Wie maakt er al gebruik van opmaakeigenschappen in Quark

Wie maakt er gebruik van de opmaakeigenschappen in Quark 6.1? Dan bedoel ik de mogelijkheid om meerdere opmaakmodelen aan te maken in een document. Ik heb nu namelijk een document, een brochure en moet daar in totaal 6 verschillende taalversies van maken. Nu heb ik bij opmaakmodel eerst een basis gemaakt en die uiteindelijk gedupliceerd naar meerdere modelen, zodat ik die kan gebruiken voor het aanpassen van de talen. Nu had ik een paar dagen terug een nadeel gevonden waardoor ik dacht ik splits de hele boel op in lossen documenten. Maar nu ik vandaag weer correcties aan het doen ben weet ik ineens niet meer wat dat nadeel was. Er zijn nog wel een paar kleine nadelen o.a. dat je erg goed moet opletten in welk model je zit zeker in mijn geval want alles lijkt op elkaar alleen de taal is anders. Een van de voordelen tot nu toe is dat ik een aantal kleuren heb en net kreeg ik daar correcties op. Nu heb ik de kleuren aangepast en dan loopt alles in alle andere versies gewoon mee, SUPER! Geldt volgens mij ook voor de typogrammen.

Zijn er mensen die voordelen en nadelen kunnen opnoemen van het gebruik van meerdere opmaakmodelen in een doc.?

Een belangrijk nadeel zou kunnen zijn dat als je document beschadigd raakt je gelijk 6 opmaken kwijt bent. (misschien was dat wel de gene die me deed twijfelen aan het gebruik van meerdere modelen.)

groeten, Frans

Niet lullig bedoeld hoor... maar wie maakt er sowieso gebruik van Quark 6? Buiten die ene optie die jij opnoemt, opmaakmodellen, is er niet veel nieuws, en zitten er nog steeds behoorlijk wat Bugs in.

Het gebruik van opmaakmodellen is ook een gigantisch voor- en nadeel… en om dezelfde reden die jij opnoemt. Quarkbestanden hebben af en toe (vaker dan Indesign) de neiging om corrupt te raken, en dan ben je ineens 6 bestanden kwijt, in plaats van 1. En een nadeel is, dat als je bijvoorbeeld 'n kleurwijziging ofzo moet aanbrengen in de ene taal, dat ie dat ook veranderd in de andere modellen. Ik weet ook niet of je dat uit kan zetten.

Ik heb Quark 6 een poosje gebruikt, maar heb 'm snel weg gedaan. Hij loopt gewoon niet lekker, te weinig opties, loopt vaker vast bij grotere documenten, zelfs ná de update van 6.1, en PDF’s geven ook regelmatig problemen.

Als je de kans/keuze hebt, zou ik je sterk adviseren om het op te maken in Indesign.
Je kan daar ook meerdere opmaken (paginagroottes enzo) maken in 1 document, en de opties die je daar hebt zijn vele malen groter. Plus het feit dat je perfecte PDF’s kan maken in Indesign, én dat Indesign veel minder vaak vastloopt en goedkoper is.

Leuk een QuarkXpress discussie???? :P

Nou wij zijn overgestapt naar Xpress 6.1 en het is lekker werken hoor. Ik heb nog niet mee mogen maken dat een bestand corrupt is. Het werkt zeer vertrouwt en ik kan al mijn bestanden openen die ik ooit heb gemaakt en dat is al vanaf versie 3.11.

Maar ik heb de opmaakmodellen nog niet gebruikt, als ik meerdere talen heb gebruik ik altijd lagen en dat werkt altijd prima, wij hadden dit altijd als een plugin voor Xpress 4. En ja je zou natuurlijk hierdoor een document kwijt kunnen raken, vandaar dat wij regelm atig backupen ook op het midden van de dag, en niet alleen met Xpress documenten hoor, dit doen wij ook met Photoshop en Illustrator docs.

Verder over inDesign wij hebben het hier en wij werken er ook mee, maar voor mij persoonlijk is het niet het programma, ontwerpen doe ik in Illustrator, foto’s bewerk ik in Photoshop en opmaken in een opmaak programma lekker netjes lekker snel.

Maar ik denk zeker dat inDesign een goed programma is maar ik denk dat iedereen dat zelf moet uit kunnen maken, ieder programma heeft zijn voor en nadelen, maar hier op een forum kun je niet uitmaken of iemand MOET overstappen want je weet niet wat er verder op dat bedrijf of persoon gebeurt.

Ik werk niet zo heel veel meer met x-press dus meschien zit ik er volkomen naast maar is het niet handiger om de verschillende talen in veschillende lagen te stoppen? -één laag met de layout paginanummers en photos/imports ed -daarna lagen met de verschillende texten.

deze kun je aan en uitzetten terwijl je werkt en als alles klaar is bewaar je een copie per taal waar uit je de lagen die je niet nodig zijn weggooit

[quote:4c117f3466="joram"]Niet lullig bedoeld hoor... maar wie maakt er sowieso gebruik van Quark 6?........

…Als je de kans/keuze hebt, zou ik je sterk adviseren om het op te maken in Indesign.
Je kan daar ook meerdere opmaken (paginagroottes enzo) maken in 1 document, en de opties die je daar hebt zijn vele malen groter. Plus het feit dat je perfecte PDF’s kan maken in Indesign, én dat Indesign veel minder vaak vastloopt en goedkoper is.[/quote:4c117f3466]

dit zijn van die opmerkingen waar ik weinig mee kan.

Hoe komt het toch als je een vraag stelt over quark je nog steeds eerst een aantal mensen moet hebben die als enige antwoord geven dat je indesign moet gebruiken.

Indesign wordt ook voor mij de toekomst, maar nu ben ik nog steeds gebonden aan Quark. Tot de tijd dat ik over ga op indesign zal ik af en toe vragen hebben en opzoek zijn naar antwoorden/oplossingen.

Verder kan ik alle pdf’s (ook de certified) maken in quark. Via de ‘pdf printer’ kan ik gewoon alle joboptions van distiller kiezen en in een keer een perfecte (c)pdf printen…

[quote:54689c1344]Hoe komt het toch als je een vraag stelt over quark je nog steeds eerst een aantal mensen moet hebben die als enige antwoord geven dat je indesign moet gebruiken.[/quote:54689c1344]

Als je eens verder leest…
Je vroeg of iemand gebruik maakt van die opmaakmodellen, en ik schreef ook dat die opmaaktabellen een groot voor- en nadeel hebben, wat je zelf ook al aangaf.

Daarnaast weet ik niet of je professioneel bezig bent of alleen hobbiet, dus gaf ik ook m’n mening over de opties, en m’n eigen ervaring met Quark 6-6.1

Wat ik onhandig vind bij het werken met opmaakmodellen is dat bij saven gelijk alle modellen worden gesaved en en bepaalde veranderingen inderdaad in alle modellen worden gewijzigd. Je moet wel ALLES in de gaten houden. heb ik dus welleens mee misgekleund. Met verschillende kleurinstellingen vind ik dat bijv. niet handig: pms-kleuren en cmyk versies. als je met erg gelijksoortige bestanden werkt is het wel handig (bijv. taalwissels en hyperlinks (voor pdf's maken bijv.))

Ps. ben best tevreden met XPress, maar ga toch naar het flexibelere InDesign.