Wie kent er Freeway?

Vermids ik geen ervaring heb met het bouwen van websites, en dat ik een ontwerper ben, is mijn oog gevallen op Freeway.

Zijn er hier mensen die iets meer weten over dit programma (ervaringen, commentaren, enzv…). Indien er nog alternatieven zijn laat mij dat eveneens weten.

Met dank.

http://www.softpress.com/en/freeway

Ik heb er uitstekende verhalen over gelezen, schijnt een erg goed maar ook simpel programma te zijn.

Mac Format had onlangs een handleiding in het blad en gaf daarbij de ‘lite’ versie weg op CD.

Frans

Hit is inderdaad een van de beste applicaties van dit moment... en zeker voor die prijs...

maar mijn broer kan je daar wel meer over vertellen,
die gebruikt het meer dan ik,
en is ook zo nu en dan op het forum te vinden:

[quote:dded7b48cf=“R_van_Heukelum”]

Met Freeway van Softpress Systems kun je perfecte websites bouwen. Deze jongens begonnen ooit met de knowledgebase voor html voor Quark, maar zijn uiteindelijk voor zichzelf begonnen. De gehele interface is gebaseerd op Quark XPress, zelfs de sneltoetsen.

Freeway was overigens de eerste die OS X native was. Weet je trouwens dat ze de (zoveelste) Macuser award wonnen vorig jaar? Dreamweaver en GoLive liet het achter zich. Het programma is een wysiwyg html-interpretator. Dus je bouwd je site, en geef opdracht tot het omzetten naar html.

Je hoeft geen images om te zetten naar webready formaat, gewoon de high-res importeren. Volledige css ondersteuning, ondersteuning voor drag-and-drop van mp3, video, pdf, text, en wat niet meer; direct vanuit de finder zo op je document. Je hoeft zelfs niet eens een kader te tekenen om het te importeren; wordt voor je gedaan.

Het ondersteund layerd, transparent items, je hebt een pasteboard, wat dacht je van in- en uitzoomen … ? Tientallen functies meer en beter dan in Dreamweaver en GoLive. [/quote:dded7b48cf]

Freeway is echt een waanzinnig pakket. Kan netzoveel als Dreamweaver en Golove, maar is voor de verandering eens echt WYSIWYG. Support is waanzinnig, plugins nog waanzinniger en de prijs het meest waanzinnig. Ben ik een fan - reken maar - al vanaf versie 1!!!!!!!

Enne - het is Mac Only - lekker puh!

Voor mensen die Freeway nog niet goed kennen. Dit is een duidelijk artiekel die handelt over versie 3.0. 8)

http://www.1984-online.com/Macstuff/reviews/freeway3.html

En hier is de Nederlandse en Belgische distributeur van Freeway te vinden:

http://www.noadis.nl/freeway

Ik vind het extreem jammer dat Visual Page niet voor OS-X is uitgebracht. Gemakkelijker dan dat programma bestaat er niet. En je kunt het gratis downloaden bij o.a. tucows.nl. Het is dus tot OS9 en werkt niet zo denderend is native-mode.

Als je net zo lief in OS9 werkt, probeer dit programma dan eens. Als je kennis wat verder rijkt, kunt je je html-scripts (java e.d.) gewoon toevoegen. Een klein beetje html-kennis is natuurlijk altijd vereist.

[quote:658ac21b19="Richard Kruizinga"]Ik vind het extreem jammer dat Visual Page niet voor OS-X is uitgebracht. Gemakkelijker dan dat programma bestaat er niet. En je kunt het gratis downloaden bij o.a. tucows.nl. Het is dus tot OS9 en werkt niet zo denderend is native-mode.

Als je net zo lief in OS9 werkt, probeer dit programma dan eens. Als je kennis wat verder rijkt, kunt je je html-scripts (java e.d.) gewoon toevoegen. Een klein beetje html-kennis is natuurlijk altijd vereist.[/quote:658ac21b19]

Juist, ja.
Maar ben je eens gaan zien naar Freeway, en heb je de 30dagen trial gedownload, dit is zeker een goed (om niet te zeggen beter) alternatief dan Visual Page! En draaid onder 9 en X! En je moet initieel niets van html kennen!!

Is natuurlijk niet gratis, maar voor niets gaat de zon op (zeggen ze bij ons), maar is wel goedkoop! 8)

Ik ben echt onder de indruk van Freeway, mijn broer heeft het thuis op zijn Mac staan, en ik heb er een keertje mee gespeeld... binnen 2 dagen had ik mijn eerste site gemaakt en online staan! En ik weet helemaal niets van websigning af!

Zodra ik de centen heb, koop ik het gelijk!
[tot die tijd op de koffie bij broerlief…]

Vraagje aan DIAMONT: in het verleden heb ik al eens gevraagd of Noadis van plan was ook Freeway te vertalen zoals al eerder gedaan was met RagTime. 'Waarschijnlijk wel' was toen het antwoord. Hoe staan de zaken er nu voor?

Ik weet niet wanneer 'in het verleden' was bij jou, maar ik heb een maand geleden nog contact hierover gehad met Henk Hodiamont van Noadis. Op mijn aanbod om voor hen de vertaling te doen, meldde hij me eigenlijk hetzelfde: Intern hadden ze al een hoop werk gedaan, maar wanneer ze er mee doorgaan? Misschien tijd om Noadis eens wat meer met deze vraag te bestoken? :wink:

Een jaar of 1,5 geleden of zo. Een nederlandstalige release 4 zou wel heel erg geweldig zijn. Op het Freeway forum zijn diversie discussies over wat er wel en niet zou moeten gebeuren aan de volgende release van Freeway, en over het algemeen (wanneer mogenlijk) wordt daaraan voldaan door Softpress. Zelfs de algemeen directeur Richard Logan doet nog wel eens mee aan de discussies. Da's nog eens klantenbinding. Ik zal eens een verzoek om een nederlandse versie plaatsen op het Freeway forum. Wie weet.

Freeway vond ik een beetje erg dreamweaverig over komen. Heel veel Grafisch en maar weinig handmatige brondcode. Ik gebruik nu Webdesign 2.1... werkt prima!

Wat voor voordelen zitten er aan Freeway?

Werk met HTML, XHTML, XML, XSL, CSS en ASP

XSL is sowieso K#T want Safari doet er niets mee en Explorer loopt vast. Mozilla Firebird laat hem als enige goed zien zover ik weet…

Het is een html-interpretator. Het schrijft de volledige code aan de hand van je webpagina-opmaak om het simpel te zeggen.

Daarnaast kun je wel degelijk ‘coderen’. Ik doe dat zelf regelmatig. En het is zooooo simpel. Briljant gaat net te ver, maar Dreamweaver? Not even close.

[quote:8353640a33="dodo"]Freeway vond ik een beetje erg dreamweaverig over komen. Heel veel Grafisch en maar weinig handmatige brondcode. Ik gebruik nu Webdesign 2.1... werkt prima!

Wat voor voordelen zitten er aan Freeway?

Werk met HTML, XHTML, XML, XSL, CSS en ASP

XSL is sowieso K#T want Safari doet er niets mee en Explorer loopt vast. Mozilla Firebird laat hem als enige goed zien zover ik weet…[/quote:8353640a33]

Kan je met je programma native bestanden (.pds, .ai) plaatsen?
En zo ja met behoud van transparantie!!!
Kan je in je prog. Teksten plaatsen die naar beeld vertaald wordt en in native freeway-file editeerbaar blijven?

Dit om maar een paar krachtige voordelen op te noemen en er zijn er véél meer.
Aan je reactie te horen heb je de 30 dagen trail nog niet getest, ik zou zo zeggen doen! En je zal zelf wel ondervinden hoe krachtig dat programma is. 8)

Volledige transparantieondersteuning, drag-and-drop direct vanuit de finder op je freeway document van mp3's (zelfs direct vanuit iTunes), alle Photoshop formaten, tekstbestanden (ja, blijft bewerkbaar), pdf's, en wat al niet. Volledige CSS ondersteuning, direct FTP.

groot voordeel is bijvoorbeeld ook dat je kunt zoomen. probeer dat eens in GoLive of DreamBeaver.

Download hier een pdf met De Grote Verschillen:

http://homepage.mac.com/r_van_heukelum/Freeway_vs_Other_Two.pdf

dodo, na deze 3 posts zal je wel duidelijk moeten worden dat Freeway wel wat meer te bieden heeft dan wat je denkt. Ik zal zelfs meer zeggen dit programma is uniek in zijn soort, en dit voor een heel democratische prijs! Als programma's als Deamweaver en Golive niet dringend serieus gaan inoveren, zou het wel eens kunnen dat ze op langere termijn de boot gaan missen, ook al staan ze nu zo sterk! 8)

Prijs???

Ik heb Golive 6, Dreamweaver X, Freeway 3.5.6 en Webdesign 2.1. Allemaal volledige versies

Toch deed ik tot voor kort alleen maar websites maken met script editor. Vroeger was het simpletext maar textedit heeft een soort van browseroptie waardoor je hem niet meer kunt editen.

Ik zal dit weekend eens Freeway testen. Het staat al een tijdje ongebruikt op de plank. Heb het destijds alleen gedownload

Ik schreef toch net dat de baas zelf (Richard Logan) ook wel eens meedoet aan de discussies ... Vanmiddag stelde ik de vraag over een eventuele nederlandse versie op het forum, en de man achter Freeway reageerde meteen (samen met zo'n 15 anderen). Ik plak Richard Logans reactie hieronder.

<SNIP>
Dear Richard and All,

Freeway has been localized in a number of languages for each version.
We are now in the midst of finalizing a Panther update of both Freeway Pro and Express and this will appear in French, German, Italian, Spanish and Japanese. We have also added a new language during this latest cycle. Thanks to Fred Kylander…we have a Swedish version as well. Keep your eyes on the website for announcements.

Enjoy Freeway - in whatever language,

Richard Logan

On Thursday, October 2, 2003, at 01:12 pm, Richard van Heukelum wrote:

Is there any chance Freeway 4 (or later) will be multilangual (dutch, german, french and so on)? I’m sure a lot of us would appriciate it.
By the way, how about a sneak preview about what to expect next release.

Richard

<END/SNIP>

Dit zie ik de bazen van Adobe of Macromedia nog niet doen.

Voor wie het moest interreseren.

Vermids ik de maillist van Freeway niet zo handig vondt ben ik op zoek gegaan naar iets anders en heb http://www.freewayforum.com/forum/index.php?sid=6ba71bcac47e77b052a9023ac92f68db dit gevonden! Jawel een Forum!
Net wat ik zocht, en misschien is dit ook iets voor de Freeway-users in deze forum. Wie weet, later misschien een nederlandstalig forum. 8)