Wie kent er nog LinoColor Elite?

Vast heel veel mensen. Maar wie kan mij vertellen met welk witpunt LinoColor Elite werkt? 6500 of 5000?

Auw. Ik werk met LinoColor. Maar dat moet ik ook ff opzoeken.

Hey Woz,

Linocolor werkt in Lab [b:3ff52160f3]D50[/b:3ff52160f3], doch zijn er twee CIE-Lab profielen van Heidelberg (LinoType destijds): CIE-Lab D65 en CIE-Lab D50. Normaal gesproken wordt er in CIE-Lab D50 gewerkt.

Je scanner profielen zijn middels spectrale meting verkregen, evenals je drukprofielen.
Deze zijn gemeten op basis van D50 en hebben dus altijd een oorspong op dat witpunt.

RGB profielen als sRGB en AdobeRGB maken gebruik van D65 witpunt instellingen, doch vanwege perceptuele en/of relatief kleurmetrische rendering zal dat witpunt altijd worden verschaald naar D50 indien je naar Lab converteert.

Erik

[quote:90f0c4f251="Erik"] RGB profielen als sRGB en AdobeRGB maken gebruik van D65 witpunt instellingen, doch vanwege perceptuele en/of relatief kleurmetrische rendering zal dat witpunt altijd worden verschaald naar D50 indien je naar Lab converteert.

Erik[/quote:90f0c4f251]

En wat is dan het idee om de werkruimte te bewaren als Adobe_D50_G22.icc. na dat je je monitot gecalibreerd hebt naar witpunt 5000K en een gamma van 2.2. ?

Jij zegt het, ik denk het. :sealed:

Ik vraag dit omdat ik vermoed dat ik sommige aangeleverde beelden niet goed zie. Ik zie een blauwe waas. Dat zou kunnen komen doordat de beelden in LinoColor lab met een ander witpunt zijn opgeslagen of indertijd door hen zijn omgezet. Maar weer niet als Lino met D50 werkt en ik ook. (Ik heb als RGB Erik’s D50 instelling draaien onder Photoshop en IDCS).

Een uitlegje dan maar?

Goed, ook al wordt binnen een workflow het witpunt meestal mee-verschaald (perceptueel, relatief kleurmetrisch), kan het in uitzonderingen een voordeel hebben om ook je RGB kleurruimte in D50 te hebben, zoals in het uitzonderlijke geval dat je absoluut kleurmetrisch van RGB naar CMYK gaat. Omdat beide profielen op D50 zijn gebaseerd (RGB en CMYK) is de perceptuele verschaling het kleinst, en daardoor in theorie ‘nauwkeuriger’. Het heeft in ieder geval geen nadelen om het te doen.

Hoe minder verschuivingen (al of niet berekend), hoe beter.

@WOZ: Zijn die bestanden CIE-Lab of RGB? Meet in Pshop eens de RGB waarden en CIE-Lab waarden van het witpunt van de afbeelding (heb je uiterst wit in de afbeelding?).

[quote:2ada4004b2]Een uitlegje dan maar? [/quote:2ada4004b2] De beste jongen blijft uitleggen. En wij blijven vragen... :lol:

Heb je nooit zo’n gevoel op laatst:
[img:2ada4004b2]http://www.marcokramer.nl/play/birds.jpeg[/img:2ada4004b2]

Back to business, het zijn lab bestanden. Maar dat zijn ze geworden dmv LinoColor, (!) het waren Adobe RGB 1998 beelden die -volgens mij- prima van kleur waren. Ik zie ze veel te vies/blauw. Ik heb hier thuis helaas geen voorbeeld om even te kijken. Maar over de gehele linie genomen zijn ALLE beelden te blauw en grauw van kleur.