Wie legt mij de 'permissies' uit?

Ik heb dit onderwerp nu al zo vaak voorbij zien komen dat ik er nog maar eens een onderwerpje tegenaan gooi.

[b:4d699ce82c]Welke echte UNIX kenner kan mij uitleggen hoe en waarom het onder OS X zo’n geëikel is met permissies?[/b:4d699ce82c]

Ik zie het herstellen van permissies zeer regelmatig voorbij komen als advies om een trage Apple weer een boost te geven, maar doe het zelf eigenlijk nooit. Nu is mijn iBook van het een op het nadere moment ineens zo traag geworden als dikke stroop (ik moet tijdens het tikken van dit bericht zelfs regelmatig stoppen omdat mijn scherm gewoon een halve regel achter loopt op wat ik tik).

Nu heb ik dat ‘repair permissions’ dus maar eens aangezet en die heeft gewoon bij ELK bestand aan dat het niet in orde is. Ook bestanden waar ik sinds de her-installatie van OS X nooit iets mee gedaan heb. Overigens heeft dit alles tot dusver geen enkel positief effect gehad.

Dus mijn vraag; waardoor raken die permissies steeds verkloot? Waarom gebeurt dat? Wat is het nut van herstellen als het bestand voor het herstellen ook gewoon bruikbaar was? Kortom, ik snap er geen lor van en vind het nut ver te zoeken en snap ook niet dat OS X (verder toch een redelijk OS) hier zo vreselijk mee aan het kutten blijft.

Wie geeft duidelijkheid?

Hoe het komt dat de permissies omvallen weet ik niet. Maar als ze niet goed staan, dan kunnen bepaalde programma's en zelfs het Mac OS, bestanden die nodig zijn om taken uit te voeren niet openen. En dat leidt dan tot allerlei rare problemen die wel of niet vergezeld gaan van foutmeldingen.

Omdat het repareren van permissies een redelijk eenvoudige klus is en in veel gevallen de problemen oplost is dat dus zo’n beetje het eerste wat je uit de trukendoos haalt als je Mac kuren begint te vertonen.

Niet de wetenschappelijke onderbouwing waar je op hoopt, maar gewoon mijn beeld over deze zaak.

Misschien is deze [url=http://www.macosxcocktail.com/]cocktail [/url] wat voor je

Ik weet niet waarom de permissies soms verklooit raken. Wel weet ik dat er onder Linux geen sprake van is. Het is dus volgens mij niet een Unix gerelateerd probleem maar wel een Mac OSX gerelateerd probleem.

Op een Unix systeem hebben alle bestanden bepaalde rechten om er voor te zorgen dat het allemaal goed en veilig draait en dat een gebruiker niet per ongeluk ten onrechte bestanden raadpleegt of weggooit. Als die rechten niet meer goed staan gaat je systeem raar doen of langzaam worden.

Ik heb vrijwel nooit een permissie die verkeerd staat op mijn G5 dual 1.8 met 10.3.3. Sommige mensen krijgen hele lijsten in beeld als ze “repair disk permissions” (herstel volumebevoegdheden) draaien. Maar waarom het bij de één wel en bij de ander niet gebeurt, ik zou het niet weten…

Laat ik ook mijn indruk vertellen. Wanneer mijn zoontje van 5 gebruik wil maken van een spelletje, is het niet de bedoeling dat hij mijn harde schijf in de prullenbak kan zetten. Wanneer iets geinstalleerd wordt door mijn partner, dan graag slechts in haar eigen thuis folder. Wanneer via internet wat gebeurd, dan graag slechts met mijn kennis vooraf en mijn toestemming. Elk bestand is dus beveiligd. Het is voor het systeem duidelijk wiet er wat mee kan.

Permissies is wat je betaalt voor veiligheid en multiuserschap.

Waarom zouden wij dit moeten zien en er last van hebben. Kan MacOSX dat niet zelf, op de achtergrond terwijl ik er geen last van heb? Tuurlijk kan dat, Helaas hebben anderen er dan wel weer last van. Tijdens een systeemintensieve taak graag geen extra onderhoud.

Waarom ze niet gewoon prima blijven zonder reparatie? Geen idee

Ik ben geen UNIX-kenner, maar ik weet wel wat er fout kan gaan. Ik weet in ieder geval van één programma die na installatie de permissies verkloot had: Sharepoints. Wat ik in de gauwigheid heb zien voorbijflitsen bij het herstellen van permissies is dat Sharepoints in een paar regels de '- s - r - w' had geplaatst, terwijl dit '-s -r -w' had moeten zijn.

Het verschil? De spaties. Een programmeerfout (of gewoon een tikfout van de programmeur) van een van de vele gratis of goedkope programmaatjes die her en der te krijgen zijn.

Àls ik al had geweten hoe ik dat met terminal of zo had moeten oplossen, dan had ik het toch nooit gevonden. Blij dat er zoiets als schijfhulpprogramma bestaat.

Toch blijf ik het heel vreemd vinden allemaal... Zojuist eens het logje opgeslagen ([url=http://www.dallau.org/misc/logs/permissions.txt]hiero[/url]) en het is maar liest bijna 3 MB aan meldingen wat er allemaal mis was. 8554 (!!!) keer 'Permissions corrected' maar liefst! En waarom? Geen idee, tot nu toe nog geen programma of bestand tegen gekomen wat niet te openen was of niet wilde starten.

iBook is trouwens nog steeds zo traag als wat, dus ik ga eens rebooten, kijken of dat helpt. :frowning:

Als je echt zoveel fouten hebt en je iBook doet ook nog eens raar dan heb je vast rotzooi geinstalleerd zoals haxies, APE (Konfabulator), Norton Utilities, system hacks zoals theme managers, dock modifiers etc. of enge drivers.

Of is dat allemaal niet het geval?

Volgens mij heb jij echt een probleem iRuben, ik moet af en toe ook wel eens de permissies herstellen, maar dit is echt niet meer normaal.

[quote:41d2c377dd="colpolyp"]Als je echt zoveel fouten hebt en je iBook doet ook nog eens raar dan heb je vast rotzooi geinstalleerd zoals haxies, APE (Konfabulator)...[/quote:41d2c377dd]

Ai… ik heb mijn systeem redelijk ‘schoon’ van onzin weten te houden, maar bij het lezen van ‘APE’ begon mij het angstige gevoel te bekruipen dat dat wel eens de oorzaak kon zijn. Ik moest deze installeren voor iets (weet niet eens meer wat), maar heb daar in het verleden inderaad ook al eens gezeik mee gehad. Ik ga die er maar eens proberen af te flikkeren (als dat nog wil lukken).

Check voor info ook [url]http://bigblueroom.net/osxrepairpermissions.html[/url].

[quote:6697216e51]IF you use this feature of Disk Utility on a Bootable OS X Partition when booted from another disk or partition and the ‘Ignore ownership on this volume.’ of the Ownership & Permissions shown under Get Info for the bootable Partition you want to fix is accidentally checked. Then this utility will happily churn away for tens of minutes wading through the specified disk, spitting out messages that look something like this:

User differs on <some file>, should be 0, owner is 501
Group differs on <some file>, should be 80, group is 99
Owner and group corrected on <some file>

and it will be going through (potentially) Hundreds of Thousands of files. However, since ‘Ignore ownership on this volume.’ was accidentally checked, all that work is for naught.

If you notice, the alleged owner is ‘501’ - the UNIX numeric User ID (UID) for the first OS X user created, while the alleged group is ‘99’ which is the unknown group. Whenever a disk is mounted for which the ownership is ignored, then the volume effectively becomes owned by the user who is logged into the machine, and the group becomes ‘unknown’. When Repair Permissions is run on such a disk - every time it looks up what the permission of a file or directory is your user id (usually ‘501’).[/quote:6697216e51]

Ook al geen unix-kenner, maar wel heel lang als gebruiker in een Mac-netwerk met unix-servers gezeten. Ook daar kwam het regelmatig voor dat ik niet meer de rechten op m'n eigen mappen had, die waren dan van Root. Vaak kon ik ze nog wel leeghalen en omdopen tot spookmap, maar verwijderen kon alleen door de jongens van IT.

Zo, tijdens het typen van bovenstaande mededeling even de bevoegdheden gecontroleerd (was alweer een tijdje geleden)… ik heb er precies 4 die niet kloppen en van die enkele keer dat ik het eerder deed kan ik me niet herinneren dat ik van die grote aantalen heb gezien.
Ik heb het vage vermoeden dat er dus iets fundamenteel niet klopt met jouw System

[quote:9577f2549e="colpolyp"]Ik weet niet waarom de permissies soms verklooit raken. Wel weet ik dat er onder Linux geen sprake van is. Het is dus volgens mij niet een Unix gerelateerd probleem maar wel een Mac OSX gerelateerd probleem.[/quote:9577f2549e] Ik denk dat een heel groot verschil tussen linux en MacOS/X is dat je onder linux vaak als gewone user werkt, en super-user taken via su, sudo of een soortgelijke tool doet, en je onder OS/X vaak als admin-user systeem specifieke systeem taken kan doen. Dan zijn rechten een stuk belangrijker.

Vooral zaken als een suid-bit of een setgid-bit zijn belangrijk voor het draaien van admin tools als een “normale” gebruiker.

Waarom de rechten precies verkloot raken heb ik geen idee van, ik vermoed dat het te maken heeft met het installeren van software packages.

[quote:25bc9f1a99]Misschien is deze cocktail wat voor je [/quote:25bc9f1a99]

In het verlengde van deze topic…sorry…maar, heeft ooit iemand Cocktail met Macaroni vergeleken? En tot een oordeel gekomen?

[quote:c87fcbeafc="colpolyp"]Als je echt zoveel fouten hebt en je iBook doet ook nog eens raar dan heb je vast rotzooi geinstalleerd zoals haxies, APE (Konfabulator), [/quote:c87fcbeafc]

Kan Konfabulator dan zoveel schade aanrichten?

Vind het wel grappig het weer op m’n desktop te zien.
Dit is ook de enige reden dat ik het gekocht hebt :smiley:

M’n systeem, loopt overigens (nog) zonder problemen.

[quote:a99dd314ba="iRuben"]Toch blijf ik het heel vreemd vinden allemaal... Zojuist eens het logje opgeslagen ([url=http://www.dallau.org/misc/logs/permissions.txt]hiero[/url]) en het is maar liest bijna 3 MB aan meldingen wat er allemaal mis was. 8554 (!!!) keer 'Permissions corrected' maar liefst! En waarom? Geen idee, tot nu toe nog geen programma of bestand tegen gekomen wat niet te openen was of niet wilde starten.

iBook is trouwens nog steeds zo traag als wat, dus ik ga eens rebooten, kijken of dat helpt. :-([/quote:a99dd314ba]

Traaghied kan ook het gevolg zijn van cash bestanden … trash deze met bv cocktail …

[quote:5876fb056c="iRuben"]Zojuist eens het logje opgeslagen en het is maar liest bijna 3 MB aan meldingen wat er allemaal mis was. 8554 (!!!) keer 'Permissions corrected' maar liefst! En waarom? Geen idee[/quote:5876fb056c] Zou het niet met al dit [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=20114&highlight=]gegoochel[/url] te maken kunnen hebben?

Voordat ik kort Unix-permissies ga uitleggen, mijn ervaring met 'problemen' met rechten op MacOS X. Ik heb een keer mijn originele gebruiker weggegooid en een nieuwe met dezelfde naam gemaakt. Helaas had die, ondanks hetzelfde naampje, een ander nummertje en dus was hij geen eigenaar van bijvoorbeeld de oude thuismap van de vorige gebruiker.

De vraag kan dus zijn of je inmiddels met een andere admin-gebruiker werkt.

Verder over Unixpermissies (basis):

• Er zijn drie soorten permissies: lezen (r), schrijven (w) en uitvoeren (x),
  • er zijn drie niveau’s van ‘gebruikers’: eigenaar, groep en iedereen,
  • per gebruikersniveau kan voor ieder willekeurig bestand de gebruikersniveau’s worden gezet.
  • de eigenaars en groepen worden normaal getoond via een naam. Vroeger bij unix mocht die maximaal 8 tekens lang zijn, bij Darwin/MacOS X255 tekens,
  • de eigenaars en groepen worden daadwerkelijk bijgehouden met nummers.
  • naast bestanden hebben ook mappen permissies. Het meest verwarrende hier is de 'uitvoer’permissie. Als die er voor jou niet is, mag geof niet kijken of niet schrijven in de map (hoe dat precies zit weet ik nu ff niet).
  • naast ‘normale’ gebruikers zijn er ook gebruikers voor bepaalde programma’s of diensten, zoals een aparte gebruiker voor de webserver, database, enz. Dit om de rechten van die gebruiker zodanig te beperken dat hij niet meer kan dan nodig is voor een correcte werking van het betreffende programma en niet bijvoorbeeld de machine kan uitzetten of (systeem)bestanden wissen.

Hopelijk helpt dit iets voor het inzicht. Of het een oplossing geeft voor je probleem weet ik niet…?