.

Voor mij zeker wel de moeite waard.

ik werk er nu een week mee ofzo en vind het een verbetering t.o.v. Panther. geen grote verbetering, maar het was mij de €90 (onderwijskorting) best waard. spotlight vind ik juist wel echt een verbetering. zoeken gaat sneller. ik ga niet meer zoeken in mappen (ook al heb ik het allemaal best op orde), maar gebruik direct spotlight. daar heb ik dus vaak plezier van, ook al lijkt het geen dramatische verbetering. ik vind het onder Tiger allemaal wat vlotter lopen. automator zie ik tot vandaag het nut niet van. dashboard is geinig en als de widgets ontwikkeld gaan worden zal dit steeds functioneler worden. dashboard mist snelheid. ik kan sneller even naar iTunes gaan dan die widget gebruiken, want dat ding is niet vooruit te branden. safari is behoorlijk sneller, maar ik denk dat je nu die nieuwe versie ook wel kan downloaden. mail is er op vooruit gegaan, ik heb een hekel aan de metalic look.

spotlight is toch erg handig ik gebruik het elke dag. Dashboard is leuk en kan soms ook echt werkelijk handig zijn. Performance is echt verbetert er zijn veel van die kleine verbeteringen door systeem heen.

Met installatie had ik geen enkele probleem, cd erin archive and install, klaar en alles deed het met het verschil dat het nu tiger was. Enigste wat ik moest doen is 3 programmaatjes opnieuw registreren en 2 upgraden.

Susces

zelf merk ik weinig tot geen verschil met panther. Heb het zelf puur voor de heb. Gewoon het nieuwe OS.

Wil je het nieuwste van het nieuwste dan zul je over moeten :wink:

Rini, ondertussen Tiger al aangeschaft? ;)

[quote:a2aa1a3d4a="klaus"]Rini, ondertussen Tiger al aangeschaft? ;)[/quote:a2aa1a3d4a]

laten we het zo zeggen, een backup van een originele dvd :evil:

[quote:20841ebe8b="dirkbouwman"]Hallo,

Momenteel werk ik met plezier op een G4 desktop, 1gig ram en 733mhz, met Panther.
Toch hoor ik nog betere verhalen over Tiger.

Wie kan mij overtuigen om over te gaan op Tiger?

m.a.w. Wat zijn de voordelen van Tiger tegenover Panther?

Graag hoor ik het![/quote:20841ebe8b]

Kijk hier eens:
http://www.macosx.nl/l/?url=http://www.apple.com/nl/macosx/newfeatures/over200.html

[quote:3529482ae7="Rini"][quote:3529482ae7="klaus"]Rini, ondertussen Tiger al aangeschaft? ;)[/quote:3529482ae7]

laten we het zo zeggen, een backup van een originele dvd :evil:[/quote:3529482ae7]

Voor te testen natuurlijk, als het goed loopt koop je uiteindelijk de orginele DVD. Ik bedoel een broek pas je toch ook voor je hem koopt.
Ik zit nog altijd in de testfase :innocent:

Op je vraag: overstappen of niet?

Tiger voelt iets sneller dan zijn voorganger.
Zitten nog wel veel bugs/onhebbelijkheden in die ongetwijfeld opgelost worden.

Praktisch is het misschien beter nog even te wachten tot Tiger en de daarvan afhankelijke prog’s weer een beetje op elkaar zijn afgestemd. Denk bijvoorbeeld aan MijnPostbank die nog steeds niet onder safari werkt en iPhoto die nog weleens onderuit wil gaan. (dat zijn nou eenmaal programma’s die ik veel gebruik).

Automater en dashboard zijn leuk maar voorlopig niet meer dan een gadget. Gegeven de huidige bugs en de genoemde gadgets vindt ik 139 euro nu nog even echt te veel.

Een update schijnt half mei uit te komen. Wellicht is dan een overstap te overwegen. wacht de reacties op het forum daarover maar af zou’k zeggen.

Advies: wacht tot de update 4.1 er is, ik merkte in het begin alles prima, maar de laatste tijd werkt het allemaal wat vaag... Mail die niet goed afsluit, Safari die crasht, als ik een venster vanuit het Dock wil openen duurt het soms een paar sec., waardoor het lijkt alsof de bende vastloopt...

Zitten best veel schoonheidsfoutjes is, en voor de goede orde, ik heb een clean install gedaan.

Zou ik ook doen... overstappen maar nog niet onmiddelijk.

Overhalen ?

Waarom zou je een keuze met gevolgen voor jezelf
laten afhangen van de mening van een ander ?

Om even met de woorden van “the Oracle” uit de Matrix te spreken:
“It;s time for you to make up your own damn mind.”

[quote:61ba2081d3="klaasb"]Gisteren Tiger geinstalleerd en plotseling lopen er van allerlei programma's vast. Misschien dat het volgende week met 10.4.1 beter wordt.[/quote:61ba2081d3]

Wel… ik hoop het voor je maar ik verwacht het niet. Je problemen hebben eerder iets te maken met de vervuilde Panther configuratie die je hebt bijgewerkt naar Tiger. Probeer eens een clean-install voordat je het Mac OS als schuldige aanwijst voor je klachten.

Ik draai ook 10.4: Address Book werkt probleemloos en Safari is nog nooit vastgelopen (onder Panther maar zeer zelden) alleen een klein probleempje met getoonde pdf-bestanden binnen framesets van websites - maar dit zal wel worden aangepakt door Apple in 10.4.1. DVD Studio Pro heb/gebruik ik niet… en al mijn overige primaire en secundaire software werkt vlekkenloos (na het installeren van wat updates van derden.

TIP: raadpleeg altijd versiontracker.com voor de laatste versies van je software voordat je je huidige software opnieuw gaat installeren bovenop je verse Tiger. Kan een hoop gedoe voorkomen.

Mail 2, Spotlight en de nieuwe Finder-functies zijn voor mij al redenen genoeg om mijn Panther te laten inslapen.

Panther was de eerste versie van OSX die daadwerkelijk stabiel genoeg was om te draaien in productieomgevingen. Jaguar was dat ook maar ik heb het gevoel dat Panther voor de overgrote meerderheid de aanleiding is geweest om over te stappen.

Het is nu dus ook niet ‘noodzakelijk’ om Tiger aan te schaffen. Het isw volledig aan jou om te beslissen of je Tiger gaat kopen, daar heb je ons niet voor nodig.

ik heb eerst tiger geinstalleerd op mijn ibookje en alles liep perfect, zelfs veel beter en sneller dan op panther. Dus heb ik tiger ook maar op mijn mini geinstalleerd. Veel betere performance, merkbaar beter airportbereik, sneller en nog een paar leuke extra's zoals spotlight en dashbord... Dus wat mij betreft enkel goede ervaringen totnutoe :D

[quote:604111efb7="btech"]ik heb eerst tiger geinstalleerd op mijn ibookje en alles liep perfect, zelfs veel beter en sneller dan op panther. Dus heb ik tiger ook maar op mijn mini geinstalleerd. Veel betere performance, merkbaar beter airportbereik, sneller en nog een paar leuke extra's zoals spotlight en dashbord... Dus wat mij betreft enkel goede ervaringen totnutoe :D[/quote:604111efb7]

Het is inderdaad iets sneller, heb ik de indruk. En nu is dat dus nog zonder die video core, want ondanks dat die optie er al in zit, staat ze nog uitgeschakeld. In een van de volgende updates gaat die optie aan en wordt OSX nog sneller.

Volgens mij is het welzeker de moeite waard om het aan te schaffen. De zichtbare veranderingen alleen al zijn de moeite waard. Spotlight vind ik super handig en wordt met de dag handiger, ook gezien de verregaande integratie in OSX (Spotlight zoekt niet alleen bestanden, maar zoekt ook in MP3 tags, e-mail, links in Safari, documenten, pdf’s, adressen, agenda, etc.). Dashboard is niet alleen een leuk speeltje, maar kan zeker nuttig zijn als je de goede widgets hebt gekozen. Dashboard is bij mij supersnel, alleen de eerste keer duurt het een seconde of 3 a 4 totdat de info wordt weergegeven. Ook de nieuwe Mail is een hele verbetering, deze zit beter geintegreerd in het systeem. En dat zijn de zichtbare verbeteringen die ik even ‘off the top of my head’ noem.

Als je 't mij vraagt is Tiger zeker de moeite waard! Ik heb een 4 maanden oude Panther bijgewerkt en alles werkt probleemloos.